Velký rozhovor se šéfem Wargamingu
i Zdroj: WoT.cz
Článek Velký rozhovor se šéfem Wargamingu

Velký rozhovor se šéfem Wargamingu

Excalibur.cz

Excalibur.cz

5. 4. 2016 13:00
Reklama

Viktor Kislyj, s otcem majoritní vlastník společnosti Wargaming, dlouholetý guru World of Tanks, který v posledních měsících znovu vychází jako medvěd z brlohu na světlo světa, aby se vrátil ke komunikaci s komunitou, rozdal v poslední době několik zajímavých rozhovorů. Tím nejzajímavějším je jistě rozhovor pro web GamesBeat. Jako vždy, na našem webu vám ho přinášíme celý přeložený do češtiny, autorem překladu je vlodek73 (díky!)

Na co jste myslel poslední dobou?
Žijeme v zajímavých časech. Asi by jste mysleli na vzestup League of Legends, Clash of Clans, na změny ve World of Tanks. V podstatě každý den se něco mění. Dříve tomu tak nebylo, bylo jenom několik velkých oznámení jako bylo uvedení nového Call of Duty. Dnes jdete od stánku ke stánku a vidíte VR, AR, Kamcord, nové obchodní modely, mobilní platformy atd.

Hodně věcí které máme dnes bude zítra bezpředmětných. Ta největší věc, co se nyní děje v médiích, jsou video blogeři. Děti a tínejdři bez profesionálního vzdělání v TV jednoduše sedí ve svých bytech a hovoří a hrají hry. Mají stovky tisíc nebo milióny diváků, kteří se inspirují tím, co říkají a dělají to. Měli bychom rozhodnout, co s tím.

Můžete s nimi přímo komunikovat?
Ano, ale v tomto případě zde neplatí tradiční etiketa mediálních vztahů. Víte, ti kluci jsou někdy prostě chuligáni. Používají jazyk, který normálně v TV a podobných médiích neslyšíte.

Mezitím mi dovolte něco říci o nás. V momentě kdy změny probíhají tím tempem, jako nyní, musí být firmy konstruovány takovým způsobem, aby na tyto změny mohly dynamicky reagovat. Nevíte, jaké změny přijdou za měsíc, ale firmy musí být připraveny.

Největší cennost, na kterou nesmí herní firma nikdy zapomenout, jsou její hráči. Jejich spokojenost se snažíme neustále až zbožně uspokojovat. To je to, co děláme. Činíme hráče šťastnými. To je náš cíl. Samozřejmě to chce čas učinit každého šťastným a spokojeným, ale to je to, o co se snažíme.

Zní to velice jednoduše, ale udělat to – společnost jako WG je jako obrovská říše v Civilizaci nebo v Mater of Orion. Máte několik velkých měst, která jsou vaše studia. Některá jsou velká, jiná jsou menší, ve vzdálenějších oblastech, v chudších oblastech. Stavíte své budovy, svoji armádu a svoji flotilu tak, aby vše fungovalo poloautomaticky. Snažíte se nastavit společnost takovým způsobem, aby její jednotlivé prvky byly jasné s jasnou odpovědností při podnikání. Zároveň se ale musíte naučit analyzovat současný stav a také předvídat, co by mohlo brzy nastat. Musíte být připraven reagovat.

Částečně je to klasické podnikání – týmová práce, vedení, všechny ty věci okolo. Také potřebujete trochu té představivosti, přehled o současných produktech, nové způsoby výzkumu, věci jako Snapchat jsou nové.

Takže WG je vlastně jakýsi druh velké a složité simulace.
Samozřejmě bychom raději byli menší a štíhlejší, ale v tomto měřítku to není jednoduché. Organizace je to, co mám na mysli. Jakým směrem jít při utváření her víme. Ale vybudování organizace, která bude vydávat jednu dvě legendární hry ročně, to je běh na opravdu dlouhou trať.

Máte jednorázový úspěch a jste šťastní. Brzy poběží WoT už šest let a není vidět žádný útlum. To je dobrý business. Ale musíte být velmi přesní v tom, co konkrétně děláte.

Vždy jsou nějaké novinky týkající se platforem. Microsoft oznámil, že se nyní dá multiplayer hrát přes konzoly.
Ano, tato technologie zatím nebyla potvrzena. To není jako by Sony přišlo a políbilo je na pódiu. Microsoft po tom prahne a pokud se mu to povede, zdvojnásobí to jejich komunitu hráčů. Momentálně máme více hráčů na Xboxech, ale Play Station nás dohání. Vše opět záleží na spokojenosti hráčů. Ta vyplývá z volnosti výběru. Lidé chtějí hrát tanky na libovolné platformě, kterou zrovna mají. A je naší prací je zabezpečit jim tento volný výběr.

Pokud se Sony a Microsoft na tom domluví, bude to fajn. My jsme udělali něco podobného z 360 a Xbox One, ale vše je na platformě Microsoftu.

Mezi Epic Games a Microsoft je sporná otázka týkající se otevřenosti Windows 10. Ukázalo se to na vašem radaru?
Google, Apple a Windows 10 tvoří jeden ekosystém pro hráče Blitzu. Z finančního pohledu jsou odděleni, ale hráči mohou hrát spolu, což je skvělé. Čínská stěna mezi velkými společnostmi je hloupá. Bezdůvodně berou lidem volnost.

Myslíte si, že to bude vyřešeno k vaší spokojenosti?
Věříme, že jsem dali dobrý příklad, když jsme otevřeli naši hru na konzolích. Neustále mluvíme s lidmi jako Phil Spencer, snažíme se zlepšit jejich pochopení problému free-to-play her a ukázat na rychle změny, které tato nová generace her potřebuje. Stále více a více do tohoto problému pronikají.

Těšíte se na VR?
Na každé konferenci se mluví o VR a AR. DICE Europe udělala skvělý tah s Mikem Cappsem. Všichni o tom mluví. Mantra každého je OK, počkejme si na zmenšení techniky. Nakonec se to uskuteční. Jakmile se uvedou na trh, okamžitě tam budeme s hrami.

Filosoficky jsme odvodili, že VR ovládne svět, avšak ne přes hry, ale přes jiné aplikace. Cestování, umělecké galerie, školství, koncerty a podobné záležitosti. To bude tlačit hardware na masový trh. A hry pak budou moci využít tuto komunitu uživatelů. K dispozici bude více a více aplikací, včetně her, se stále více a více požadavků na věrnost. To bude zvyšovat požadavky na nový hardware.

Momentálně je hardware na hraně. Společnosti jako my bychom mohli pro to něco udělat, ale netlačíme na limity, protože tam prozatím není žádná komerční výhoda. Čím více nových aplikací přijde, tím větší bude tlak na novou vlnu hardwaru – výkonnější, levnější, lehčí. Právě teď hardware je stavěn pro jeho vlastní příčinu, být první. Brzy budou jasné nové cíle pro příští generaci přístrojů VR.

Co myslíte, jaká by mohla být další velká platforma pro WoT?
Momentálně jsme solidně “usazeni”. Máme PlayStation, Xbox, PC, mobilní zařízení. Momentálně nevidíme nic tak velkého, na co bychom se chtěli zaměřit. Pracujeme na Wii, na Androidu, na set-top boxech a inteligentních televizích (Smart TV). Tento posun bude zřejmě v Asii. Velice brzy může být v Číně tolik chytrých televizorů, kolik je lidí v Americe. Prozatím nejsou moc silní, ale jsou propojeni. Dříve nebo později budou vybaveni ovladači a my tam už budeme.

Vidíte právě teď nějaké zajímavé hry?
Já osobně čekám na Civilizaci VI. To je můj celoživotní favorit. Z ostatních je to Clash Royale. Mám respekt před Supercell, ale moc ji nemusím. Neříkám, že je to špatná hra, je na vrcholech žebříčků, je to zajímavá kombinace žánrů. Jsem rád, že to Supercell tlačí kupředu. Je to PvP a je taktičtější, což je blíže k našemu směru. V tomto smyslu jdou více k hardcore.

