Manažer WoT k budoucnosti hry

82

Před několika dny byla spuštěna aktualizace 9.15. „Tankisté“ z různých koutů světa byli pozváni do centra Wargamingu na Kypru, aby se podělili s vývojáři o své myšlenky a názory, které by se daly implementovat do hry a opravdu ji dokázaly vylepšit. Tento experiment byl proveden v historii WoT poprvé. O tom jak vznikala poslední aktualizace, se rozpovídal manažer WoT Maksim Czuwalow.

Každý pátý Bělorus je zaregistrován na Wargaming.net
Ihned po spuštění hra World of Tanks získala neuvěřitelnou popularitu. Před monitory usedli i lidé doposud počítačové nehráli (ve věku od 30 do 50 let). Rychlý nárůst popularity WoT nás vedl k názoru, že hra bude žít dlouho. V rodné zemi Wargamingu v Bělorusku má přes 2 000 000 Wargaming ID, což znamená, že prakticky každý pátý člověk hraje některý z produktů firmy. Navíc i ve světě si vytvořili určitou představu o našich hrách a mají i svá očekávání. Dobře vědí, co jim vadí a jaké změny by rádi viděli v budoucnu. Navíc ani běloruští hráči se v ničem neliší od hráčů ve východní Evropě nebo v Asii. V souvislosti s tím můžeme snadno předvídat další vývoj a naslouchat hlasu veřejnosti.

Přestali jsme poslouchat názory hráčů.
Vývojář a vydavatel hry pro více hráčů, která vstupuje na trh, nesmí ztratit kontakt s uživateli. Wargaming na to ale v určitém okamžiku zapomněl a ztratil zpětnou kontrolu od hráčů. To, co jsme slibovali a vytvářeli, nebylo tím, co chtěla hráčská komunita. Došlo nám, že tudy cesta nevede, a nezbylo tedy nic jiného zcela přehodnotit přístup k vývoji. Začali jsme sledovat témata na fórech a sociálních sítích, začali jsme pořádat různá setkání, vytvořili stálý kontakt s klany a blogery. Na základě toho jsme vytvořili další plán vývoje hry a na základě rad a nových nápadů jsme upravili proces vývoje.

Hráče na Kypru osobně přijal Viktor Kislyj
Po tragické aktualizaci 10.0 vyhlášené na podzim roku 2015 se spojila hráčská komunita proti vývojářům a podařilo se jí vyšplhat až na samotný vrchol, který se jmenuje Viktor Kislyj a ten jim na oplátku slíbil, že udělá vše pro jejich spokojenost.

Video, na které si možná ještě někteří pamatujete, bylo jen prvním krokem. Krátce na to byli pozváni představitelé klanů a špičkoví hráči do centrály Wargamingu na Kypru a osobně se setkali a hovořili přímo s vývojáři i Viktorem Kislym o všech problémech, které vyžadují okamžitou reakci ze strany vývojářů. Samozřejmě, že jedním z problémů bylo „dělostřelectvo“: hráči, kteří je nehrají, si stěžovali na zbytečně nadměrné poškození, a žádali nerf. Zatímco artynáři hlásali své „ruce pryč od artyn“.

Dalším problémem je program, který balancuje výběr tanků. Ne vždy jsou vybrány odpovídající typy, tiery. Tohle je však velmi komplikované. I když se podaří vybalancovat správný výběr tanků, úroveň hráčů je různá. Co fungovalo na začátku, teď už nestačí. Zpočátku byly tanky dvou zemí, stovka tanků a několik map. Úrovně tanků se lišily od těch dnešních. Pouze některé větve dosáhly na tier 10. Každý tank měl svou úlohu a místo. Nyní je asi 450 tanků a více než 30 map a téměř všechny třídy mají 10 úrovní.

Čínský sen o zlatém drakovi a japonský o anime
Wargaming neustále sbíral názory a návrhy z celého světa, aby hra byla co nejatraktivnější. A různé národy chtěly to, co je blízké jejich kultuře. Maksim zmínil ty nejexotičtější. Číňané chtěli tank s vyobrazením zlatého draka, Korejci chtěli stroje s neobvyklými kamuflážemi (připomínající korejskou válku) a Japonci – tank v anime stylu. Nicméně pro většinu hráčů je priorita někde jinde. Pokud jde o ženy, je jich ve hře velmi málo (necelá 3 procenta). Jejich přání se navíc příliš neliší od požadavků zbytku hráčů. Koneckonců, jsou to hráči jako ostatní.

Sandbox pro testery
Aktualizace 9.15 byla postavena výhradně na přáních fanoušků hry. Vytváření trvalo asi 2 měsíce a během nich se zlepšovala nejen fyzika a zvuky, ale i optimalizace pro zvýšení výkonu na počítačích. Po těchto zkušenostech byl udělán další krok- speciální testovací server „sandbox“ (pískoviště). Zde bude možno testovat spoustu nových věcí před jejich uvedením a správně směřovat vývoj hry. Budou zde nabízena různá řešení, o kterých by se mělo hlasovat. Teprve poté, na základě připomínek hráčů bude připraven patch 9.16. Uvidíme, co bude realizováno a co zůstane pouze nápadem. V souhrnu lze říci, jak poznamenal Maksym, že tanky se stávají hrou, kterou nebudou řídit pouze firemní úředníci, ale i hráči. Protože právě pro ně byl World of Tanks ve skutečnosti vytvořen.

Ohodnoťte tento článek!

82 KOMENTÁŘŮ

    • pravda je to, ze na hrace megaserou a hraci to vi, a nez pusti do sveta dvojku tak se tedka budou snazit udobrit si hrace aby je pak zase hromadne nahnali do WOT2 , nemuzou mit nasranou celou komunitu a vytahnout dalsi hru, takze budete dostavat kupu medu kolem huby a opravdu budou muset i neco udelal, protoze zjistili ze hraci opravdu ale opravdu nejsou banda kretenu a taky uz vi, ze se nemuzou spolehat jenom na prival novych rajcat , ta vlna sest az desetiletych harantu tu hru nespasi.

  1. Mě nevadí PR mluvení, ale vadí mi, když se opakuje 20x stejný PR mluvení a s hráčema se jedná, jako by neměli prostě vědět nic konkrétního dokud nebude 2 dny před vydáním aktualizace. Všechno je „brzo řekneme víc, odhalíme brzo atd atd…“

  2. No pokud to je pravda, tak myslím, že se WG vydává konečně správným směrem 🙂

    • nechci ti brát iluze, jediná šance by byla se vrátit někde k patchi 6.4 , než dali medka na X tier, tehdy začla cesta do pekel,

      • Ahoj. Sice hram iba od januara 2015, ale ak sa pozriem na garaz textury a herne prostredie z obdobia 6.4, Tak asi vtedy by som skoncil, ak by som to spozoroval na monitore. Myslim si, ze by to nebol spravny krok co sa potencialnej straty hracov tyka. Vzhladom na moju hernu historiu neviem posudit uplne zaciatky ale prvy polrok 2016 je vyrazne iny (lepsi) ako rok 2015 zo strany WG. Nijako silno tieto spravy neprezivam, lebo su aj ovela dolezitejsie veci v zivote, ale som mierne optimisticky, lebo mierne zlepseny pristup zo strany WG je uz vidiet – neodskriepitelne

  3. Nevim ale cim vic tech PR clanku ctu o te uzasne zmene zpet ke korenum tim vic mi to pripomina titanic – tak taky na hornich palubach vyhravala muzika a panstvo se beztarostne bavilo, kapitan uklidnoval cestujici ze se nic nedeje a pomoc uz pluje a bude tu kaudym okamzikem a spodni paluby a kotelny uz byly pod vodou 🙂 Nakonec se stejne potopil. A co udelal majitel ? Postavil identickou lod Titaniku, akorat ji pojmenoval Britannic (wot 2.0)

    • Britanic to nebude. Spíš se obávám, že to bude takovej klon Blitz PC.

    • Britannic a Olympic byly sesterské lodě Titanicu. Olympic byl první a Britannic poslední. Ale to je jedno, hlavní je to, že Britannic byl plànovaný už od začátku a ne jako náhrada Titanicu po jeho potopení. 😉

  4. Podle mě WG se dalo na dobrou cestu.
    Ty vaše keci o pohádkách , to byste psali i kdyby to krásně plnili to co bylo slíbeno , vám jde jen o to si píchnout nebo brečet , protože nic jiného stejně ani neumíte.

    Co se týče problémů tak doufám , že ty arty rebalancují tak aby to lidi nemuseli nazvat „sky cancer“ ale aby byli rádi že vůbec v teamu nějakou artu mají.
    WoT hraju už docela dlouho a kupodivu až na retardované klikery mi nevadí nic (jak je to možné když podle vás nic nefunguje?)

    Let the hate begin

    • Když ale budeš rad ze mas v týmu arty tak zase ten druhy tým bude nadávat ze je mají

    • i ty náš kecálku, na rozdíl od tebe existují lidé, kteří WOT začli hrát v uzavřené betě a pamatují si vývoj celé hry. Jak to WG poslalo do kopru.
      A ti těmhle kecům už nevěří.

          • The_Disturbed , ono by to každého normálního i napadlo , jen dementy ne -.-

          • @TheDisturbed – normální člověk má jednu přezdívku a nemixuje to jako dement 😛

        • takže The_Disturbed založen 10.5.2011 je kecal, uzavřenou betu nehrál a pozdrav ode mě DUXE

          • To že ju nehral neznamená že ARTYNI sú v pohode!!! Nerf Artyn by privítalo 95% normálnych hráčov… a nie botov s WN8 100 čo hrajú len artyni tam nepočítam…

          • To je už sakra starej účet… Kdy probíhala uzavřená beta? To je ta hra už tak stará? :O

      • Jediný problém je selektivní paměť. Toť vše. Pamatuješ si jen na to, na si pamatovat chceš.

      • On je idiot? Idiot si ty pokiaľ tvrdíš že artyni sú v poriadku…

        • Vídíš mě někde obhajovat artyny? Ne? Už víš proč jseš idiot? 😛

  5. Neříkejte, že WG jenom slibuje. Je naprosto evidentní, že pokrok v komunikaci a nejenom v komunikaci je za poslední +rok výrazný. Pamatuju si na přelom aktualizací cca 8.11, 9.0. Naprostá hrůza. V tu dobu to bylo nehratelný Pamatujete v tu dobu se zrodil WoL (World of Lags). A z WG se k tomu nikdo nenamáhal ani vyjádřit. NIcméně, to byla asi ta poslední kapka, kdy to zabalil ne nepodstatný podíl hráčů. A WG bylo donuceno začít něco podnikat. Oproti tomu období je to teď libový. A uvidíte až se začnou promítat do hry změny z pískoviště. Radím teď všem, aby zbytečně neprodávali tanky, které je teď nebaví hrát. Všechno bude jinak.

  6. Vo WG si konecne po rokoch uvedomili ze ich jediny dobry a uspesny titul boli, su a zostanu tanky, nikdy nic ineho uspesneho nevydaju, aspon nie v tejto zostave. Takze som presvedceny, ze sa blyska na lepsie casy, a ze zacnu naplno pracovat na zlepseni tankov. Som si isty, ze to bolo velmi zavazne strategicke rozhodnutie na najvyssej urovni par mesiacov dozadu. Plus americania to chytili za dobry koniec, a ich rychlost a flexibilita sa dufam prenesu aj na ine servery.

  7. posledne 2 komenty, pani asi hrate nejaku nam tu neznamu hru alebo zijete na inej planete ???

  8. Už je to trapné a divím se, že je jim to ještě někdo „baští“. Hru hraji od ledna 2012 , což dokazuje že ta hra rozhodně JE dobrá, ale i přes svou kvalitu má tato hra několik zásadních nedostatků,které WG buď vůbec řešit nechce nebo o vylepšení několik měsíců či let pouze hovoří. Když jsem hru začal hrát, tak každý národ měl svou charakteristickou herní vlastnost a tím pádem co národ to jiný herní styl. A co je absolutně nejhorší, WG zcela „zabilo“ těžké tanky, což je totální manažerské selhání, páč většina dedku jako já, medka moc nedává. A předpokládám, alespoň dle sebe, že nejvíce peněz přinesou starší hráči, protože ti vydělávají a jsou ochotni pustit chlup. Už jsem do tanků nastrkal několik tisíc, takže doufám, že hra ještě několik let pojede. Na druhou stranu, hra mě minimálně několik měsíců víc frustruje než baví a to je špatně

    • pochybuji, ze se prumerny WR HT vs MT v delsim casovem intervalu nejak zasadne menil…
      To ze duchodci s reakcni dobou 2 sekundy nemaji radi MT a LT je asi jasne, ale co my ostatni s tim jako mame delat? Zalez si na A0 a „bav se“.

      • Co to tady píšeš za nesmysl? Těžké tanky snad mají vést útok, ne?! Víš jaký je rozdíl mezi heavy a TD? A vůbec, nemáš ani tolik slušnosti aby jsi psal pod svým herním nickem.. .

    • Kolik ti je dědku?
      Jsem taky dědek, je mi 40+ a nejraději hraju právě medka.
      Navíc medka opravdu vládnou jenom od tieru IX. výše. Všude jinde jsou HT znatelně lepší, nechápu, kde je problém.

      • Je mi 42 a medka hraji taky 🙂 . Byla to má špatná formulace a hlavně reakce na poznámku „zalez na A0“. Jde mi hlavně o artyny, proto jsem tak trochu z donucení začal hrát medka. Tezaky mě ale baví víc, hrát se ale momentálně moc nedají, snad až na IS3

        • T-10 se hraje líp než IS-3. Ale druhá ruská HT lajna (KV-4, ST-I) je díky artynám totálně mrtvá.

  9. Hm na názory hráčů dlabali tak poslední 4 roky, jen tak pro pořádek. Ještě by to chtělo vykopat ty lenochy z EU staffu a bylo by mi naprosto jedno kdyby to převzala ruská pobočka, pomalu by to bylo i lepší.
    Jo začít komunikovat kdy jim dvě hry zdechly(Generals a WOWp), další se jim propadá (WOWs) a z tanků jim zdrhají lidi, jo někdy se to zlomit muselo ale teď už jim stejně nikdo nevěří.
    Příkladem jsou odladěné patche do budoucna, no 9.15 je toho krásným důkazem, XWM nepoužívám ale takhle nestabilní hra to jsem neviděl od verze 9.0.

    • Kdysi jeden z předních vývojářů aplikací pro PC prohlásil.
      „Udělat a odladit OS na jeden jediný HW je velice jednoduché. Udělat stabilní OS pro PC je výzva. Tolik kombinací HW svět neviděl.“
      Přidat DX11 do hry, která běží na tisících kombinací (mnohdy nekompatibilního) HW fakt nebude jednoduchý.

      • Ty jsi nějaký najatý pracovník od WG? Po grafické stránce problém nemám, pády taky ne ale vypadávají mi zvuky, autoaim blbne a když chci vystřelit tak mi to mnohdy nevystřelí i když mám nabito.
        A k čemu je supertest a testserver? Jako to si tam nikdo nevšimne že to blbne? Zajímavé že po aktualizaci má problémy hromada lidí a je jedno jestli je to kalkulačka nebo superpočítač. Předtím problémy nebyly, mě by bylo jedno jestli by to vyšlo o měsíc později ale ať to odladí a né že jim budeme dělat betatestery.

