Trocha historie s World of Tanks: Škoda T-15
V roce 1940, rok po začátku války vyvstala potřeba na průzkumný tank. Stroje, které Němci měli, byly buď zastaralé (PzKpfw I a II) nebo nevhodné (PzKpfw III a IV) a zabavené/kořistní tanky LT vz. 35 a LT vz. 38 byly pomalé. Proto byl zahájen výzkum průzkumných vozidel.
Tohoto výzkumu se účastnily tři firmy německý MAN (Maschinenfabrik Augsburg Nürberg) a dva „bývalé“ československé závody BMM (ČKD) a Skoda-Werke (Škoda Plzeň). Každá z uvedených firem měla postavit 5 prototypů o hmotnosti 11-13 tun a měly dosahovat rychlosti v rozmezí 50-60 km/h. Tank měl být vybaven 20 nebo 37 mm kanónem a alespoň jedním kulometem.
Tank Škoda T-15 byl prvním prototypem, který byl osazen 37mm dělem Škoda A7 a kulometem ZB vz.37, obě zbraně byly lafetovány ve věži a na podvozku kulomet již nebyl. Po úpravě bylo dělo přejmenováno na Škoda A19 a namísto kulometu ZB vz. 37 měl být instalován kulomet MG 34 ráže 7,92 mm.
Jak to vypadá
Při bližším pohledu na tento tank se nezapře to, že při konstruování tohoto tanku se konstruktéři nechali velmi inspirovat tankem LT vz. 38. Přední části obou tanků si jsou velmi podobné až na rozdíl, že u tanku T-15 je kulomet pouze ve věži a v podvozku nebyl žádný umístěn.
Po zkouškách, které probíhaly v Kummersdorfu, až v roce 1942 najel prototyp bezmála 4000 kilometrů a bylo při nich zjištěno několik zásadních závad a po nich byl stroj uznán zkušební komisí jako nevyzrálý.
Za zmínku určitě stojí, že i po opětovných zkouškách bohužel Škoda T-15 neuspěla a už nenašla vůbec žádné uplatnění a vyhrál prototyp firmy MAN, který se jmenoval PzKpfw II Ausf. J neboli Luchs (kterého můžeme najít v německé linii lightů na IV. úrovni).
Po skončení války se probíhal další vývoj, pouze už jen na papíře, protože po válce už lehké tanky neměli uplatnění. Upravené varianty se jmenovali T-15A, T-15S a T-16 (pouze na papíře). Zbývající postavené prototypy byly poslány k sešrotování.