Přeji jim hodně úspěchů. Jsou dobrá inspirace. Rozšiřují každodenní počet mobilních hráčů na planetě, což je pro nás dobré. Totéž platí o Zynga. Přeměnili ženy v domácnosti na hráče. Supercell, Machine Zone a King dělají totéž na mobilech.

Jak to bylo s Master of Orion?
Zůstáváme v kurzu, dáváme zpět dohromady komunitu. Je to naše typická free-to-play hra. Je to klasika devadesátých let. Snažili jsme se držet klasiky, ale s moderním vzhledem, cítěním, hlasem od Marka Hamilla atd. Dali jsme do toho hodně úsilí. To bylo provedeno v Argentině s přispěním veteránů včetně mě.

Steam “Early Access” překonal po třech týdnech prodeje všechny naše očekávání. Lidé na tu hru skočili, začalo streamování a posílají různé žádosti. My na tyto zpětné vazby reagujeme a začleňujeme do hry. Brzy vypustíme něco velkého. Celý WG je nadšený a hrdý. Vypadá to, že na něm budeme dost vydělávat, což je dobré.

Dnes je u vás angažováno 4000 lidí.
To není poprvé, co to říkám, ale zpátky ke společnosti, vše musí být analyzováno a kontrolováno. Jsme velká společnost s mnoha zdroji, velkým počtem lidí, mnoha sídly. Byrokracie věci zpomaluje. Musíme se stát štíhlejší a efektivnější. Přes to nejede vlak. Věřte nebo ne, za měsíc jede 60 naších vrcholových manažerů do Stanfordu pro LCOR, to je Stanford-Harvard týdenní kurz, kde budou nejlepší profesoři přednášet, jak řídit společnost v časech změn. Snažíme se zlepšovat na všech úrovních, včetně lidí.

Díváte se zpět na velké milníky, které jste učinili?
Když jsme spolu mluvili před třemi lety, mluvili jsme o zdánlivě náhodného úspěchu jedné hry. Nyní hovoříme o 16 sídlech po celém světě, o všech možných platformách, máme pokryté všechny geografické oblasti, eSport – tolik nových věcí se uskutečnilo. Když porovnáte WG dnes a před třemi lety, jsou to dva naprosto odlišné světy. Za tu dobu tam bylo pár důležitých milníků. Někdy to nebylo až tak dramatické, ale pro různé oblasti společnosti to bylo důležité.

Samozřejmě, že ne vždy se to stane tak rychle, jak chcete, aby to bylo. Platformy, nové hry – World of Warplanes, to nemůžeme nazvat úspěchem. World of Warships je někde uprostřed. Mohlo by to být lepší, ale je to dobré. Blitz je na tom, skvěle. Je to pro nás, pro mě osobně, pro Google a Apple doslova zjevení. TOP pětka je TOP pětka, ale doháníme je. Vypadá to dobře.

Já osobně vidím budoucnost v kompletních, fotorealistických, dokonalých světech, MMO bitevních arénách. Bude to velké pro mobilní platformy. Možná ne pro ženy v domácnosti, ale na tabletech budou čí dál dokonalejší hry. A tam je v čele Blitz.

Letos nebudete mít na E3 stánek. Chtěli by jste tam mít něco jiného?
Mluvil jsem o video blogování, které se velmi rozrůstá. Naše společnost musí být o hráčích. V poslední době, několika měsících, chápeme, že hráče nemůžeme zanedbávat. Nesmíme na ně zapomenout ani na jediný den. Budeme s hráči více a více komunikovat. Je to fyzických setkáních. Budeme je zvát na Gamescom nebo Pax nebo na náš Grand finále ve Varšavě, což je hned za rohem. Musíme oslovit naše hráče.

Výrobní odvětví nás zná. Když přijde na navazování nových kontaktů a rozvoj podnikání, nemusíme dělat nějaké extravagantní večírky. Sníme se provázat média a komunitu, stávají se jedním celkem. Proaktivním způsobem musíme přemýšlet o tom, co je správné dnes, ne co bylo správné včera.

