Na nedávné prezentaci World of Tanks verze 1.0, která se konala v Praze, jsme měli možnost krátce vyzpovídat kreativní mozek celé hry. Je jím Čech Miloš Jeřábek, kterého jsme se ptali na nejrůznější věci, podstatné pro hráče WoT. První část rozhovoru jste si mohli přečíst včera, tu druhou pro vás máme přichystanou právě teď. A jako malý bonbónek vám můžeme už teď prozradit, že Miloš Jeřábek má chuť odpovídat přímo vám, čtenářům Excaliburu. Už brzy se tu setkáte s články přímo od něj!

Takový pohled do zákulisí, jakým způsobem se licencují tanky? Je to podobné jako s hráči ve sportovních hrách? Když si řeknete, že přidáte třeba nového Tigera, jak to funguje?

Naštěstí nijak. Tohle nespadá pod licenční smlouvy, hlavně kvůli tomu, že ty tanky jsou staré a už se nevyrábí. Kdybychom chtěli přidat do hry třeba Abrams, už by to možná bylo komplikovanější. Kdybychom ho udělali 1:1, asi by to ale i tak bylo v pohodě. Problém by mohl nastat ve chvíli, kdy bychom ho chtěli nějak modifikovat. Největší komplikace by byla, kdybychom chtěli přidat helikoptéry, které jsou použité i pro civilní účely. Ty mají už licencovaný kompletní styl toho stroje a tam by bylo nutné nějaké smlouvy řešit. Já jsem třeba dělal na druhé Mafii, částečně i na třetí a tohle byl jeden z důvodů, proč auta neměla reálné názvy a trochu se musel upravit jejich vzhled. Pokud se na to auto podíval někdo, kdo tu předlohu zná, tak mu bylo hned jasné, že tohle je to staré Ferrari, ale zároveň tam byly změny, které ho dostatečně odlišily od originálu, takže nebylo potřeba nic licencovat. Naštěstí u vojenské techniky tento problém moc není, zejména u té opravdu staré.

Když se vezme celý svět WarGamingu, tím myslím World of Tanks, Planes, Warships, už dlouho se spekuluje, že by se všechny ty hry daly dohromady a vzniknul režim, kde by byly tanky, lodě i letadla dohromady. Je to něco, o čem se spekulovalo i interně, nebo je to jen z říše snů?

Vůbec, tohle je vážně jen spekulace. Vím že se o tom hodně debatovalo a mnoho let zpátky možná byly nějaké nápady i pokusy, ale v tuhle chvíli jsme od toho hodně daleko. Enginy jsou úplně jiné a upřímně se i dost bojím, jaký by byl vlastně zážitek ve chvíli, kdy tam strčíte loď Yamato proti Leopardovi. Hráč v Leopardu samozřejmě chce té Yamato něco udělat, na druhou stranu nechce umřít ve chvíli kdy mu Yamato dá salvu. Na druhou stranu když Yamato vystřelí do skupinky šesti tanků, tak asi čeká, že všechny zničí. Nemyslím si, že je to cesta kterou bychom se měli vydat a v tuhle chvíli to vůbec neřešíme.

Poslední otázka směřuje spíše do komunity. Ve chvíli kdy by si člověk chtěl World of Tanks 1.0 zahrát úplně od začátku, není snadné do té komunity proniknout. Jakým způsobem se snažíte ten uživatelský zážitek zpříjemnit pro nováčky?

To je problém o kterém víme a řešíme ho. Je to důvod proč jsme zavedli bootcamp, pokračujeme v úpravách, budou další nové věci. Je tam problém na Tieru 5. Když jsem sám začínal, bral jsem si Mini Mause a měl jsem zábavu z toho, jak všechny likviduju. Je to míň, ale stále je tam problém. Bootcamp nás víceméně dostal na Tier 3, kdy přeskočil ty první Tiery a plánujem v průběhu tohoto roku další nové věci, které zlepší život začátečníkům, dostanou je za ty počáteční mantinely a naučí je operovat s daným tankem. Náš původní tutorial je opravdu špatný, ukáže základní věci, takhle se jezdí, tímhle střílíš a to je vše. Bootcamp je první krok a budem pokračovat v práci, abychom novým hráčům usnadnili vstup do hry, která je opravdu komplikovaná a složitá.

