Zetor vyvíjí vlastní obrněný transportér

    63

    Může to znít úsměvně, ale zbrojním světovým obrům BAE Systems či General Dynamics se hodlá postavit brněnská traktorka Zetor. Dokončuje projekt pásového obrněného vozidla IFV Wolfdog, které by ráda nabídla evropským armádám včetně té české.

    Podle zjištění týdeníku Euro bude transportér Wolfdog stavěný pro osmičlenný vojenský výsadek a tříčlennou posádku. Existenci projektu potvrdila Isabela Vršková, jednatelka firmy Zetor Engineering. „Aktuálně prochází revizí a společně s partnery finalizujeme jeho dvě varianty,“ upřesňuje Vršková.

    Zetor Engineering, dceřinka slavného výrobce traktorů, zatím svoje plány nikde nezveřejňuje. Nicméně už v květnu vstoupila do Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR. To by jí případně vyjednávání s ministerstvem obrany mohlo ulehčit.

    Resort nyní finalizuje přípravné práce na zakázce, v rámci níž by vojáci v horizontu několika let získali náhradu za stárnoucí vozidla BVP-2. Mluví se až o 210 nových obrněncích za 50 miliard korun. I to je důvod, proč vzniká IFV Wolfdog. „Projekt cílí na trhy, kde probíhá, či bude probíhat výměna BVP za vozidla, jež odpovídají moderním armádním požadavkům,“ souhlasí Vršková.

    Zdaleka nejde jen o Českou republiku. Zastaralá bojová vozidla pěchoty (BVP), jejichž konstrukce odpovídá rizikům studené války, má dodnes ve výzbroji řada evropských armád. A všechny připravují nákupy nových transportérů.

    České ministerstvo obrany už oslovilo několik zahraničních výrobců, mezi favority obří zakázky patří BAE Systems a jejich platforma CV90 a General Dynamics European Land Systems s vozidly ASCOD. Vojáci pokukují i po německých strojích Puma či Dardu z italského Iveca.

    „Tato vozidla byla vyvinuta před 20 až 25 lety a konstrukčně reagují na tehdejší rizika a ohrožení. Zato nová vozidla budou mít potenciál dalšího rozvoje v následujících minimálně třiceti letech,“ věří Vršková v úspěch brněnského Wolfdoga. Pokud vše půjde podle plánu, do konce letošního roku by měli sestavit jeho první demonstrátor pro interní zkoušky.

    Zdroj: http://www.euro.cz/byznys/zetor-chce-do-armady-vyviji-vlastni-obrneny-transporter-1298031

    Sdílejte
    Předchozí článekOddělení podpory informuje
    Další článekGottwy CZ: Replay FCM 50 t
    Excalibur.cz
    Excalibur.cz - herní magazín od hráčů pro hráče. Denní novinky ze světa online her. Vlastní recenze, oblíbená videa, gameplay, názory. To vše najdete na webu Excalibur.cz.

    63 KOMENTÁŘŮ

    1. Vypadá to pěkně, třeba se vratí ten pojem “ Zlaté české ručičky“ 🙂

    2. Je čas aby sa naše krajiny začali zbrojiť !!!!! žiadne nákupy pekne vytvoriť niečo vlastné !!! Škoda že toto všetko sú Korporácie a nie vládne projekty napríklad na Slovensku sa vyrába karabina STRIBOG SR9 A1 U od firmy Grand Power

    3. Jestli to bude ve stejné kvalitě jako jejich slavné traktory, tak bůh ochraňuj všechny členy posádky této samohybne rakve 😉

      • Myslíš ty slavné traktory kterých bylo vyrobeno kolem 160k kusů a vyváželi se do 80 zemí světa? Pokud by byli i nějaké další české značky podobně úspěšný tak by si mohli gratulovat.

        • Přesně máme stačí se podivat kolem sebe kolik Zetorů furt jezdí bez problému

        • Super úspěch. To si jako každá země koupila dva? Nebo dva za cenu jednoho z akčního letáku?:):)

        • 160k bylo vyrobeno „jen“ modelu Zetor 25A a 25K (na export šlo skoro 100k), celkem ale Zetor do dnešní doby vyrobil kolem 1,25 milionu traktorů! V dobách největší slávy vyráběl 30 tisíc kusů traktorů ročně…

      • Zetor je hodně kvalitní stroj. Nevedomost je nejhorší věc, ještě když se tím člověk chlubí.

      • Po víc jak 15 ti letech zkušeností s provozem a servisem Zetoru mi věřte že velmi dobře vím o čem píšu.

      • Traktory od Zetoru jsou pojem, exportně velmi úspěšný artikl. Vzhledem k tomu že vyvíjejí vlastní obrněné vozidlo, asi disponují i prostředky. Naštěstí navzdory tupcům.

        • Traktory od Zetoru jsou pojem ani nevíš jaký,jakými myslíš že disponují prostředky,fabrika je jen stín starých časů,poslední typ Krystal 160, motor kupují Deutz ,převodovka ze slabší řady,nápravy italské Carraro,hydraulika Bosch kabina a kapota vlastní,to všechno jim trvalo víc jak 10 let (polský Ursus tohle stejné zvládl za půl roku,jen o 10 let dříve)- sranda,ještě ne,ta začne až si za tenhle paskvil řeknou 1,8 mega bez dph, za tyhle prachy koupíš cokoliv od John Deera, New Hollanda a jiných nadnárodních koncernů v nesrovnatelně lepší výbavě a kvalitě včetně špičkového servisu mnohdy 24 hodin denně,přesto jsem tupec stejně jako 3/4 zemědělců v tomhle státě kterým tenhle vlastenecký krám nesmí do dvora.

          • Ano dnes neprodávají 30 tisíc traktorů ročně jak v dobách největší slávy, ale cca 4 tisíce, ale je to mnohem více než v devadesátých letech, kdy vyráběli tak 400 kusů za rok…

      • tak ted si pichnul do hnizda pekne rozurenych narodoveckych (ale tupych) vos 😀

    4. Si trouba.Ja jim fandim.Na to že si čech tak si tak blbej jak daleko vidíš.A zetor je kvalita .

    5. Každej se muže posrat když vidí john deera nebo case,steyera.Zetor je nahodou dobrá značka

    6. Rozhlídni se a uvidíš kolik starých zetorů pořád maka a ještě nejakej pátek bude

    7. jezdím hodně po Evropě a Zetory vídávám velice často, v Anglii, ve Skotsku, Holandsku,Belgii a hodně taky v Německu. Asi to nebude tak špatné, když to obstojí i v konkurenci známějších značek.

    8. Snad se nas zbrojni prumysl zase obnovi po tom co ho po revoluci pohrbili 🙁

      • +1
        Ale tak to byva, ked sme sa tak zurivo pustili do demokracie.
        Inak drzim zetoru palce, ale budu to mar tazke aj v tak zakladnej veci ako materialy a zpracovanie panciera, IVECO ma vyhody viacvrstvoveho kompozitneho panciera s tak dobrou balistickou ochranou, ze aj rusi zvazovali nakup licencie.
        Nehoviriac o integracii zbranovych, palebnych, senzorovych systemov, nehovoriac o dnes pomaly standardnej aktivnej obrane.. Ten ujety vlak 20 rokov nasim priemyslom chyba.

        • V zásadě souhlasím. Ale tohle je asi nejlepší cesta jak se k zbrojnímu programu vrátit. Přeci jenom je to transportér a není třeba aby byl těžce opancéřovaný ani vyzbrojený,spíš jde o mobilitu, průchodnost terénem, kapacitu prostoru případně i schopnost nízké detekce.

          • práve naopak, dnešný tank musí byť schopný fungovať v meste, prírode a nlavne odolať mínam a panzerfauskám.

            takže vez nitek tedhnologií nemajú šancu ani na slovensku, nieto ešte v čessku. hold len na prepravu vojakou nepotrebujes tank, ale stačí ti autobus.

            pokial chceš presun vojska cez bitevné pole potrebuješ niečo čo im dá max ochranu, rýchlosť a schopnosť presunu a ochrany posádky v meste.

            • ja lolo dislektovaný;(

              bez hi-tek technologii 😉 si ani neškrtneš

            • Tank a obrněný transportér je dost radikální rozdíl, technologie jsou super, lze je nakoupit dle požadavků zákazníka ( zpětná komatibilita ae zavedeným typem munice atd.) a neřešit vývoj jednotlivých zbraňových kompletů které daná platforma bude vozit, Zetor ( rozuměj dodavatelé ) vyvinou odolný podvozek který konkuruje především poměrem cena a užitná hodnota.

      • Rady a až začnou stavět lodě tak je budou zkoušet na přehradě a my si aspoň skočíme někam na pivo, když už budeš v Brně 🙂

    9. Objem zbrojnej výroby na západnom Slovensku rástol od roku 1970 a vyvrcholil v roku 1987. Vtedy sa na našom území vyrobili zbrane v hodnote 18 miliárd korún. Bolo tu však niekoľko problémov. Okrem československej armády (zabezpečovala asi 30% odbytu) a krajín Varšavskej zmluvy (ďalších 55%) patrili medzi hlavných odberateľov nestabilné štáty Blízkeho východu a severnej Afriky ako Alžírsko, Sýria, Líbya Muamara Kaddáfího a Irak Saddáma Husajna.

      V 70. rokoch prichádzali ešte platby za naše zbrane bez problémov. Stroj sa začal zasekávať v 80. rokoch. Obchod so zbraňami mal vtedy na starosti štátny podnik s názvom OMNIPOL (v ČR existuje dodnes). Keďže zákazníci neboli solventní a peniaze neprichádzali, OMNIPOL im prvé roky dával úvery na kúpu našich vlastných zbraní. Bolo to akoby ste prišli do obchodu a nákup by išiel na účet podniku.

      Lenže zbrane nie sú lacný špás a nikto nemá bezodnú pokladnicu. A tak OMNIPOL vystriedala vláda ČSSR, ktorá do polovice 80. rokov úverovala záujemcov o kúpu našich zbraní. Inými slovami, zbrojná výroba a zamestnanosť v Martine, Dubnici a ďalších zbrojovkách bola dotovaná všetkými občanmi Československa. V podstate sme platili rozvojovým krajinám, aby sa mohli medzi sebou zabíjať a sami sme z toho nič nemali.

      Konverziu nenariadil Václav Havel. Rozhodnutie o útlme zbrojárskej výroby padlo na predsedníctve vlády ČSSR koncom júla 1988. Teda skoro rok a pol pred zmenou režimu. Prvé projekty boli zastavené uznesením č. 112/88 z 26. júla 1988. Konverziu sa snažil urýchliť najmä federálny premiér Ladislav Adamec.

      21. septembra 1989, teda stále ešte za predchádzajúceho režimu, prijala československá vláda (čiže ani nie prezident!) uznesenie č. 84/89, ktorým sa rozhodlo o utlmení tankovej výroby v ZŤS Martin do konca roku 1990. Výroba obrnených transportérov mala byť zastavená v ďalších rokoch. Do roku 1992 sa produkcia mala znížiť o približne 80% v Čechách a na Morave, a o 90% na Slovensku.

      V rokoch 1987 – 1994 sa podiel zbrojárstva na celkovej priemyselnej výrobe ČR znížil o 75%. Takže nesedí ani výčitka, že Česi prevzali slovenskú výrobu a utešene v nej pokračujú. Aj keď je pravda, že sa tam zbrojná výroba adaptovala na nové pomery rýchlejšie, než u nás.

