Rozhovor s RanZarem, autorem WoT komiksů
Diváci komiksů z World of Tanks světa se dělí do tří kategorií – sledovači RanZaru, fanatici ShootAnimationStudio (hlavně hráči v Rusku) a třetí skupinou jsou konzumenti animací vůbec. Dnes se podíváme na RanZara, se kterým nedávno vyšel na jednom WoT webu velmi zajímavý rozhovor.
Hodně lidí si myslí, že animované filmy jsou a priori určeny dětem. Dnes se vám pokusíme dokázat opak a ukázat jak vznikají videa o tancích. Pro dospělé. Teoreticky můžeme proces animace rozdělit na tři části od náčrtku až po samotnou animaci. Anglicky se nazývají pre-produkce, produkce a postprodukce. Pojďme si je blíže představit. Pre-produkce začíná náčrtky a psaním scénáře. Bez toho se nedá pokročit dále do etapy samotné tvorby. Poté, co je příprava dokončena, se můžete pustit do fáze modelování, rozmisťování 3D prvků, texturování, osvětlení a samotné animace. To je produkce. Poslední etapou je postprodukce, do které patří editace, vizuální efekty a práce se zvukem. Čili ve zkratce – návrh, animace a ozvučení. Teorii máme za sebou a pojďme se podívat, jak v praxi vznikají vaše oblíbené filmečky. Filmečky ze série RanZar a blog s grafikou se začaly objevovat dva roky poté, co byla hra volně přístupná. Začalo to příhodami dvou hrdinů – lupičů Hellcata a Chafee´go. Za těch několik let RanZar – neboli Dmitriy Plugin – vytvořil a vypustil na svět ohromné množství videí. A dnes vám řekneme, jak probíhá tvůrčí proces u něho.
Souhlasíte s tím, že sledování animovaných pohádek je jenom pro děti?
Samozřejmě, všechny filmy se přece dělají pro děti. Je to přece nejtěžší období v životě muže. Zvláště prvních 40 let. A když se objeví jejich vlastní děti, sledují stejné věci podruhé. A pak pořád až někdy do šedesáti. Ale vážně, nezajíme se o žádné „věkové skupiny“. Snažím se vytvořit takové animace, které bych sledoval já sám. Hrabat se v nějakých marketingových sračkách je dobré tak pro velké producenty, kteří mají sponzory a živí se tím. Pro mě je to autorská práce. Možná by se dalo říci proces sebevyjádření. Dokonce, i kdyby Tanktoon neměl těch deset miliónů shlédnutí za měsíc, dělal bych je dál. Myslím, že už jsem si našel „své publikum“. A nejsou to děti, protože ty milují jiskřivé barvičky, veselou hudbu a jednoduchý děj. Navíc mají spoustu času. No dobře, dospělí ho nemají o moc méně, ale určitě si najdou volnou minutku na sledování, zasmání se a teprve potom kliknou na tlačítko „Bitva“.
Řekněte nám něco o procesu animace. Jak dlouho trvá?
Společná práce celé skupiny je nezbytná pro dokončení díla. Jak vývoj motýlek z larvy. I ten motýlek bude takový, jak ho vymyslíte. Pokud to vztáhneme k mé činnosti, já prostě pobíhám se síťkou na motýly, občas zakopnu o kámen, někdy si nabiju hubu. A chytím tu lepšího jindy horšího motýla a čas od času i posranou mouchu.
Pro mě je to proces prakticky bez konce. Vždy se snažím ještě něco přidat, poopravit nebo přepracovat. Vlastně proto mám tak šílené tempo. A snažím se to všechno stihnout za 7 dní v týdnu. Převážně první někdy i druhý den je to práce na přípravě. Vymýšlím zápletku a tvořím postavy. Několik dní mi trvá „časování videa“. To jsou v podstatě animace bez podrobností, jakési náčrtky. V této fázi se rozhoduji, kolik času budu potřebovat na jednotlivé scény a podobně. Takové video předám skladateli hudby Vladimirovi a on začne pracovat na hudebním doprovodu. Já ve zbývajícím čase doladím filmeček a připravím finální verzi. Poslední den přidáme hudební záznam a další zvuky. Myslím si, že je strašně nudné dělat věci pořád stejně a tak se snažím přidat něco speciálního. V konečném důsledku chci překvapit sebe i diváka, zkusit něco nového. Obecně se dá říct, že se vše snažím udělat, jak nejlépe se dá.
Během rozhovoru Dmitriy prozradil, že na každém filmu pracují dva lidé. Animátorem je on sám a hudbu pro něho skládá jeho přítel Vladimir. Ale někdy se stává, že pracují společně jak na hudbě, příběhu i na animacích. Stojí také za zmínku, že projekt RanZar nejsou jen prázdné a bezduché klipy, ale mají svůj podtext. Je lehké v nich najít příběh založený na motivu dobra, spravedlnosti a pomoci a samozřejmě nevyhnutelného vítězství dobra nad zlem. Tanktoon je prvním autorovým projektem. Před třemi lety začal hrát WoT a tehdy začal tvořit animace. Vymyslel základní prvky, animaci, dal vytvořit hudbu … a vznikl film.
Máte ještě nějaké nerealizované nápady, které bys rád zařadil do příštích videí?
Nápadů mám hodně a rád bych jich většinu realizoval. To ale znamená zorganizovat si čas a začít pracovat. Potom mohu dále rozvíjet své výtvory. No a moje oblíbené motto je „Řeš problémy, až nastanou“. Momentálně se snažím pomoci začínajícím animátorům, aby nalezli své diváky. O tom byla i má rubrika „Jak se to dělá“. Ukazovala proces vytváření animací s komentářem. Vytvořit skutečný tutoriál je pro mě těžké, protože mám omezené zkušenosti, ale říci jak to dělám já – to mi nedělá problém. A doufám, že mnozí diváci budou, po shlédnutí rubriky, umět vytvořit vlastní dílko. Dmitriy poděkoval ještě všem příznivcům a podělil se s nimi o své dojmy a přání:
„Díky za přečtení, sledování a komentáře. Vaše hlasy jsou pro mě satisfakcí, vaše podpora zdrojem kreativity a vaše přihlášení – to je motivace do další práce.“