Neplánujete třeba přidání nějakého zjednodušeného módu? Tady máš tank a jezdi si?

K tomu v tuhle chvíli nemůžu nic konkrétně oznámit. Bavili jsme se o tom, bootcamp tu možnost částečně dává, uvidíme co přijde tento a další rok. V tuhle chvíli ale nic takového na roadmapě není.

Rozhovor s českým mozkem World of Tanks, Milošem Jeřábkem – 2. část
Ohodnoťte tento článek!
4.22 (84.35%) 23 hlas/ů

50 KOMENTÁŘŮ

  1. 😀 super , rozsahly clanek o tom ze je potreba udrzet jakym koli zpusobem nic neumejici hrace u hry, protoze z tech pak muzou natect prachy, ti co uz u toho sedi a rvou co je vsechno spatne nikoho nezajimaji, protoze to uz jsou zavyslaci, kteri kdyz vydrzeli co se deje do ted u toho budou sedet zase 😀

  2. Rozhovor toho českého mozku WOT byl pro mne pouze zase ztráta času.

  3. Tohle pobavilo asi nejvíc, ne že by ten zbytek nepobavil, ale tohle vede:
    “…abychom novým hráčům usnadnili vstup do hry, která je opravdu komplikovaná a složitá.”

    Pan Jeřábek zřejmě v životě neviděl složitou a komplikovanou hru. Nechci nijak snižovat prvky a mechaniky ve hře (na arkádu docela dobrý), ale do složitosti a komplikovanosti mají hodně daleko. Naopak, tahle hra je jen primitivní arkáda, jejíž herní principy jsou založeny na několika pilířích. By mě docela zajímalo co by prohlásil o hrách, které mají herní mechaniky postavené na desítkách takových pilířů, které jsou navzájem provázané a skutečně fungují a mají na sebe vliv, ne jako zde, kde určitá čísla a vlastnosti jsou jen statická data, která ve hře pohodlně setře super RNG faktor a MM. Zkrátka jsou tam jen na parádu.

    Taky si myslím, že vám v nadpise vypadla tři písmena, soudím tak podle toho co ten člověk mele 🙂
    Mělo to být zřejmě takto, ale titulkář se spletl… “Rozhovor s českým (bez)mozkem World of Tanks, Milošem Jeřábkem – 2. část”

      • Bohužel nemáš pravdu. Cílovou skupinou této hry jsou lidi, co běžně hry nehrají. Takže ano, on má pravdu, že pro takové lidi je tato hra složitá. Vždyť i vy tu stále brečíte, jak potkávate červené hráče, co nic neuhrají. Takže je jedině dobře, pokud ve hře budou nějaké mechaniky, které takovým lidem usnadní hru pochopit.

        • Jojo, to je sice fakt, ale ono to vůbec nepomůže. WoT není složitá hra, a ani tak se ji lidé nechtějí učit, problém není v tom, že by těch pár principů nedokázali pochopit, ale v tom, že WG a jejich produkty je k tomu vůbec netlačí. Prostě jim to usnadní ještě víc a vyřešeno. Nastane jen to, že laťka se ještě víc sníží. Nebo máte pocit, že ten nový “tutoriál/návod” bude někdo spouštět? Nebude. Je to jednoduchá arkáda a tak k ní všichni přistupují.

          • Hujer souhlasím s tebou. Ale myšlenka to není špatná, za pokus to stojí. Záleží teď na tom jak to WG zpracuje pro ty nováčky. Určitě je musí něčím namotivovat, aby to spustili a dojeli tu výuku do konce. Tuto hru nejvíce po herní stránce ničí hráči, kteří nepochopili princip hry a taktiku boje s jednotlivými stroji ( nejsou to mapy, ani nové tanky, RNG apod. , na prvním místě jsou to hráči ). WG má za mě palec nahoru, že si to uvědomují a chtějí s tím něco dělat. Je otázka jestli ti hráči budou ochotný se z toho poučit a pracovat především sami na sobě a nehledat chyby nejdříve, že jsou ve hře. Herní podmínky máme všichni stejný.

    • Mno, já nečekám, že mechanika WoT bude stejně obtížná jako třeba EVE Online. A taky vím, že lidé jsou různí – někomu přijde EVE jako brnkačka, jiný člověk má problém i se zvládnutím pravidel Tetrisu.

      Na tvém místě bych byl rád, že pro tebe je ta hra jednoduchá.

  4. Úsměvné jak anonymní zoufalci kritizují člověka pracující ve vrcholné pozici u firmy generujici stamiliony zisku ročně. Nahodte sem vaše profesní a podnikatelské úspěchy.

    • Jendo zoufalec jsi ty, pokud tedy nejsi chovanec psychiatrické léčebny

    • Suhlasim za mna Cech co nieco dokazal, mali by ste byt na neho hrdi. Kiez by tam bol aj Slovak. Netreba furt len nadavat….

      • Dokázal jen to, že ta hra po herní stránce stagnuje a pomalu jde do kopru, to ano. A kvůli tomu na ně ho já nejsem hrdý.

        • A co jako ještě čekáš od hry, která je tu už tak dlouho a přesto si stále drží početnou komunitu? To je pro takovou hru velký úspěch. Kdyby ta hra šla do kopru, vypadalo by to úplně jinak. Nechci být zlý, ale někteří z vás tu jen dokazují, jací jste idioti. Pokud vás ta hra už omrzela, nikdo vás přece nenutí ji hrát, natož se k ní vyjdřovat…

          • Tak on od ní čeká hodně, chce aby tu byla 25 let. Uvidíme, čím nás překvapí. Až mi bude 50 zkusím si ji nainstalovat.

        • Bollman ty si idiot. Stagnuje? Tvl, co treba aktualizace 1.0? Nejvetsi ever!

          • Tim ze hovnu zacnete rikat exkrement, tak smrdet neprestane. To same se deje ve WoT, zoufala gameplay nahrazena “vylestenou” grafikou a muzikou nahranou ceskou filharmonii za nemale penize, kterou si kazdy skutecny hrac teto hry vypne v 3ti bitve 🙂 Good job. Stupidni MM kdy seberou uplne nahodne hrace a postavi na jednu stranu 15 slusnych hracu a na druhou strnu mental asylum a vysledek 15:2 in 3 minutes.
            You hated 15:3 battles, so we worked hardly and inveted 15:0. Yours WG 🙂

          • Já jsem sice podle tebe idiot, ale ty zase podle mne neumíš číst pozorně a mícháš jablka se švestkami..

    • jendo pochop ze to jsou jenom zvasty prave pro ty prichozi cervene hrace nalakane reklamou vseho druhu, aby si mysleli jak o ne bude pecovano, ti lidi co tuto scenu sleduji par let, nedej Buh od zacatku jsou ponekud skepticti protoze slibu se za ty roky naposlouchali az jim skoro usi upadly a vsecko trva roky a nebo se vbec nezrealizuje, kolik odeslo dobrych hracu od teto hry a proc ? protoze tato super hra s vyhlidkama na 20 let provozu je rizena vrcholnyma idiotama ktere nezajima nic jineho nez zisk a nechapou ze to neni jenom o mnozstvi prodanych goldu a tanku, ale o spokojenosti komunity. pro zahrati si precti tento stary clanek a sam si odpovez co se prevratneho zlepsilo https://bonusweb.idnes.cz/problemy-a-hrichy-world-of-tanks-daw-/Magazin.aspx?c=A140807_174020_bw-magazin_anb

      • No jo, to ledasco vysvětluje – když čtete tyhle články od Carramby 😀

        • Chlape nic Amigistovi neuniklo, to ty jenom neumíš číst a ještě k tomu jsi méně chápaví.

          • O tom, že napsal, že článek je starý vím, já chtěl upozornit na to, že ne vše, co v něm uvádí jeho autor lze aplikovat na dnešní WoT, tedy, že článek je zastaralý po obsahové stránce. Ono se velmi změnilo. Pravdu, ale máš, měl jsem se lépe vyjádřit.
            PS: Vzhledem k tomu, že se jedná o jednotné číslo, ve slově “chápaví”, píšeme Y, je to podle vzoru mladý, nikoliv jarní.

    • Já nekritizuju jeho osobně, ale to co vám tlačí do hlavy. Já jsem o kritické myšlení ještě nepřišel. Vidím co se děje ve hře a kam to celé povede. 25 let to rozhodně trvat nebude.

      Znám se osobně se spoustou vesměs “podobných nýmandů” na vrcholných pozicích. Například v ČSA, Air France, British Airways a dalších leteckých společnostech a letišťích, pro které navrhujeme navigační systémy a software pro simulátory pro výcvik pilotů.

      Nikdo mu neupírá tu pozici, ale měl by se zamyslet nad tím, jestli on je zrovna ten pravý, který by měl něco vyprávět komnunitě, protože té hře sám asi prd rozumí, což neznamená, že je v jiné oblasti neschopný, možná je schopným managerem, ekonomem, nebo je dobrý v jiném oboru.

      A s tím generovaným ziskem. Zřejmě jste měl na mysli obrat, ne zisk, v tom bývá zásadní rozdíl. Ale i kdyby to byly stamiliony zisku, je diskutabilní jaký podíl na nich má právě tento člověk.

      • Ten nýmand rozhodně malej, je to spíš práce toho týmu, to mi můžete věřit 🙂

        A jo, myslím že té hře rozumím líp jak 75 procent hráčů, alespoň podle statistik na win8 😉

        PS: je vždycky radost si přečíst “dobře” mířenou kritiku mé osoby 😀 Navrhuju někdy dát pivo a pokecat, navigační systémy letišť je rozhodně něco, co mě hodně zajímá, můžeme sdílet zajímavosti z natáčení

        • Nejhorší je srážka s blbcem…a tady si narazil rovnou na stádo blbců:)) konstruktivní kritiku tu nehledej:D Ale “odborníků” co by to dělali “lépe” tu najdeš spoustu:))
          Btw: zkusím využít možnosti a zeptám se – nemůžete si nevšimnout zpětné vazby ohledne mapy Doly – tier IX a X sem prostě nepatří!!? + 268 v4 vždyť to musí být jasné i vám bez několika měsíčního sběru dat, že tady jste zašli moc daleko a ten tank vyloženě kazí na první pohled tier X balanc;) ( 3-5-7 mm tumu samozřejmě napomáhá)
          Jinak za 1.0 za mě jednoznačná chvála!! to se opravdu povedlo;) jen ten power creep a balanc tankú tu hru “brzdí” a i nadšencům se to zajídá….

          • Watts1 souhlasím s tebou. Ty jsi náš vůdce ( myslím těch všech blbců co tady zmiňuješ ). Miloši proboha nenech si radit od žádných ” odborníků na WOT “. To by ta hra pak dopadla, jedině Watts1 ti může radit, ten ví o WOT více než ty a tvůj celý tým.

        • Ano, dela navigacni system pro letiste v tom smyslu, ze CD se softem bali ve skladu do krabice. To je jeho odborna prace. Btw zcela novy do dnes nevideny troll Hujer. Tipuju ze bratr Ferdo mravce 🙂

        • Cokoliv “ad hominem” není kritika, ale jen házení blátem. Kritika je pouze “ad rem”.

          Zkuste nazývat věci správnými jmény. Tady si na korektnost hrát nemusíme.

  5. Opravdu bylo nutné ten rozhovor rozdělovat na dva články? Čekal jsem od druhé části nějakou obsáhlou porci dotazů a odpovědí, a místo toho jsou tu 4, slovy ČTYŘI, otázky s odpovědí. To už jste mohli rovnou nechat v jednom článku. No, hlavně aby se vytěžilo víc z reklam, chápu… Nechci rejpat, ale v poslední době úroveň tohoto webu extrémně upadá, stejně jako nikým nekontrolované diskuze pod články – novinky se značným zpožděním, články o ničem, případně okopírované texty z oficiálního webu… S tím fakt už jděte do háje. Pokud nejste schopni přijít s něčím vlastním a hodnotným, tak se raději na tenhle web vykašlete. Jediný plus máte za ten rozhovor, i když jsme se v něm v podstatě nedozvěděli nic nového… :-/

    • Vyjádřím se k diskuzím, protože ty kontroluju přímo já. Necháváme jim volný průběh, zasahujeme jen v případě, že dojde k nějakým přehnaným urážkám s nevhodným slovníkem. Obsah a kvalita diskuzí je čistě na čtenářích a nechceme do nich zasahovat už jen proto, že by bylo těžké jednoznačně a univerzálně určit hranici co sem ještě patří a co ne.