      Existujú dva dôvody, prečo Česi prežili konverziu lepšie ako my: 1. nedošlo tam k rozkrádačkám potenciálne životaschopných častí zbrojárstva, aké sa dialo u nás v ére mečiarizmu; 2. za riekou Moravou sa sústreďovala výroba ručných zbraní, automobilovej a leteckej techniky a vojenskej eletrotechniky, kým u nás sa vyrábali najmä tanky, či ťažká technika. České produkty boli prispôsobivejšie a ľahšie predateľné.

      • Máš nějaký zdroje těch informací? Rád bych si toho přečetl víc, díky.

        • je to z nejakeho blogu,
          som to povodne kopcil len pre seba, tak tam nemam zdroj
          ale ak to das ten text do googlu,
          tak tu pracu nakdes.

      • Vytrhnute z kontextu.
        Vyroba sa nemala utlmit ale konvertovat na civilnu, presne na to sluzilo prechodne obdobie. Zatrhnutim vyroby (resp. neposkytnutie vyvoznych licencii atd) zastavil stat nielen zbrojnu vyrobu priskoro, ale aj znicil prices konverzie a tak podniky padli na hubu uplne. Presne preto zo ZŤS nezostalo nič.
        Detto to neplatenie tankov je poloklamstvo, Lyvia sice zaplatila len polku dodanych tankov, no i tak sme na tom boli vysoko ziskovy- tanky sa neoredavaju s marzou 15%..

      • Vytrhnute z kontextu.
        Vyroba sa nemala utlmit ale konvertovat na civilnu, presne na to sluzilo prechodne obdobie. Zatrhnutim vyroby (resp. neposkytnutie vyvoznych licencii atd) zastavil stat nielen zbrojnu vyrobu priskoro, ale aj znicil prices konverzie a tak podniky padli na hubu uplne. Presne preto zo ZŤS nezostalo nič.
        Detto to neplatenie tankov je poloklamstvo, Lybia sice zaplatila len polku dodanych tankov, no i tak sme na tom boli vysoko ziskovy- tanky sa neoredavaju s marzou 15%..

    10. doufam že naši koupi cv 90 a ne že vyberou nejdražší a nejblbější řešení jak vždycky

    11. Je zde jeste jedna moznost. Budou na to dotace, dotahnou to az k nejakemu prototypu, ktery vsak nebude mit sanci na uspech, preci jen je vojenska lobby nejvetsi hybatel svetovymi dejinami a nejaky Zetor se jim do toho srát nebude .
      Zetor to treba dobre vi, ze nemuzou uspet, ale vyzkousi si nove technologie, konstrukteri postoupi o nejaky ten level dal a Zetor k tomu prijde levne, mozna zadarmo.
      Neco takoveho uz tu bylo, FGR slibovala vyrobit sestivalcovy motocykl,Midalu se to melo jmenovat, objem 2,5l, udelali par prototypu, v podstate vse CNC prace bez moznosti levnejsich reseni pro vyrobu, pobrali na to pres 50 mil. dotaci a dodneska zadnou seriovou vyrobu nespustili. Ale motorka pekna, ikdyz z ni chcal olej odevsad.

    12. Šancu by maly, ak by urobili možnosť OPUSTENIA vozidla pechotou aj v PREDU.

      ideál do mesta pri rýchlom vniknuti. do budovy, kde prerazí dvere,
      a pechota bezpečne prenikne do budovy,
      nieje ohrozená snajpermi z okolitých budov.

      zároveň pri troche premýšlania by to mohla služiť ako sanitka,
      ktorá by dokázala raneného prejsť a nabrať spodkom, tak že
      predok tanku by sa podvyhol, podlaha by poklesla ako rampa ktorá by zraneného buď podobrala a dostala do tanku,
      alebo len by zastavil a potom zaklapol a umožnil zdravotníkovi
      dať rýchlu pomoc priamo na bojisku.

      ak by mal tank nízku siluetu, bez dela, tak by ani nebol terčom
      útoku. samozrejme motor by bol po stranách, any stred tanku bol čisto pre posádku a stredospodnú rampu.

      lol to by bola novinka, škoda, že sem dizajnery zetoru nepáchnu.