          • Pokud jsi programátor, tak víš, že ten výrok je fousatej jak Mojžíš, je z doby EGA / VGA kdy si všechno radši neslo vlastní ovladače sebou v instalaci. Věci jako DirectX/OpenGL a podobné jsou tu právě pro to abychom HW už nikdy neřešili, což se většinou daří… A když ne, bývá to spíš problém driverů než kódu =P Jo rychlost, to je věc druhá =D

            Pokud si někdo stěžuje na nestabilitu tak si podle mě kálí do vlastního hnízda – ničím jiným než mody to podle mě být nemůže. Resp. kálí si tam i WG samotné tím že ty mody umožňuje použít. Jako chápu že když neudělali do hry za ty léta ani in-battle DMG counter tak je to asi ta lepší varianta, ale…

          • Hm nekecej, ale divný je že když ho zmáčknu tak to občas nevystřelí. Děje se to od verze 9.15 dřív všechno v pohodě. Jo je to opravdu divné.

        • na testoch nikto nemá tie rôzne sračkové mody ktoré ti na hracom servery robia problém

          • Jo s tím bych souhlasil, to co si tam lidi jsou schopni nainstalovat nad tím mi zůstává rozum stát. Ovšem módy jsem odstranil, reinstaloval hru a stejně to blbne vesele dál (připomínám ještě jednou – hra mi nepadá) Ono stejně mám jen hitlog, hodiny v garáži a dvouřádkovou garáž. XWM jsem nikdy nepoužíval a používat ani nebudu.

  10. doufam, ze tohle jsou jenom PR kecy, aby se zavrela huba ukricenym kverulantum na forech a v prncipu se nic podstatneho na hre menit nebude.

  11. samý keci, možná podělali i sanbox tak se nás na něj snaží nalákat kecama že neposlouchali komunitu atd.

  12. Ja osobne vidim jako nejvetsi problem teto hry snahu WG ovlivnovat vysledek bitvy prostrednictvim RNG. Vetsinou mi staci 2-3 rany a je jasne, jak bitva dopadne. To je to co treba me frustruje nejvice. Nekdy napriklad s KV-220 odrazim 50 strel a nekdy jdu na 3 rany do garaze. Navic mi to v posledni dobe prijde dohnane do extremu, vetsina bitev konci jednoznacne, 15:1-3 ev. 1-3:15.
    Dokud se WG nerozhodne s timto neco udelat, budou lidi nasrani.

    • Měl jsem úplně ty samé pocity 🙂 Vždycky jsem vystřelil pánu bohu do oken 2-3 rány při cestě na flank a podle toho jestli střely létaly k okraji kruhu jsem věděl, jak dopadne bitva…

      • zkus mi racionalne vysvetlit smysl RNG v rozmezi 50%. Proc to do te hry dali? K cemu je balancovani parametru tanku v radech par %, kdyz pak vstupuje do hry RNG. Co jako chcou totalne rebalancovat, kdyz se proste nekdy nepenetrujes z 50 metru goldem na weakspot a jindy propagacni rána z 300m za jizdy krasne projde? Hrajou si s absolutne presnymi tvrdymi parametry a pak ti zatoci ruletou. Smysl toho vseho?

        • smysl je ochrana rajcat a zdimani penez z hracu – proste hru neridi programatori ani hraci , ale jenom a jenom marketingove oddeleni 🙂 a jak checs zaridit aby to hralo co nejvic lidi ? musis nechavat lidi vyhravat at jsou modri nebo cerveni , podivej se na WRko vsichni hraci maji kolem 50% …. skoda slov, vsichni mate pravdu MM a RNG je absolutni smrt teto hry , arty na ktere se nejvic place s tim nemaji nic spolecneho

        • RNG má evokovat realističnost hry. V reálu totiž nikdy nedáš konstantní dmg každou ránou, navíc v reálu existují daleko horší věci (uvíznutí granátu v hlavni, předčasná exploze, poruchy vybavení nezávislé na nepříteli).

          Nech být, RNG je neutrální – jednou pomůže tobě, podruhé protivníkovi.

        • Racionalne treba tak, ze procenta se takhle scitat nedaji. Ucivo mozna jeste zakladni skoly.
          Rozpeti RNG je 25%.

  13. Tak pokud toto je racionalni (rozumne) vysvetleni nutnosti pouzit takovy rozptyl parametru, pak se obavam ,ze nedosahuji tve intelektualni vyse.
    Pro me to je rozptyl 50ti procentnich bodu, ale uznavam,ze se to tak scitat neda. Ono se to da vyjadrit i mnohem desiveji, a sice ze napr maximalni penetrace muze byt az o 66% vice nez penetrace minimalni. No a pak nekde pridaji 5 mm pene, rikaji tomu buff a mysli si, ze vyresili problem.

    • Vzhledem k tve schopnosti porozumet psanemu textu, tak jeste jednou a pomaleji. Procenta se takhle scitat nedaji. Ty to sice uznavas, ale „pro tebe“ se scitat daji, protoze pro tebe to takový rozptyl je. Mno… Ne. Rozpeti 50% sis vycucal z prstu diky tomu, ze nechapes ucivo zakladni skoly. Jeste jednou. Takovy rozptyl, pro ty s inteligenci troglodyta po lobotomii, neexistuje. Vymyslel sis je. At to zaobalis do sebevetsi kraviny, porad je hodnota RNG 25%.
      Ale prosim. Dokaž mi, ze se mylim na konkretnim pripadu. Moc te prosim.

      • Jak jsi uvedl, nerozumim dobre psanemu textu a proto mi nektere tve narazky nedochazeji a dovoluje mi to na tvuj prispevek reagovat….
        Zkusim priklad: prumerna penetrace je 100mm, rng ti z toho muze udelat 75mm nebo 125mm. Rozdil mezi temito dvemi udaji je 50mm. 1% z one středni penetrace je 1mm, tudíž mi dava RNG rozptyl 50%. To na vyvetlenou, proc to pro me je rozptyl 50%, byt to nejspis neni matematicky spravny vyrok.Rovnež z toho muze vyplynout, ze maximalni mozna penetrace je 1,666666 nasobek penetrace minimalni.
        NICMENE, racionalni vysvetleni jsem zadal pro objasneni nutnosti pouzivat takovy velky interval ve hre. Pokud by nemelo dochazet k zadnemu ovlivnovani bitev, mohlo by byt RNG mnohem mensi. Takze vysvetleni,ze ja nemohu procenta scitat, si myslim, neobhajuje nutnost pouzivat RNG.

        • A když to není správný matematický výrok, tak k čemu ti je? :))
          Navíc racionální vysvětlení je jednoduché – viz. Glock17

          • Tak asi mi to neni k nicemu, snad mi to jen prijde jednodussi nez rikat, ze RNG je v rozmezi 25% do plusu a 25% do minusu.
            Jj, Glockovo vysvetleni se nejspise shoduje s oficialnim vysvetlenim tvurcu hry a hráči tomu jistě věří.
            Navic,pokud tedy jednou RNG uskodi a jednou pomuze, nebylo by jednodussi ho vypustit nebo alespon vyrazneji omezit?

          • Jenže u toho se nesekneš, protože je to prostě správně. 🙂
            A můžeš si to matematicky jednoduše dokázat. Jakmile do toho začneš plést rozptyl, procentní body…

            Tak když nevěříš zlým tvůrcům, tak si o tom něco přečti, nastuduj, duku. Na tom přece není nic těžkého. Ve finále ale zjistíš, že 25% vzhledem ke všem faktorům počasí, materiálu, kvalitě zpracování pancéřování, děl, samotných nábojů vlastně není až tak moc.
            I tady, na wot.cz, byl kdysi zajímavý článek o testu penetrace na reálném tanku.

  14. ať už si WG konečně přestane kálet na hlavu…už mě začínají unavovat ty řeči o tom, že jsme to vlastně dělali x let špatně a najednou vybuduje spolu lepší hru a pro hráče. Ok chápu, udělali chybu, ale to stačí říct jednou a omluvit se. Ale proč se sakra omlouvají několikrát do týdne za stejnou věc?

  15. Bravo Victore … a co jste vyřešili ? HOVNO … pouze jste si ožrali držky, přecpali žaludky (na úkor obyč. hráčů – stále vám platících…) a krásně jste nachytali barvu na Kyperských plážích … a k čemu … no k tomu co je již výše uvedené !

Comments are closed.