Na nedávné prezentaci World of Tanks verze 1.0, která se konala v Praze, jsme měli možnost krátce vyzpovídat kreativní mozek celé hry. Je jím Čech Miloš Jeřábek, kterého jsme se ptali na nejrůznější věci, podstatné pro hráče WoT. První část rozhovoru čtěte dnes, druhou pro vás máme přichystanou na zítra. A jako malý bonbónek vám můžeme už teď prozradit, že Miloš Jeřábek má chuť odpovídat přímo vám, čtenářům Excaliburu. Už brzy se tu setkáte s články přímo od něj!

Moje první otázka směřuje k samotné verzi 1.0. Lidem, kteří nejsou tanky políbení může přijít zvláštní, že WoT vlastně doteď bylo venku celou dobu pouze v “beta verzi”, v různých verzích 0.x. Čím to, že tohle je ta verze 1.0, co je na ní jiného?

Kompletně celý engine. Já jsem dřív dělal na boxed products (klasické krabicovky) a tohle je srovnatelné s klasickým launchem. Ta změna je tak obrovská, že jsme museli předělat kompletně celé mapy, celý engine na klientské straně renderu, přidat nové tooly, je to téměř úplně nová hra. Ne gameplayem, ale z hlediska vizuálu a tím jak WoT funguje technicky na pozadí. Měli jsme nad tím mnoho debat, můj tým dokonce má zakázáno o tom mluvit jako o 1.0, říkáme tomu jen 0.9.23 až do té chvíle dokud to nebude venku. Nechceme to zakřiknout, pro nás je to něco obrovského. Skok v technologii je opravdu zásadní. Když se podíváte na ultra nastavení teď a ultra potom, je to obrovský rozdíl.

Co vás vedlo k tomu, že jste přešel od box products k přístupu hra jako služba?

Je to nová vlna, přechází na to stále víc a víc her. Je to možnost jak dát hráči víc, než jen 20 nebo 30 hodin zábavy a pak nazdar, čekejte na DLC a to si pak kupte. Je to zajímavé i tím, že životní cyklus hry se úplně změní. To jak se vyvíjí hra je tak radikálně odlišné, že pro mě prvních pár měsíců bylo přesně takové peklo, před kterým mě kolegové varovali. Člověk musí myslet najednou úplně jinak. Největší rozdíl je, že u krabicových her releasem všechno končí, tady jím vše teprv začíná. Musím říct, že je to i zajímavé, chtěl jsem si to zkusit.

Důvodem proč jsem šel do World of Tanks pro mě ale nebylo ani tak zkoušení nového přístupu, ale hlavně to, že tu hru hraju asi sedm let, od konce closed bety, a tu hru miluju. Mám přes 15 000 bitev a i teď hraju téměř každý den, když je čas. Hraju na svém vlastním účtu a každý si může prohlédnout mé statistiky. Ze začátku jsem byl hrozný, ale teď už se trochu lepším. Když za mnou lidé z WG přišli a řekli, jestli si nechci opravit moji oblíbenou hru, tak nebylo co řešit.

Říkáte opravit, co vám tam přišlo jako největší chyba?

Přišlo mi hlavně, že patche šly s kvalitou dolů. V jednu chvíli to kolem Rubikonu přinášelo mnoho komplikací. Patche vycházely pomalu a to je při přístupu ke hře jako ke službě špatně. Čím je hra starší, tím musí dostávat naopak více obsahu a updaty ve vyšší frekvenci a přišlo mi, že tehdy to kluci moc nedávali. Zdálo se mi, že moc neví kam dál, že byli ztracení, a že kvalita těch patchů tam uplně nebyla. A já jsem to chtěl napravit. Přišlo mi, že ta hra má obrovský potenciál. Když jsem nastupoval, zeptal jsem se “Co ode mě vlastně chcete?” a dostalo se mi odpovědi, že aby i za 25 let tanky pořád existovaly a pořád byly jednou z nejlepších her na světě. A přišlo mi, že s tím se dá rozhodně pracovat.

Vy říkáte že hrajete tanky přes 7 let a asi tady i chvíli budou. Co je tedy ta nejzásadnější výzva v tom vývoji, aby byly stále relevantní? Co je ta věc, která je potřeba neustále upravovat? Předpokládám, že přidávání nových modelů je rutina, nové mapy to samé, úpravy enginu teď vlastně už také. Co je tedy ta nová věc, co by měla hráče udržet a překvapovat?

Věřím, že to jsou nové módy. Nové věci, co hráči mohou v tancích dělat, nové mechaniky. Já když jsem nastupoval, tak jedna z prvních věcí byla, že jsme si řekli, že nechceme dělat kopie stávajících tanků, to není to, kvůli čemu jsme přišli. Proto jsme začli experimentovat se švédskými tanky, teď poslední dobou italské auto-loadery. Chceme to posouvat dál a dávat nové možnosti, přinést nové zážitky hráčům a nabídnout jim třeba něco, u čeho si řeknou, že by nikdy nečekali, že to ve WoT někdy bude.

Říkal jsem klukům, že nechci abychom byli jenom přidávači nového contentu pořád dokola, přidávat jen další a další ruské a čínské tanky, to si nemyslím, že je úplně správně. Chceme jít cestou nových zážitků, nových zkušeností. Samozřejmě je to těžké, protože když je ve hře přes 500 tanků, tak přidání každého nového prvku musíte vyvážit, aby byl zajímavý, nový, kompetiviní ale zároveň nezničil staré pořádky. Když jsme se začli bavit o italských tancích, strávili jsme hodně času vyvažováním, aby nebyly přehnaně silné, ale zároveň přinášely něco nového, co ve hře ještě nebylo.

Když se bavíme o contentu, samozřejmě se do WoT přidávají nové věci, spekulovalo se i o tom, že by se něco odebralo? Myslím ve větším měřítku, ne že zmizí pár jednotlivých tanků.  Třeba se zaměřit na sto základních strojů a rozjet to znova na novém enginu úplně od začátku.

To jsme neřešili. Nemyslím, že by to bylo potřeba a nedokážu si představit, k čemu by to bylo dobré. Snad jedině jednodušší vyvážení. Je určitý důvod, proč jsme ty nové tanky přidávali. Italové chtějí své tanky, Češi chtěli své tanky. Hlavně prémiovou osmičku, tu samozřejmě řešíme, nemůžu teď prozradit v jaké jsme fázi, ale rozhodně jsme na ní nezapomněli. Ale neřešili jsme možnost, že bychom něco ve větším odstraňovali. Jen jednotlivé tanky a maximálně mapy, pokud si na některou hráči hodně stěžují. Ale vždy ji spíš zkoušíme opravit, než ji celou jen tak zahodit.

Druhá část rozhovoru vyjde už zítra!

Rozhovor s českým mozkem World of Tanks, Milošem Jeřábkem – 1. část
Ohodnoťte tento článek!
4.64 (92.8%) 25 hlas/ů

52 KOMENTÁŘŮ

  1. Jo hráči si stěžují na mapy ale co mapy které by hráči chtěli zpět??
    Spousta dobrých map byla odstraněna.
    Tanky maji kulomet ktery nelze použít,dymovnice ktere taky nejdou pouzit,timto smerem mate jit pane Jerabek.

      • tak .50 AP maju penetraciu okolo 25mm mimo to keby fungovalo poskodzovanie predstaveneho panciera tak by to bol genialny nastroj 🙂

      • alternativa na detrack ked nabijas kanon…samozrejme ze nie detrack jednym zasahom v pripade gulometu…problem je v tom ze papierove tanky by zaplakali este viac nez teraz a mozno by sa aj prestali hrat…najskor schyta ranu HEckom a kym prebije super druhe tak ta preventivne masti kulometom…velmi frustrujuca predstava :/…pripadne na zapalovanie pridavnych nadrzi ci poskodzovanie priezorov a tym zhorsenei vlastnosti posadky…bolo by to asi viac frustrujuce nez zabavne a to asi nie je ten spravny smer

  2. Sice to co navrhnu je jenom zbytecny dodatek, ale doufam ze by se mohl objevit nekdy: sekundarni zbrane (uz se zkousely, ale myslim treba kulomety, kanony ci jine zbrane)
    Funkcni svetla (hodne zbytecne, ale kdyby se obejvili nocni mapy, tak si posvitit na cestu bylo zajimave)
    Klaksony (bylo by dobre pridat, ale asi by to dopadlo spatne)
    Dymovnice a kourova clona (vice realistiky, ale zmenilo by to styl hrani)
    Vyzkoumani predstavneho pancire/ bocni platy tanku (sice blbost, ale ja bych rad videl nektere tanky tak)
    To je asi vse co by mne napadlo po “designove” strance pridat.

    • Klaksony byly v betě (nevím jestli v open či Closer), ale tuším, že 25 nebo 50 goldů jsi mohl používat klakson na stroji, kterému jsi ho koupil.

    • Nocni boje. 5×5. Mensi mapa. To by bylo best. Dovedu si predstavit tu krasne zasnezenou nocni krajinu a ty bile tanky v takovem stealth modu. Supr. Jeste na delo tlumic 🙂

  3. Je toho hodně co by hráči chtěli a vrácení některých map do toho určitě zapadá. Ale za mě vím, co určitě nechci a to KOLOVÉ vozidlá, řízené rakety a podobně. To už bych mohl hrát rovnou Armored warfare. A to se mi opravdu nechce. A šupšup s tím “našim” budoucím prémiákem na tieru VIII. Kreditka je už nervózní.

  4. České premiová osmička, která by byla i jakousi inovací nebo chcete-li originálem, by byla mutace mezi T-50 a TVP TVÚ. Přičem základní odlišností by byl dvou ranný zásobník. To ve hře ještě neni a při vhodné době nabijení (cca 13,5sek), by to vneslo do hry určitě mnoho nové zábavy s tímto strojem.

    • velmi zovseobecnene…vhodne doby prebijania sa budu odvijat aj od alfy, pentracie ci gunhandlingu (alebo mali by sa)…nepoviem ze aj od vydrze a panciera lebo ten sa asi ocakat na CS stredaku ocakavat neda 🙂

  5. no pekne pocut ze premiova CS osmicka sa riesi len si myslim zeby to musel byt velmi zaujimavy kusok aby splnil ockavania WG a predajnosti…T50/51 sa do klanovych zalezitosti nejak moc nepreferuje a na randome to tiez nie je neajky casty zjav takze faktor toho zeby niekto to kupoval koli trenovaniu posadky nebude zrovna silny faktor…teamovky ci VIII sarvatky tak tam stredaky vseobecne tahaju za velmi kratky koniec a vyuzivaju sa minimalne takze vyuzitie tymto smerom pripada v uvahu len ked bude tank niecim vynimocny…ked si pozrieme co na VIII ceskoslovensko ma a malo by prist nieco podobne tak to tiez neznie lakavo…urcite v hre CS premiak VIII chyba len mam obavy ze az to pride ci to nebude v podstate len pre zberatelov…pozitivna stranka veci je ze clovek aspon usetri ale necham sa snad prijemne prekvapit…

    • T50/51 by som chcel len kdo sa bude hrabať cez tie shity 😀 pod nim (okrem T50, 34/100)

  6. Tahle hra je arkáda a rozhodně nepotřebuje další složitosti, např. naprosto neúčinné kulomety, světla a podobně. Pokud to někdo chce, může si zkusit tankové simulátory.
    Ale co si myslím že by chtělo předělat, je systém perků. Já bych to viděl tak, že po získání daného množství zkušeností by hráč získal nějaký počet bodů a ty by rozdělil podle svého uvážení. Např. na 5ti člennou posádku by dostal 25 bodů, a mohl by třeba dát 15 bodů veliteli (např. na aktivaci šestého smyslu, cena by byla za perky předen jasně daná), dalších 5 třeba střelci na mírné zlepšení zaměřování a ostatní nabíječi na zrychlení nabíjení. Po získání dalších bodů by si třeba o5 zvedal střelce, ale třeba ignoroval řidiče. Samozřejmě by perky šlo zvedat jen na nějakou maximální úroveň, aby třeba artyna nezaměřovala dvě sekundy atd. Někdo by tak třeba preferoval rychlost střelby, ale nezbylo by mu dost bodů na rychlejší doměření atd.
    Daly by se tak například odstranit největší neduhy tanku (například tragická doba doměřování, ale za cenu například horší pohyblivosti a camobonusu.
    Z tanku by tak každý hráč mohl udělat svým způsobem stroj, který nejvíce vyhovuje jeho hernímu stylu. A navíc by tak šlo využívat většinu perků, které dnes používá málokdo (například volání po pomstě, když by šlo prodloužit třeba na 10 sekund)..

    • Tak tohle se mi vůbec nelíbí. Jen ať to zůstane tak jak to je.

    • Stačí že už pokazili artyny. Byl jsem raději když mě sem tam smazala na ránu. A ne tohle prudění s ochromenim posádky.

    • Smrdí mi to War Thunderom 😀 tam maš pridelovanie bodikov
      Ale už sa WG niekde zmienil že sa perky budu meniť ale nemyslim si že až tak drasticky

  7. Díky mozkům za arty rakovinu. Opravdu čim dál lepší herní zážitek!!

  8. Ja by som sa spytal pana Jerabka ci je nutne pridavat tak silne nove tanky ze ked sa ocitnu v hre tak su omnoho lepsie nez stare a nicia balanc hry a tak isto prerabanie linii napr ruskej ako napr do ruskej linii obj 257 ktory asi ako jediny rozbija historickost tejto linie a tak isto obj 268 v 4

  9. 1) Aby tu byly tanky se stejnou oblíbeností jako mají nyní ještě aspoň 25 let? :D:D:D
    2) Kolem Rubikonu byly problémy okolo patchů, ale přišel ON a řekl co mají dělat, takže problémy byly i po něm a možná ještě větší :D:D:D
    3) Nechceme vydávat jen kopie čínských a ruských tanků, ale přesně to děláte, milej zlatej :D:D:D
    4) Rádi bychom zavedli nové atraktivní mody hry, nové mechaniky :D:D:D kdy? za těch 25 let? A vylepší to hru co se týká hratelnosti? :D:D:D
    5) Ve hře je 500 tanků, které je nutné vyvážit s každým nově přidaným. Opravdu? To je ten systém tak blbě navržený, nebo je to jen omluva toho, že vše dlouho trvá. A ve hře není 500 různých tanků, ve hře je možná třetina z nich jako klonů, trochu se porochní v číslech a je tu zbrusu nový tank :D:D:D
    6) Mapy, super, předělané do HD, jenže to vzhledem k engine nebyl záměr, ale nutnost. Ale jo, povedly se, alespoň graficky. Bohužel hráči chtěli hlavně nové mapy, ideálně více otevřených map a nebo, když si na ně WG skoro tři roky netroufá, aspoň návrat těch starých. Tak dostali Glacier. :D:D:D
    7) A na závěr si dovolím citaci, která mluví za vše:

    “Chceme to posouvat dál a dávat nové možnosti, přinést nové zážitky hráčům a nabídnout jim třeba něco, u čeho si řeknou, že by nikdy nečekali, že to ve WoT někdy bude.”

    Souhlasím, posouváte to téměř každým patchem. Jen nevím jestli se shodneme na tom, co znamená DÁL pro WG, a co pro komunitu.

    • Nových zážitků a momentů, které jsem opravdu nečekal je hodně.
      – Rotace 3map 24h
      – Úžasný MM kde si s 8tierem můžu celý den trénovat penetraci do Xtieru
      – 3minutové bitvy vždycky potěší 😉 (2:15)
      – když bitvu s artynami, tak nejlépe at jsou tam tři, ten stun prostě nesmí vyprchat, jinak to není ono. (jinak by se přece kempilo)
      – ofenzívy podle ELA též úžasné spestření. Potkávat věčně 4 soupeře a končit remízou je přece fajn
      – v týmovkách čekat 4minuty na bitvu dodává ten správný herní zážitek
      – Globální mapa je zajímavá asi jako zelenej martan z Alzy
      – RNG je v pořádku, sice nic netrefíš (doměřeno) ale můžeš to zkoušet znova a když ti to vyjde, tak dáš kritikal za 0dmg. Vzdyt ta goldová munice je skoro zadarmo
      – Začínající hráči co ani nevědí k čemu je žárovka nespotneš dřív něž do nich nenarazíš aby jsme jim dopřáli trochu více času na bojišti a utvrdili je v tom, že to vlastně hrajou dobře.

      Když to vemu kolem a kolem, tak věčí soupeř je WG než samotný hráči …

      • Už se těším až zde zavedou palec hore a dole. U mě máš palec hore. 😉 Dobře vystiženo.

      • – rotace , mal si smolu ja som si zahral už asi každu mapu
        – MM p*čovina
        -3min bitky odradzujuca p*čovina
        -artyny cancer, ale ked snou hram ja tak to je lahoda
        -ofenzivy osobne nehram
        -tymovku vystriedali strongholdy
        -globalni mapa, ak nemaš dobry klan a si slaby hrač tak jasne že ta nezaujima pretože nedokažeš ziskat odmenove tanky (nehovorim že sa to mne podarilo)
        -RNG další cancer (T54E1 , full aim vs udes zboku , 1rana 400dmg ,2rana miss, 3rana miss, 4 rana critical bez dmg – ostalo mu 300hp a mna vysipala M53/M55 alebo jak sa vola)
        -spot, na to potrebuješ viac ako 50% crew to že maš permanentne 100k CR to je tvoja chyba
        když to vezmu kolem a kolem ,si slaby kus čo si len sťažuje…

    • Hujer, hráš ty vůbec tuto hru? S těma tvéma názorama se ti divím, že vůbec tady něco čteš a reaguješ. Ty jsi tou hrou tak negatívní, že to opravdu nemá cenu. Dobře ti radím, účet někomu daruj, zabal to, začni se zabývat něčím jiným a bude ti na duši líp.

      • Nehraju, už ne, asi měsíc. Teď jsem to zpátky nainstaloval, abych se podíval, jaké to je ve verzi 1.0. Grafika, pěkná, ikdyž na dnešní dobu už to není takový wow efekt, jako kdyby ji zavedli před pěti lety. Ale budiž. Ostatní stojí za vyliž prdel, stejně jako před aktualizací 1.0.

        Jsem asi ještě ze skupiny hráčů, kteří vždy budou upřednostňovat hratelnost a zábavu, před pozlátkem – (leštěným prdem) – jak kdo chce.

        Okomentoval jsem tu snůšku hovadin co nám tu pan Miloš Jeřábek tlačí a má pocit, že jeho příchodem získal WG spasitele, realita je myslím trochu jiná. Do WG určitě zapadl a zařadil se. Rád by se asi viděl jako vizionář, ale nemyslím, že jím skutečně bude.

        Osobně jsem zvědav na čísla z tento rok, počkám si na zhruba duben 2019. Uvidíme jak se jim bude dařit plnit socialistický plán, být tu ještě 25 let. Znám hry, které jsou i po 27 letech hratelné (je na nich znát zub času), ale hratelnost tam je stále báječná. A grafika/hudba? No jasně, rok 1991, co byste chtěli – sere pes! Ale ta zábava, ta tam prostě stále je, tu nedělá grafika, ani hudba, ale koncept/myšlenka!

        • Ve většině souhlasím, ale jseš přísný až moc. Ta hra má koncept i myšlenku. Jen se nenašel nikdo kdo by to rozvedl. Což je škoda. Já jsem měl také skoro rok pauzu o Vánocích jsem to pustil po 10ti měsících. A hra to byla pořád stejná jako před těmi deseti měsíci. Ale když jsem to zapl včera. Tak mě se to líbilo sice je to nalezeny prd, ale oproti tomu co pamatuji je to moc hezky vylesteny prd. 😀 I když se to hraje pořád stejně náhodná. 😀 Tak si myslím, že mě zase nachvíli zabaví. 😀

        • na vlastnu vyrobu engine WG odviedol skvelu pracu, čo čakaš že tam naseru UNREAL ENGINE ? alebo Frostbite ? Odkupenie enginu stoji pekny balik…

  10. Jako VIII Čs MTčko bych viděl nějakou verzi IX Škodárny, ale 3/4 ranným zásobakem na 88

  11. Tenhle člověk je pro mne vyložený kazík. Hře nerozumí a lže. Hru, kterou údajně miluje zahrál za 7 let 15000x což je něco přes 2000 bitev za rok, tedy ani ne 200 bitev za měsíc (ani ne 20 hodin). A je tak levý, že přizná, že hru, kterou miluje moc neumí. Jak může takový noob tlačit hru někam dál? Ano, doplňuje další větve a mechaniky, ale paradoxně to nikoho až tak nezajímá. Hra má největší problém v mapách, v MM a artynách a o tom tenhle člověk z vedení ani neví. 🙁

    PS: Je možné, že je to niemand, který si jen hraje na šéfa…

    • ta nova hudba je vylozene delana pro retardovane rusaky, je to fakt k zbliti!

      • da se vypnout! budte za to radi! — coz sem udelal asi po 30 sec hry 😀
        jestli budete kafrat, tak tam priste bude bez moznosti zeslabeni a vypnuti

  12. To co WG doposud předvádí tak hra vydrží cca dva roky na současných číslech hráčů. Dávat do této již nezábavné hry peníze udělá jen blázen. Můžu zodpovědně prohlásit, že za 25 let tu tato hra nebude a nikdo si na ni ani nevzpomene.

    • Souhlasím, paradoxně pokud lidi nebudou platit, může se hra zlepšit rychleji, než když budou. Otázkou je, kdo své peníze bude utápět v nyní již pochybném a totálně rozvrtaném projektu, se kterým si ani autoři nevědí rady. No a prohlášení o 25 letech fungování je už úplně z říše vlhkých snů WG. Tímhle způsobem vydrží WG možná několik dalších let. Pak to nabere rychlý konec. Ale je to jejich věc, moje peníze to nejsou 🙂

  13. už se tu někdo z vás zkoušel bičovat a trhat si nehty? možná to bude příjemnější než hrát hru která je podle vás tak strašná. nehudrujte v diskuzích běžte hrát něco jinýho a budete spokojenější vy i vaše okolí.

    • ty lidi co tu placou jenom sere nekdo, kdo si mysli ze pro hru neco udelal a maze tu medy a hru nehraje 🙂 protoze kdyby jerabek prilezl jednou za mesic sem a precetl si tu neco tak by vedel co ma delat a po cem komunita place, wg jednoznacne vi ze kdyby zlepsili MM lidi by nemuseli tolik goldit a pak kupovat premijaky na vydelavani 🙂 a dale vi ze abys zazil jednu epickou bitvu musis zazit 10-50 mizernejch abys pocitil ten rozdil 😀 je smutne, ze hra ktera ma mega potencial je v rukou tak mizerneho tymu ….

    • Bičovat a trhat nehty si budeš ty a vývojáři WG. Neboj se o nás my už hrajeme jiné hry.

  14. Naštěstí se WG neřídí nazorama zdejších plaček a dělá co dělá…A byť s chybama, dik jim za to

    • Omyl, právě že se WG řídí radami youtuber a twich plačků. No a pak ta hra vypadá jak vypadá.

  15. Nové mapy sú ozaj pekne…ale staré problemy ostavajú ( arty – skratiť stun, max 2 ks na tím?,
    MM – rýchle bitky, tier VIII tragedia, takmer perma proti X.
    full aim a občas strela buď “zmizne” alebo netrafí

Comments are closed.