      • Tady to není diskuze… Tady je to skupinové plakání hrstky zoufalců…co WoT považují za hrozně špatnou hru, ale stejně mají potřebu se jí (minimálně) v diskuzích zabývat :)) bohužel jak typické..úroveň článků je oproti úrovni valné většiny zdejších přispívajících ještě dobrá a to mluví asi za vše :)))

        • Plakání k životu patří je to zcela normální. Pokud ty jsi v životě pouze tzv.
          “sluníčkář a pohodář” tak bych ti s dovolením doporučoval návštěvu u psychologa, který ti ledacos o životě vysvětlí a objasní. A o tom kdo je vlastně v životě zoufalec se můžeš s ním o tom také pobavit.

          • to boollman: aha.. 😀 takže pokud jsem schopný příjmout realitu taková jaká je – zůstaňme u WoT – hra mě prostě baví ( i přesto, že k ní mám určité výhradya rád bych si o ní poklábosil s ostatními, které to baví… – tak jsme zralý na psychologa?:)
            Ale vy co tu brečíte jak je všechno špatně ( ještě to dokážu pochopit u politiky, která se tě prostě dotýká a nemůžeš ji jednoduše přestat hrát, ale u počítačové hry už mi to hlava nebere)… tak vy jste tady ta elita, která má vše v hlavě srovnané, protože plakat na něco co mě se*e a nezajímá je vlastně uplně normální a intelektuálně na výši:)
            o konspiračních teoriích jak jsou všichni (já, wg, mm) proti Vám a vy nemáte možnost s tím cokoli udělat.. už vůbec nemá cenu mluvit v tomhle kontextu;):-D

          • to watts1: no o tobě mám zrovna pochybnosti, že žiješ v reálném světě. Jendovi chci vzkázat ,že zatím chodím pouze k praktickému lékaři. Jendo ,ale u tebe jsem i jako laik schopen jednu diagnózu určit na sto procent. Nepodceňuj to a co nejdříve zajdi k svému lékaři a svěř se mu.

          • boolmanovi: Plakání a stěžování patří k životu jen některých a ze zkušenosti vím, že jde o lidi, kteří jsou někdy i oprávněně nešťastní a domnívají se, že se náprava toho neštěstí nechá vyplakat. To však nefunguje vždy. Efektivnější, dospělejší a zodpovědnější je převzít odpovědnost do svých rukou a měnit věci kolem sebe. Nečekej, že pro tebe vhodné změny přijdou sami od sebe, že vyšší moc vyslyší tvé nářky a bude ti vyhověno. To se neděje.
            Neurážej ostatní, ani to ti nepomůže. Tvůj přístup je dětský a k zlepšení nepovede.

  6. Pročetl jsem diskusi a jsem smutný, nikoliv překvapený. To je taková česká klasika. Nadávat na blbosti . WOT hraju strašně rád, někdy jsem frustrovaný, většinou ale za to můžu sám. Pan Jeřábek uspěl na mezinárodním poli, avšak tady v žumpě stejně sklidí nekonkrétní kritiku. Úspěch se neodpouští. Závist, hloupost, arogance. Takoví jsme.

    • Asi tak;) ale pozor, tady je pochvala pro WG brána jako známka duševní poruchy;) a pokud te hra baví nebo ti nedejbože jde lépe než ostatním, tak jedině proto, že jsi placen WG a máš protekční účet:)

      • Tak mě jen baví a strašně moc, mám 43k bitev a nehodlám přestat. O moc lépe než ostatním mi moc nejde, celkové wn jsem 1565 recent okolo 2000 a už lepší asi nebudu. Ale nepřestanu to zkoušet.

    • Karle máš u mě palec nahoru za to ,že si uvědomuješ , že za prohru někdy můžeš sám ( doufám ,že se s chyb do příští hry poučíš ). Ale věř mi ve většině případů za prohru nemůžeš a stejně prohraješ i kdyby jsi ve hře kouzlil. WOT je kolektivní hra a za vybraný tým hráčů na randomu nemůžeš, bez jejich asistence sám vyhrát nemůžeš.

  7. Musel jsem ten strašně moooc dloooooouhýýý článek přečíst na 3x…
    Plný souhlas s Najlvinem.
    PS: WG je nenažraná a prolhaná společnost a WoT ke spíš k nas…ní než k zábavě…

  8. Nejvetsi problem WG je ze totalne kali na komunitu. Je to proste normalni stroj na prachy a tomu podridili vse. Jejich zakladni ekonomicka uvaha je, co nejvice hracu urdrzet ve hre co nejdele. Gaussovo rozlozeni je neuprosne a tomu je uzpusobena gameplay RNG a ostatni vychytavky. Snizovani pozadavku na hrace na minimum. Krasnym prikladem je tank pro IDIOTY na tieru X s nazvem Type 5, neumis strilet, neznas weakspoty, neznas mapy ? Nevadi, udelame pro tebe 3 koridory a tank kterym proste machnes kanonem a bum a ono to HEcko da dmg :-). Dalsi vychytvaky v podobe rotace map + tank kterym po nich jezdite. To je Vam nahodicka kdyz s lightem chytate mapy jako Plzen,Ruinberg,Chanov apod. 🙂 Proste vsichni musi mit WR kolem 50% aby to bavilo i ty duchem slabsi z duvodu popsanych v prvnich vetach. Bitva musi trvat 3 minuty aby to pekne odsejpalo 🙂 Co treba vydat WoT 2.0 s nasledujici modifikaci ? Behem odpoctu do bitvy by kazdy hrac mel moznost zvolit jedno ze 3 tlacitek, odpocet by se dokoncil udelalo by to BUUUUM a nekdo by mel zniceny tank, nekdo ne a mohlo by se jit do dalsi “bitvy” 🙂

    • Vlastne oprava 3 tlacikta jsou pro nektere hrace moc a motalo by jim to hlavu v patchi WoT 2.1 budou tlacitka uz jen 2 🙂 pak tym ve WG zabere, bude par mesicu makat, nahraje novou muziku s ceskou filharmonii a vydat WoT 2.1.1 kde uz bude tlacitko jen jedno.

  9. Ona ta hra složitá a komplikovaná svým způsobem je. Ano, jsou zde v diskuzi hráči, kteří pracují ve hře s tím, že mají klávesu ASWD pro pohyb, 123456 pro spotřebák a munici, a levý myšítko pro střelbu, ale ona pochopit třeba mechaniku spotu, odrazu střel, průbojnosti, kamufláže a bonusů maskování, přesuny posádky, školení posádky, zorientovat se v menu výzkumu atd atd… těch věcí je opravdu hodně moc… to dá sakra zabrat. Můj kamarád hraje nově hru a prostě i jako zkušenej hráč jinejch her tady kouká jak vyoraná myš. Prostě hra není intuitivní. Ano, pro nás zahraný hráče už jo, ale nováček v prvních několika tisících .. při hodně velkým štěstí stovkách bitev teprve začne hru trochu vnímat jako něco přirozenýho. Však si zkuste někoho ve vašem okolí na 3 hodiny do hry zapojit a naučit je mechaniky hry. Nemožný. Bohužel tenhle progres je opravdu šíleně zdlouhavej a pak bohudík dokáže ty opravdu natvrdlý hráče eliminovat. A i tak jsou ve hře lidi s 30 tisícema bitev a 2000 osobkem …

    • No co, když jsem začínal před lety s World of Warcraft (vanilla), tak jsem dolezl do levelu 42, aniž bych chápal systém kouzel. Následoval a změna realmu, kompletní reroll a mocná pomoc od lidí z gildy. Jinak bych ji dávno smazal.

      S WoT to bylo ještě horší – po 150 bitvách jsem si řekl, že na takovou *okotinu kašlu, že na to nemám nervy (léto 2011). Naštěstí mi kamarád ukázal jak na to.

Comments are closed.