Co si myslíte o tom, jak se vyvíjí eSporty? Activision je zatím v čele. Peter Moore je na tom stejně pro EA, ESPN se do toho začíná vkládat.
Je to dobré. Má to rostoucí trajektorii. Twitch, Kamcord a ESPN – to jsou dobrá znamení. Je to trochu jako na divokém západě. Ne každý krok, co firmy dělají, je správný. Možná jsem neudělali vše správně, ale eSport se rozvíjí i přes to. Nejsme dokonalí, ale stále se učíme.

Tajemství je v tom, aby byl eSport co nejblíže normální hře. Naše předchozí pravidlo – 42 bodů na sedm tanků – bylo něco, co v normální hře není. Bylo to příliš vyumělkované. Nyní jsme změnili pravidla, aby eSport byl více jako normální hra, kterou hrajeme každý večer. To je důležité.

Navíc jsou zda všechny elementy showbusinessu – kamery, přímý přenos, komentátoři, finanční ceny. Jdeme touto cestou. Není to raketový růst, ale všechna čísla jdou nahoru.

Jsou nějaké další věci, o kterých by jste chtěl ještě něco říct? Letos jste na naší konferenci chyběl.
Co se týká časování, nejsem svým pánem. Sami to víte. Ale ne, vše je v pořádku. Změny akcelerují a ne pouze v hrách, ale ve všem kolem nás. Například nepoužíváme VR a AR ve hrách, ale v jiných aplikacích. Udělali jsme VR 360 rekonstrukci bitvy z II. světové války. Také jsme udělali virtuální prohlídku válečné lodě Cavalier. Můžete se procházet vnitřkem lodě a mít pohled plných 360 stupňů.

Budeme více experimentovat s VR, jako například replaye z bitev eSportu. Ukážeme některé věci z Varšavy. Uděláme tam několik ukázkových demonstrací. CastAR pro nás něco dělá. Pokud použijete svoji představivost, je tolik věcí, co můžeme s VR dělat. Tu a tam se snažíme o nějaké maličkosti. Vždy chceme vědět, co se děje.

Překvapuje zjištění, že Supecell zahodil 14 her před Clash Royale?
Ano, je to úžasné, ale to je ta cesta.

Je tu nějaká starší válečná hra, kterou by jste chtěl vidět předělanou a znovu uvedenou?
Ano, je jich hodně. Je to výstavní jméno společnosti, že? Warlords – velmi stará PC hra. Panzer General. Herous of Might and Magic, která není úplně mrtvá díky Zbisoftu a jeho Heroes V, ale poslední dobou jsem toho moc neslyšel. Master of Magic, Laser Squad je velmi stara ZX Spectrum hra, něco jako X-Com. Klasická válečná hra, pokud ji dáte na velkou obrazovku s pěknou grafikou a komentářem a pěknými efekty, můžete ji hrát se svými dětmi. Můj syn nebude hrát Warlords nebo Panzer General, nejsou tam visuální efekty. Nehrál by ani Master of Orion 2.

Bylo zajímavé slyšet, že Battlefield by se mohla vrátit zpět až do I. světové války. Je to ta perioda lidských dějin, kde bychom mohli udělat zajímavé a zábavné hry?
To je ta doba, kdy se do akce zapojily tanky. Tento rok budeme oslavovat sté výročí prvního tanku. Každý velký konflikt je zajímavý z hlediska vojenské historie – Napoleon, Asie, Řecko – a lidé je studují. První světová válka je první velký globální konflikt. Bohužel tento konflikt je příliš zákopový, příliš krutý a statický v určitých momentech. Uvidíme. Kdo by si kdysi pomyslel, že tanky by mohly šest let být MMO.

Pokud to udělají dobře, možná se lidé začnou zajímat o první světovou válku. Nemám žádné velmi specifické připomínky. Je to v jejich rukou.

Je zajímavé, jak války procházejí herním průmyslem. Každý může být na chvíli střelcem z druhé světové války. A když ho to omrzí, může přejít na moderní války.
Vždycky jsou takové trendy v show businessu. Možná je další na řadě steampunk (podžánr sci-fi, společnost založena na páře, např. film Wild Wild West – pozn. vlodek73).

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama