Historie tanku ST vz. 39
Tank Praga V-8-H, také jinak známý pod armádním označením ST vz. 39 (střední tank vzor 39), byl vyvíjen v Československu v meziválečném období.
Po špatných výsledcích, které vyšly ze zkoušek tanků T- III (Tatta A-typ, viz: https://www.excalibur.cz/world-of-tanks/tatra-a-typ/ ) a Š-III, byl navržen jiný vývoj tanku. Společnými silami začaly v polovině roku 1936 firmy ČKD a Škoda pracovat na projektu jiného tanku.
Původní specifikace armády na střední tank byly: 16 tun, 50 mm pancíř a kanon ráže 47 mm Škoda, ale po už zmíněném krachu byly specifikace upraveny na 13 tun, 32 mm pancíře a dělo ráže 37 mm. Tento projekt se nazýval Š-IIb. Bohužel po neshodách každá s firem pokračovala ve vývoji vlastního tanku.
Na projektu Praga V-8-H pracovala firma ČKD a byl vyvíjen na základě tanku Š-IIb. První prototyp (dohromady byly vyrobeny pouze 2 prototypy) byl dokončen po roce a po vykonání následných armádních zkoušek nebyl zkušební komisí doporučen k zařazení do služby. Kvůli naléhavé potřebě tanků bylo nakonec rozhodnuto o jeho sériové výrobě (s drobnými úpravami, které měli být změněny ještě před samotnou výrobou).
Konkurenční firma Škoda pracovala na projektu Š-IIc, ale jelikož byl pouze ve fázi vývoje, bylo rozhodnuto, že na sériové výrobě tanku ST vz. 39 se budou podílet obě firmy (jak ČKD, tak i Škodovka). Armáda vystavila objednávku na 10 tanků. Po mobilizaci byla objednávka zvýšena na 400 kusů. Tak tomu bylo i u 38čky, sériová výroba též nebyla započata, protože byla podepsána Mnichovská dohoda.
Bohužel se u nás 39tka nevyráběla, ale po okupaci byla jedna licence na neomezený počet podvozků prodána do jiné země. Tou zemí bylo Maďarsko, kde se vyráběl pod označením 40.M TURÁN (s licenčním kanonem Škoda A19).
Zajímavostí je, že ST vz. 39 je vlastně jediným československým středním tankem, který se měl sériově vyrábět v meziválečném období.
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: dělo Škoda A11 ráže 47 mm a 2x těžký kulomet ZB vz. 37
Pancéřování: 13 – 32 mm
Posádka: 4 muži
Rychlost a dojezd: 43,5 km/h silnice, 25 km/h terén; 150 km po silnici a 80 km v terénu
Motor: Praga vodou chlazený osmiválec, 260 koní
Hmotnost: 16,2 t
ZB vz. 37