Tatra A-typ
i Zdroj: WoT.cz
Článek Tatra A-typ

Tatra A-typ

Prisma

Prisma

8. 2. 2017 20:48
Reklama

Za První republiky vzniklo mnoho slavných tanků, ale je také mnoho takových, které nespatřily světlo světa. Proto dalších pár článků budeme věnovat těmto tankům/prototypům.

Prvním z nich bude tank Tatra T-III nebo T-78 nebo také Tatra A-typ (atypický tank).

U klasické koncepce tanku řidič sedí v přední části podvozku a z tohoto místa ovládá tank. Avšak díky tomuto umístění má velmi omezený přehled a rozhled o okolí, ve kterém se vozidlo nachází, proto musel v navigaci pomáhat velitel tanku.  Jako extrémní příklad si můžeme uvést britský tank Churchill, který, jak všichni dobře víte, měl pásy vedené až před průzor řidiče. Ten díky tomu mohl sledovat pouze co se děje před tankem (boční průzor řidič u tohoto tanku neměl vůbec).

Tatra A-typ
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://utocnavozba.wz.cz/tank/e-tatra.htm

Díky těmto problémům firma Tatra vyvinula koncept tanku, který měl řidiče nezvykle umístěného na vrcholku věže. Věžička, ve které seděl řidič, nebyla otočná. Díky tomu, že byl na vrchu tanku, měl výborný přehled o okolí tanku. Krom ovládacího mechanismu tanku měl ve své věžičce i těžký kulomet vz. 35.

Tatra A-typ
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://utocnavozba.wz.cz/tank/e-tatra.htm

Tato úprava tanku měla samozřejmě i jednu velikou nevýhodu. Jelikož by byl řidič umístěn na vrcholku tanku, byl by „první na ráně“ a v případě usmrcení řidiče by zůstala T-III ihned stát, protože věžička byla oddělena od zbytku bojového prostoru tanku. Otočná věž měla jiný průlez než věžička řidiče.

Tatra A-typ
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://forum.valka.cz/topic/view/19490/CZK-Tatra-T-III

Byly vyrobeny pouze 2 prototypy (pouze jeden s věží) mezi lety 1934 – 1936. Osudným se pro tento tank stal jeho motor, protože byl velmi poruchový a celkové velmi nespolehlivý.

Tatra A-typ
i Zdroj: WoT.cz
Zdroj: http://forum.valka.cz/topic/view/19490/CZK-Tatra-T-III
Technické parametry:

Hlavní a sekundární zbraň: Kanon Škoda A9a ráže 47 mm a 2x těžký kulomet ZB vz. 35 (7,92 mm)
Pancéřování: věž tanku měla mít vpředu 50 mm, ostatní části 12-32 mm
Posádka: 4 muži
Rychlost a dojezd: 35 km/h, 100 km po silnici
Motor: Tatra T-78 (vodou chlazený 11-válec), 260 koní
Hmotnost: cca 16,4 t

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama