Práce na projektu TVP T 50/T 51 byly zahájeny již v roce 1948. Jednalo se o dva samostatné projekty. Škoda pracovala na projektu pod označením T 50 a firma ČKD pod označením T 51.

Původním záměrem tohoto projektu bylo vyvinout vysoce pohyblivé vozidlo s dobrým pancéřováním (lepším než mělo TVP VTÚ a T 40) a do věže umístit 100 mm kanón s co nejlepšími parametry. V září roku 1949 Škodovka představila svůj koncept tanku T 50 a postavila i dřevěný model v měřítku 1:1. Z řad československé armády se ale model nesetkal s moc dobrou odezvou, protože byl podle armády moc velký a hlavně těžký. Po postavení nového modelu 1:10 nebyl přijat, protože nebyl přijat přední šípovitý tvar podvozku. Bohužel o vývoji konceptu T 51 firmy ČKD se bohužel nedochovaly žádné informace.

Zdroj: https://worldoftanks.eu/cs/news/history/skoda-tvp-t50_51-historical/
Zdroj: https://worldoftanks.eu/cs/news/history/skoda-tvp-t50_51-historical/

Na přelomu roku 1949 a 1950 byli oba projekty sloučeny do jednoho a projekt dostal označení T 50/T 51. Po intenzivních rozhovorech se obě firmy dohodli na jednotné konstrukci motorového prostoru a tankového podvozku. Škodovka dostala na starosti vývoj věže a vývoj tankového kanónu označeného jako AK1. Byly vyvinuty dvě verze tohoto kanónu L/53 a L/55. Samotné dělo bylo tak výkonné, že dokázalo prorazit na 1000 m 140 mm pancíř sklopený pod úhlem 60o.

Ještě při samostatném vývoji tanků měla T 51 pět pojezdových kol a T 50 šest pojezdových kol, po sloučení projektu se firmy domluvily, že společný projekt bude mít nakonec šest pojezdových kol. Firmy vyvíjely motor každá sama, ČKD měla naftový motor a jeho válce byli do X, proto měl označení AXK a Škoda měla válce do písmene H, proto AHK.

Zdroj: https://worldoftanks.eu/cs/news/history/skoda-tvp-t50_51-historical/
Zdroj: https://worldoftanks.eu/cs/news/history/skoda-tvp-t50_51-historical/

V polovině února roku 1950 bylo rozhodnuto o stavbě dvou prototypů z nepancéřované oceli a jednoho z pancéřové oceli.  Finální podobu tanku T 50/T 51 schválila komise Velitelství tankového vojska ke konci února téhož roku. Podobu tanku zachycovaly výkresy Am 634-P a Am 635-P v měřítku 1:10.

Byla plánována sériová výroba, při které se mělo vyrobit 1799 těchto vozidel. Armáda vypsala na dokončení prototypů skoro šibeniční termíny na dokončení prototypů. Firmy tyto termíny slíbily splnit (konec listopadu roku 1952 prototyp z nepancéřované oceli a konec dubna z pancéřované oceli).

Zdroj: http://ftr.wot-news.com/2013/12/19/research-tvp/
Zdroj: http://ftr.wot-news.com/2013/12/19/research-tvp/

Bohužel nastaly problémy ohledně sériové výroby, protože z kapacitních důvodů jejich výroba nebyla reálná. V té době byla zakoupena licence na výrobu tanků T-34/85 a to bylo primárnější. Vlivem politických postojů a dalekým termínem dokončení a samotném náběhu na sériovou výrobu bylo 4.3.1950 rozhodnuto 1. Oddělením hlavního štábu o zastavení veškerého vývoje tanku T 50/T 51.

Pozn.: Když jsme najížděli v Československu na sériovou výrobu T-34/85, v Rusku se už rozjížděla sériová výroba T-55 a pokročilost T 50/T 51 oproti T-34/85 nemá ani smysl zmiňovat.

Zdroj: http://ftr.wot-news.com/2013/12/19/research-tvp/
Zdroj: http://ftr.wot-news.com/2013/12/19/research-tvp/

Během vývoje prototypu tanku byl zadán vývoj dalších typů vozidel na tomto podvozku. Jednalo se o mostní, plamenometné a odminovací vozidlo. Nakonec tato vozidla nebyla nikdy postavena. Další plány na vývoj byly dva stíhače tanků a dvě samohybná děla. O tom zase příště.

Technické parametry:

Hlavní a sekundární zbraň: kanón ráže 100 mm AK1
Pancéřování: věž: 120/80/60
podvozek: 65/40/40
Posádka:  5 mužů (Velitel, Střelec, Nabíječ, Řidič a Radista)
Rychlost a dojezd: 50-60 km/h, neuvedeno
Motor: AXK nebo AHK
Hmotnost: 40 tun

Trocha historie s WoT: Tank T 50/T 51
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 10 hlas/ů

11 KOMENTÁŘŮ

  1. Co takhle informovat, že WG na ofiko stránkách umožňuje stahovat módy do hry??

  2. Super článek, škoda toho tanku. Prosím to dělo 100 mm AK1 bylo zásobníkové či si to wg vymysleli? ď

    • dobra pripomienka lebo clanok o zasobniku nespomina vibec nic…inak ale pekny clanok…skoda toho tanku ze sa nezrealizova mali by sme nieco svoje na slusnej urovni a miesto toho sme boli len zbernou zelezneho odpadu zo ZSSR…na druhu stranu to ale zase nie je az take nelogicke

    • Informace ohledně AK1 a revolverovém zásobníku nejsou a ani o děle obecně, proto ty informace v článku nenajdete. Ale jelikož chtěli mít v tak velké věži dělo s co nejlepšími parametry a Škodovka měla už zkušenosti s vyzkoušeným 75 mm dělem z tanku T-25, tak si myslím, že měli v úmyslu tam usadit i sem dělo se zásobníkovým systémem, protože ta věž na to prostor měla.

  3. Tankovou velmocí asi nikdy nebudeme, každopádně ve WoT mám T50 a T50/T51 za velice oblíbený tank.

Comments are closed.