      • imak nepozorovane opustenie tanku spodkom by ocenili špecíalne jednotky,

    13. Kdyby naše vláda nebyla vy****** a spolupracovala by s Ruskem tak by od nich mohli koupit BMP-3 (https://cs.wikipedia.org/wiki/BMP-3) a bylo by to ve všech ohledech lepší. Jelikož v tuto chvíli máme BVP tak by ten přechod z BVP na BMP-3 byl snazší a jelikož BVP vydržely takovou dobu tak logicky bych to nakoupil od stejné firmy jelikož s ní mám dobré zkušenosti.

      • ..Česká republika je v NATO a to znamená aj záväzky ohľadom výzbroje a hlavne snaha neviazanosť na Ruské zbrojné systémy. Tak skús trošku aj popremýšľať predtým, ako tu napíšeš kravinu.

      • Ceske a Slovenske BVP 1 a 2 boli vyrobene v Detve na Slovensku,dokonca boli aj expedovane do ZSSR,o akom nakupe z Rudka to meles?!
        Milujem tychto rusofilou…

        • výroba BVP 2 na slovensku, proč ne, ale nákresy technologie byla dodána ze CCCP ( rozuměj ruska ), takže licenční výroba, pokud někdo uvažuje o BMP 3 a naší výrobě, tak to je fakt jednodušší koupit podvozek od zetoru a věž jakoukoliv z evropy

    14. Nevidim problém Lamborgini že začátku taky dělalo jenom traktory a potom k tomu přidalo super auta tak Zetor ať klidně dělá zase kromě traktorů ,,tanky“ tak uvidíme jestli se podaří co se dařit má 🙂

    15. Osobne Zetoru celkem fandim, ale je jasny ze konkurence je dost pred nimi, minimalne v aktivnim panciri a elekronice. To ze by to byl asi horsi projekt, si myslim ze je jedno, na hrani vojakum to bude stacit a pokud by slo do tuheho a slo o jaderny konflikt, tak je to fuk, protoze by se doba do zniceni pocitala na minuty bez ohledu na kvalitu stroje.

      Spis by se melo koukat na to ze je to domaci firma a mohlo by to dost posunout prumysl a hlavne penize by sli lidem v CR.

      Obavam se ale, ze hlavni kriterium bude velikost uplatku pro ty co o tom jako budou rozhodovat. VIZ Gripeny a pandury.

    16. Traktory Zetor byly dobrý do této doby ale teď už budou stát „za hovno“ do této doby se do nich dálamy mechanické motory Zetor ale teď se musí dávat motory Deutz a tam bude ta cena jinde a servis bude mnohem dražší vím o čem mluvím máme dva nové zetory

    17. je pekne pozerat ako česko naši susedia ekonomicky rastu a my slovaci ideme s5 v čase :/

    18. Hosi ja si myslim ze zetor na to kapacity rozhodne ma.. podivejte se na jejich stranky jaky vyhravaj souteze to o necem vypovida..prictete dlouholety zkusenosti..no sem na to zvedavej a byl bych rad kdyby se to podarilo..a verim ze vojaci taky..:-) vemte si bren a uherskobrodskou zbrojovku..:-)

    19. Jo a ještě bych chtěl poděkovat wot.cz za to, že mi poskytuje tyto kvalitní informace a já na ně můžu bez problému reagovat.. Jsem hrdý na to, že mohu být součástí této komunity a bavit se o věcech, které pro mě něco znamenají..:) to je asi vše… dík za vtipné příspěvky.. fakt se tu s vámi bavím.. 🙂 Pravda je taková, že po týhle novince jsem to musel jít rozdýchat do krčmy a tam sem si o zetoru musel něco přečíst přez wifi.. momentálně v sobě mám tři kozly a jednu malou vodku.. :-*

    20. Vymyslete kam půjdeme na pivo…a to bude mít teprvá ten správný a jedinečný smysl !!!

    Comments are closed.