Vývoj a historie tanku Škoda Š-II
i Zdroj: WoT.cz
Článek Vývoj a historie tanku Škoda Š-II

Vývoj a historie tanku Škoda Š-II

Prisma

Prisma

20. 2. 2017 11:00
Reklama

Tank Š-II byl vyvíjen od konce roku 1933. Tento tank můžete též najít pod zkráceným označením S.U. (původně S.U.V. = střední útočný vůz).

Š-II vzniknul jako odpověď na vyvíjený konkurenční tank firmy ČKD (LT vz. 34). Tento tank nebyl nikdy plánován pro sériovou výrobu, ale pouze jako zkušební stroj pro nové lehké tanky. Po předvedení zástupcům našeho Ministerstva Národní Obrany, rumunským a také jugoslávským zástupcům královských armád, byl následně prototyp rozebrán a jeho díly byly použity na stroj Š-IIa.

Vývoj a historie tanku Škoda Š-II
i Zdroj: WoT.cz

Technické parametry:

Hlavní a sekundární zbraň: Kanon Škoda A2 ráže 47 mm, 2 těžké kulomety Schwarlose ráže 7,92 mm
Pancéřování: 8-15 mm
Posádka: 3 muži
Rychlost a dojezd: 30,8 km/h; neuvedeno
Motor: čtyřválcový zážehový motor Škoda
Hmotnost: 7,57 t

Vývoj a historie tanku Škoda Š-II
i Zdroj: WoT.cz

Š-IIa

Představen v létě 1934 československé armádě v soutěži s konkurenčním tankem firmy ČKD P-IIa. Soutěž samotnou nakonec vyhrál. Tank Š-IIa (a = jezdecký tank) byl sériově vyráběn pod armádním označením LT vz. 35 (viz. článek https://www.excalibur.cz/world-of-tanks/lt-vz-35-cast-1)

Vývoj a historie tanku Škoda Š-II
i Zdroj: WoT.cz

Technické parametry (pro LT vz. 35):

Hlavní a sekundární zbraň: Kanon ráže 37 mm, 2x těžký kulomet vz. 35(37)
Pancéřování: 25/16/16 mm
Posádka:  3 muži
Rychlost a dojezd: 16 km/h v terénu, 34 km/h na silnici, 120 km v terénu, 160 km po silnici
Motor: Škoda T-11/0 zážehový vodou chlazený čtyřválec, 120 koní
Hmotnost: 10,5 t

Š-IIb

Prototyp tanku byl vyráběn souběžně s tankem Š-IIa, proto došlo k urychlení jeho vývoje. V roce 1935 byl popis konstrukce předán a v lednu 1936 v Milovicích se mohl zúčastnit vojenských zkoušek. Byl vyvíjen také jako konkurenční vozidlo pro P-IIa.

Vývoj a historie tanku Škoda Š-II
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://utocnavozba.wz.cz/tank/s-spiib.htm

Tank Š-IIb (b = pěchotní tank) se bohužel neosvědčil u armádních zkoušek a tak byl ještě nabídnut k exportu do zahraničí, ale ani to se nepovedlo. Takže tato verze zůstala pouze u jednoho prototypu a neví se kde skončil (jestli byl rozebrán nebo sešrotován).

Zajímavostí může být, že věž tanku se dala vyměnit bez jakýchkoli úprav za věž z tanku P-IIb.

Technické parametry:

Hlavní a sekundární zbraň: 3,7 cm kanon vz. 34ÚV a 2x těžký kulomet vz. 34 ráže 7,92 mm
Pancéřování: 10-25 mm
Posádka: 4 muži
Rychlost a dojezd: 26 km/h na silnici, 200 km po silnici
Motor: T-11/0 zážehový vodou chlazený čtyřválec, 120 koní
Hmotnost: 13,1 t

Š-IIc (c = tank pro všeobecné použití)

První prototyp byl ke zkouškám připraven v květnu roku 1937, ale bohužel poslední verze tanku Š-II slavila úspěch především v zahraničí, protože díky přetrvávajícím poruchám motorů a pneumatickému ústrojí neuspěl tank u armádních zkoušek. Po tomto neúspěchu byla až jeho třetí verze nabídnuta třem zahraničním státům. To bylo již v roce 1939, kdy bylo Československo už v područí Třetí říše. Ta povolila export do jiných spřátelených zemí. Jednalo se o Itálii, Rumunsko a Maďarsko.

Vývoj a historie tanku Škoda Š-II
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://forum.valka.cz/topic/view/59499/Skoda-S-II-c-T-21

Tank byl přejmenován na tank T-21 (2 – hmotnostní kategorie – střední,1 – první varianta). Z těchto 3 zemí se licence prodala nakonec pouze do Maďarska, Itálie pro tento tank neměla výrobní kapacity a Rumunsko i přes svou objednávku 216 těchto tanků neuspělo, protože Třetí říše mínila použít výrobní kapacity škodovky pouze pro své účely.

T-21 se vyznačovala skvělými jízdními vlastnostmi a průchodností terénem, jedinou vadou byly problémy s nedostatečným chlazením motoru.

Technické parametry:

Hlavní a sekundární zbraň: 4,7 cm kanon Škoda A9 a 2x těžký kulomet vz. 37 ráže 7,92 mm
Pancéřování: 10-25 mm
Posádka: 4 muži
Rychlost a dojezd: 50 km/h na silnici, 180 km po silnici
Motor: T-11/0 zážehový vodou chlazený osmiválec, 240 koní
Hmotnost: 16,5 t

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama