Rozhovor s Wyschem, českým komunitním kordinátorem

9

Pokračujeme v novoročních rozhovorech, tentokrát si na nás udělal čas Wysch, komunitní koordinátor československé komunity World of Tanks a dalších her, které společnosti Wargaming provozuje. Jaké jsou jeho vztahy se Silentstalkerem, kde by chtěl vidět československou komunitu za rok a co si myslí o Armored Warfare?

Jak a kdy ses dostal k World of Tanks, pamatuješ si svoje začátky?
Když pominu krátké testovací období, kdy jsme my z Evropy mohli hrát pouze na severoamerickém serveru (uzavřená beta), můj současný účet vznikl nejspíš někdy v době otevřené bety. Tímto bych poděkoval jistému „sucharovi“, který mě do hry přivedl. Začátky si pamatuji, byť bych je nejraději zapomněl 🙂

Jakým způsobem ses dostal k práci českého komunitního koordinátora?
To si pamatuji taky vcelku přesně. Jednoho krásného dne mi napsala Karlie, naše tehdejší komunitní koordinátorka, že Dargnon odchází z komunitního týmu a že jestli mám zájem, ať se na jeho pozici přihlásím. Inu, tak jsem to zkusil, prošel jsem jedním přijímacím pohovorem a napsal nějaký přijímací test, ale napoprvé to nevyšlo, vyšlo to až na druhý pokus, kdy se mi ozvala znovu Karlie s tím, že se znovu uvolní pozice komunitního koordinátora. Tak jsem prošel druhým pohovorem a asi dva měsíce na to mi přišel mail s tím, ať si začnu balit svoje švestky a jablka, že by mě rádi přivítali v evropské kanceláři WG, v Paříži.

Kolik Čechů a Slováků v Paříži pracuje a kdo z nich je v nejvyšší pozici v evropském WG?
Kolik v Paříži pracuje Čechů a Slováků, to si netroufám tipnout, ale asi dost, protože na Facebooku je dokonce stránka „Češi a Slováci v Paříži“ 🙂

Žerty stranou. V naší evropské kanceláři pracuje nespecifikovaný počet Čechů. Komunita rozhodně ví o třech – dvou komunitních koordinátorech a Tuccym, který byl naším komunitním manažerem. Pak máme rovnou dvě hlavy na český obsah stránek WG her. A pak samozřejmě usilovně pracují kluci na podpoře. A že naše Karlie pracuje v e-sportové sekci, toho si určitě pravidelní návštěvníci našich fór všimli 🙂

Kdo z nás má nejvyšší pozici, to bych taky asi nedokázal říct. Všichni pracujeme různě jinde, a tak nikdo není nad nikým a nikdo pod nikým. Kdo má ale rozhodně nejzajímavější pozici, to je podle mě bezesporu Tuccy, který nedávno zvedl kotvu a odplul jako produktový specialista do hry World of Warships. Nicméně i Karlie skončila podle mě na zajímavé pozici – e-sport je odvětví, které podle mě má velkou budoucnost, a tak i její pozici bych s klidem označil za velice zajímavou.

Nejznámějším členem československé World of Tanks komunity je bezesporu Silentstalker, jak známo, nemá s evropskou pobočkou vřelé vztahy. Budeš na tom chtít něco změnit?
Jak sám dobře víš, znám tebe i Silenta osobně a mám na vás svůj názor. Co se stalo mezi Silentem a evropskou pobočkou WG, to se stalo. Já za sebe bych byl rád, aby se nic podobného už nestalo, ať už se ve výsledku tehdy stalo cokoliv. Ať už si to hráči a čtenáři přeberou jakkoliv, za sebe bych asi jen řekl, že Silent a jeho blog je podle mého názoru hlubokou studnicí informací pro všechny zainteresované hráče, kteří třeba nemají čas či zájem trávit čas hledáním týchž informací kdekoliv jinde. Ze své pozice ale Silentovu image, kterou v očích evropské komunity a evropských zaměstnanců WG zde v Paříži má, nezměním. Ani jedním směrem. Byl bych ale rád, kdybychom mezi sebou vycházeli a třeba se znovu uviděli na nějakém komunitním srazu!

Jak často se dostaneš ke hře nyní, když se ti WoT stalo zaměstnáním?
Jéžiš, to bych byl moc rád, kdyby se mi WoT stalo zaměstnáním. Pravda je taková – a spousta hráčů si to neuvědomuje –, že jsem komunitním koordinátorem pro všechny produkty Wargamingu, a to znamená jak WoWP, tak WoT na Xboxu 360, tak čerstvě Blitzu na mobilních zařízeních a v brzké budoucnosti i WoWS. Kdyby měl den 48 hodin a já potřeboval na spánek jen 8 hodin, bylo by to super a zvládal bych všechny povinnosti u všech produktů a ještě by mi zbyl čas na hraní WoT.

Bohužel pravda je taková, že ten čas prostě není. Pokud si denně na hodinku sednu a zahraju, považuju to za úspěch. Moje touha dotáhnout všechny mnou rozjeté linie technologických stromů na desítkové tanky, vzala bohužel za své. Často se stane, že pokud hraji, jsem jako host na některém ze streamů našich kontributorů, a tak se snaha vygrindit mnou kýžené desítky často neguje zcela.

Jaké dnes rád hraješ tanky, jaký je tvůj nejoblíbenější stroj?
To je sakra těžká otázka. V začátcích jsem byl heavynář, to bez debat, a ve chvíli, kdy byla představena nová špička amerických těžáků, totiž M103 a T110E5, byl jsem zásadně americký heavynář. Dodnes těžké tanky rád hraju, problémem se však stalo to, že na desítkové úrovni má často střední tank větší palebnou sílu a efektivně pracující pancíř, a tak se často úloha heavyn zcela ztrácí. S Mausem prostě celou mapu nepokryješ, ani kdyby ses rozpůlil na dva Mause. A tak jsem postupem času přesedlal na střední tanky a zcela se zamiloval do M48 Patton. Pro mnohé je to průměrný stroj, který nemá ani celkové DPM, ani pancíř, ale právě jeho průměrnost jej v mých očích dělá pro random naprosto ideální stroj.

Svého času jsem se strašně nahrál v T-54, protože to byl stroj, ve kterém můj otec dělal kdysi dávno poddůstojnické zkoušky (jestli se nepletu), ale dneska už mi leží v garáži ladem a bez posádky. A pokud bych mohl vybrat ještě jeden stroj (a nejmenovat již zmiňovanou M103ku), asi bych si vybral M2 medium na těžké pedobearování.

Na jakou bitvu rád vzpomínáš, jakou považuješ za svou vůbec nejlepší? Pokud si dobře vzpomínám, rád (a dobře) jsi hrával americká TD.
Hmmmm. Nahrál jsem od bety něco pod 21 tisíc bitev a upřímně, už si ani nepamatuju, jaká byla moje nejlepší ze včerejška. Ale dodnes mám asi v paměti svoji jedinou Poolovu medaili. Střetnutí na Himmelsdorfu a já v T28 Prototype jako top tier. Můj tým absolutně otřesnej a stejně otřesnej byl ten nepřátelskej. Když už jsem zbýval jen já a tři nepřátelé, ti se rozhodli, že pojedou capovat, a já potom, co jsem si nahrabal sedm killů na kopci u hradu (spawn hned u horizontu kopce), jsem se vydal hlemýždím tempem decapovat. Bůhvíproč ale capoval jen jeden, a tak jsem to za ty tři minuty stihl po prototypovsku sjet dolů a ještě bitvu vyhrát.

Jinak si asi pamatuješ, že jsem hrával americká TD, protože jsem v té době, kdy jsme spolu občas zajezdili, zrovna expil linii amerických stíhačů. Ale rozhodně jsem je rád nehrával a už rozhodně ne dobře. T25/2 bylo pro mě čiré utrpení. A dodnes tu věžovou linii amerických stíhačů doexpenou nemám. O té bezvěžové se radši ani nevyjadřuji 🙂

Jak bys chtěl naši upadající komunitu rozhýbat, kde bys československou komunitu rád viděl ode dneška za rok?
To je hodně zajímavá otázka. A asi bude mít z mojí strany dlouhou odpověď.
V současné době pracuju na čtyřměsíčním projektu pro české klany (byl odsouhlasen a už je takzvaně live na našem fóru), kterým bych rád rozdal nějaké zlato a od nich za to získal vědomí, že měli při soutěžích, které si pro sebe vytvoří, zábavu. Jenže klany, to je jen polovina úspěchu. Komunitu tvoří hráči a jako komuniťák potřebuji, aby byli spokojeni taky. Jenže jak je všechny uspokojit, to je – si myslím – otázka takzvaně za všechny prachy. Strašně rád bych se snažil pomoct vytvářet komunitu tím, že budu podporovat naše streamery (vidím v streamování velký potenciál), a že budu hledat i nové kontributory. Byl bych strašně rád, abych měl možnost podílet se na vybudování komunity, která bude bavit zbytek komunity. To si myslím, že by mohl být jeden způsob, jak mít hráče, které hra baví a bavit bude i dál.
Komunita, která si vytváří obsah pro komunitu, je podle mě základ úspěchu. Ale vyžaduje to nejen přístup samotné komunity, ale i prostředky, jak takovou komunitu nastartovat. A pokud takové prostředky budu mít k dispozici a budu věřit, že to skutečně má smysl, pak budu jedině rád.

Uvidíme, jak dopadne můj projekt pro klany, jestli se klanům všech velikostí bude líbit, že pro ně můžeme udělat tohle a tamto, a pokud to úspěch mít bude, rád bych něco podobného udělal i pro hráče, kteří v klanu nejsou. A to třeba za pomoci našich kontributorů.

A pokud by to krásně vyšlo, za rok by naše komunita mohla být na takové úrovni, že by nás, komuniťáků, ve výsledku na přípravu různých soutěží a podobně, ani nebylo třeba. Pak bychom se třeba mohli věnovat komunitě osobněji a přinášet jí zajímavější obsah. Mimochodem, pokud jste, vážení čtenáři, návštěvníci našeho tankového fóra, pak jej nezapomeňte sledovat. Protože od ledna 2015 bych vám rád přiblížil, jak náš komunitní tým pracuje, a to právě pomocí fóra. Abyste viděli, co jako komuniťáci děláme a co neděláme.

Myslíš, že plánované uvedení evropského stromu pomůže World of Tanks v bitvě o hráče s nejbližší konkurencí?
Hm, další zajímavá otázka, o které bychom se mohli dohadovat do nekonečna 🙂
Teď odpovím jako hráč a nikoliv jako zaměstnanec WG, ačkoliv si myslím, že to stejně všichni budou chápat jako oficiální stanovisko firmy. Opakuji, toto není žádné oficiální stanovisko WG 🙂 A odpověď na tvoji otázku bude sakra dlouhá 🙂

Osobně jsem hrál War Thunder: Ground Forces. Hra je to rozhodně pěkná, dobře vypadá, v době, kdy jsem ji hrál, měla svoje bugy a nedostatky. Ale hra to byla naprosto odlišná oproti WoT. Spousta hráčů poměřuje WoT s War Thunder, ale to je podle mého naprosto zavádějící srovnávání. Přijde mi to jako nekonečné souboje mezi CoD fanboys a Battlefield fanboys. Stejně jako CoD a BF, World of Tanks a War Thunder jsou podle mého naprosto odlišné hry s jinými herními mechanikami. Zatímco War Thunder podle mého chce přiblížit tankovou (případně leteckou) realitu, World of Tanks se odjakživa koncipoval jako tzv. arkáda. Kdo kdy viděl tank s hit pointy? Základní princip World of Tanks spočívá v jednoduché hratelnosti a jednoduchém expení technologickými liniemi, chcete-li vylepšování charakteru až do maximální úrovně. Někomu to ne nadarmo připomene World of Warcraft. Idea za WoT je podle mého taková, že je koncipována širokému spektru hráčů, ať už od vysokoškolsky vzdělaných profesorů po studenty středních škol, dělníků v továrně nebo horníků ve štole. Každý může ve WoT najít to, co ho baví a uspokojuje. Stejně tak u WoT můžete strávit desítky hodin týdně, anebo jen desítku minut denně. Přijdu z práce a před večeří si dám jednu bitvu. Když jsem chodil do práce nebo do školy, bral jsem to úplně stejně. Na půl hodinky jsem zapnul WoT, dal jsem si dvě tři bitvy, a konec, šel jsem koukat na televizní noviny, nebo jsem si pustil film a šel jsem spát. (Ačkoliv moji spolubydlící by asi řekli, že to často nebylo třicet minut denně.)

A tak vyvstává otázka, je pro WoT skutečně něco momentálně konkurencí? Ground Forces je hra směřovaná jiným směrem, i ve své arkádě je pořád realističtější než WoT, což není plusem ani mínusem pro ani jednu z obou her. Skoro se mi až nabízí srovnání právě s WoW, po jeho ohromném boomu se začalo vynořovat víc a víc WoW klonů a stejně tady WoW je už deset let a pořád je jedničkou na trhu. Protože ty klony přišly až po WoW.

Je to vidět podle mě i na vývoji Ground Forces a ostatně i Armored Warfare – jejich tvůrci si uvědomili, že v tuhle chvíli nemohou být pro WoT konkurencí, protože je to příliš riskantní podnik, ze kterého se investované peníze nemusejí vrátit. Gaijin se odjakživa jako společnost koncipoval směrem k realitě, a tedy opačným směrem než WoT, a jak to bude s Armored Warfare, to se ještě necháme překvapit, ale už teď je jasně viditelné, že se vývoj hry, která byla „ohlášena jako konkurent WoT“ (prosím, všimněte si těch uvozovek!), posouvá směrem jiným, kam WoT ještě nenakročilo. Totiž třeba k PvE.

Nemyslím si tedy, že by v tuhle chvíli WoT mělo konkurenci. Jediným konkurentem pro WoT je samotné WoT, a pokud by nedejbože ustrnul vývoj hry a World of Tanks jako hra postupně zanikala tím, že má špatný management a její samotný gameplay se neposouvá, pak se teprve vynoří na trhu konkurent pro WoT – tanková hra, která je arkádou a přináší jednoduchou hratelnost a zábavu.
Podle mého World of Tanks, i přes svůj zastaralý engine, je ale pořád ve vývoji. A nemluvím teď o fyzice, přicházejícím Havoku nebo nedávných HD modelech. Mluvím teď o samotném obsahu – přišly historické bitvy, u kterých se ale ukázalo, že byly špatně navrženy a je potřeba je celé předělat. Přišlo vylepšení klanových válek v podobě takzvaných Tažení a především přišel samotný herní mód Opevnění, který podle mě byl ohromným krokem vpřed.
Chápej, engine, grafika, podpora více jader, Havok, to jsou všechno krásné věci, které hře určitě můžou pomoct, ale co je klíčové – to je samotná hratelnost. A myslím, že se vývojáři v Minsku upřímně snaží o to, aby každým rokem přinášeli do hry oživení a hratelnost tak udržovali na vysoké úrovni.

Můžete se mnou souhlasit i nesouhlasit, ale i přes příchod Ground Forces je pořád World of Tanks jedničkou na svém trhu. Rád si myslím, že je to proto, že World of Tanks vytvořil díru na trhu – do doby, než WoTko přišlo, nikoho ani nenapadlo udělat tankové MMO, které bude mít RPG prvky a hráči se budou řezat mezi sebou v tunových ocelových monstrech. Nikoho nenapadlo, že by taková poptávka v herním průmyslu vůbec byla. Ale ejhle, relativně malé studio odkudsi z východu Evropy přišlo s takovouhle hrou a ejhle, hráči ji začali hrát ve velkém počtu a ejhle, najednou se začalo mluvit o tom, že WoT zaplnil díru na trhu. Před WoT ale ta díra vůbec neexistovala, a pokud by někdo nyní tu díru chtěl pomoct zaplnit, nějaký konkurent World of Tanks, obávám se, že by přišel s křížkem po funuse.
A co si myslím o evropském stromě? Jako hráč říkám, sorry, ale já pořád ještě nemám dojetý ani čínský ani japonský a vlastně ani britský či francouzský strom. Pro mě by to byly nové tanky na střílení. Určitě bych rád jako Čech viděl ve hře nějaké skutečně české stroje a kdybychom třeba měli nějaký pětkový či šestkový prémiák, moc dlouho bych o koupi nepřemýšlel.

Ale rozhodně si myslím, že z hlediska firmy, by investice do vývoje evropského stromu mohla být lukrativní. Z hlediska mě jako hráče… inu, pěkné, nové tanky v mým zaměřovači 🙂

Co si myslíš o Armored Warfare, budeš tu hru hrát?
Ha, už jsem ti trochu odpověděl předchozí odpovědí, že? Rozhodně hru vyzkouším, pokud bude skutečně free-to-play. O tom ostatně free-to-play hry jsou – můžeš je hrát zdarma a vyzkoušet tak, jestli ti hra přináší skutečnou zábavu. Co si myslím o samotné hře… inu, moc toho upřímně nevím, ale vím, že vývojáři, Obsidian Entertainment, jsou vcelku zkušení a úspěšní kluci. Hrál jsem od nich tuším KoToR II, rozhodně jsem od nich hrál Neverwinter Nights 2 a Fallout: New Vegas, který byl pro mě hrou roku 2010. Nicméně třeba Dungeon Siege III bylo pro mě velké zklamání. Ale na druhou stranu stranu na jejich Pillars of Eternity, duchovního nástupce Baldur’s Gate, Icewind Dále a Tormentu se rozhodně těším. Nevidím tedy důvod, proč bych nemohl doufat, že Armored Warfare bude hra dobrá a úspěšná.

Jen doufám, že to nebude hra uspěchaná. Jako každý jiný správný hráč si přeju, aby všechny hry byly dobré, protože o tom, že hráč je spokojený, je přeci celý vývoj her.
Někteří lidé si myslí, že některé hry jsou konkurencí pro hry další, ale povětšinou za vývojem hry stojí lidé, kteří přemýšlí, jakou hru by si rádi zahráli oni sami, a pokud ji neobjeví, vyvíjejí ji sami. Proto si ostatně myslím, že hra bude mít sice tanky, ale nepůjde o klon a tedy i konkurenta WoT.

Nicméně pro nás pro hráče je vývoj každé hry jen příslibem do budoucna. Ve výsledku je na nás, co nás baví a co máme rádi. Nemusíme být přeci dva znepřátelené tábory, jako CoD fanboys a BF fans. (Upřímně, takovéhle hádky o to, která hra je lepší, mi přijdou vcelku vtipné – to je jako přesvědčovat někoho, kdo miluje plzeňskej prazdroj, že Budvar je rozhodně lepší, protože proto. Všechno je ve výsledku otázkou vkusu.)

Je něco, co bys chtěl vzkázat návštěvníkům WoT.cz?
Eh, hm… Ale asi jo 🙂

Rozhodně všem čtenářům WoT.cz přeju úspěšný rok 2015, hodně zdraví a lásky od vašich bližních. Ať už hrajete cokoliv, přeju vám hodně úspěchů ve hře, a pokud hrajete WoT, přeju vám hodně dobrého RNG a doufám, že se spolu třeba uvidíme na nějaké komunitní akci, případně ve hře v nějaké soutěži.

A závěrem bych vám jen chtěl popřát, ať se vám ve vašem soukromém či pracovním životě daří, ať jste spokojeni a máte se všichni navzájem rádi! 🙂

Ohodnoťte tento článek!
Sdílejte
Předchozí článek7. 1. 2015
Další článekVideo: Mizící střely stále nebyly vyřešeny
Excalibur.cz
Excalibur.cz - herní magazín od hráčů pro hráče. Denní novinky ze světa online her. Vlastní recenze, oblíbená videa, gameplay, názory. To vše najdete na webu Excalibur.cz.

9 KOMENTÁŘŮ

  1. Věřím, že oproti minulým komuniťákům (snad vyjma Idahoa) má zájem o komunitu a bude se jí patřičně věnovat. Já bych to nedělal ani za zlaté prase. Bych Vás všechny uškrtil jak by jste mě srali:):):)

  2. Ten názor na nové evropské stromy a řádky o vytvořené díře na trhu… Vau.. Skvělé názory. Zajímavé čtení a pro mne po dlouhé době opravdu rozumný a nevykřičený názor.

  3. Wau, docela dlouho jsem si mimo clanku s Carrambem neprecetl nic tak dlouheho az do konce. Pekny clanek, zvedam oba palce.

  4. Super článek 🙂 Příjemne oživení jedné zachodové pauzy v práci. Více než děkuji 🙂

Comments are closed.