LT vz. 38 - přestavby (část 3)
V tomto článku budou zmíněny nejznámější verze tanků postavené na podvozku tanku LT vz. 38.
Hetzer
Mezi jednu z nejznámějších verzí přestaveb na podvozku tanku patří jistě Jagdpanzer 38 (t), označovaný také jako Hetzer (=štváč; neoficiální název, kterým byl nazván německými vojáky).
Začal se sériově vyrábět až v polovině roku 1944 v ČKD v Praze a ve Škodovce v Plzni (Prisma – na mapě Plzeň, ho jsou hromady :D). Bylo vyrobeno na 2800 kusů, což je úctyhodný počet.
Ukořistěný Hetzer se účastnil i Pražského povstání v květnu 1945. Místo hlavního kanónu byl použit kulomet a zapojil se do bojů o osvobození Prahy.
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: kanon PaK 39 ráže 75 mm a kulomet MG 34
Pancéřování: 60/20/20 mm
Posádka: 4 muži – velitel, střelec, nabíječ a řidič
Rychlost a dojezd: 42 km/h silnice, 25 km/h terén; 177 km po silnici a 80 km v terénu
Motor: Praga AE 2800, 150 koní
Hmotnost: 16 t
Zajímavostí je, že kulomet MG 34, který byl umístěn na střeše tanku, byl ovládán zevnitř tanku a posádka tak mohla zůstat při střelbě v bezpečí tanku.
Flakpanzer 38
Tento tank vznikl jako odpověď na aktuální problém s protivzdušným krytím německých jednotek. Luftwaffe už nebyla schopná ze vzduchu zajišťovat efektivní obranu a to dalo vzniknout tomuto vozidlu, které mělo zajistit protivzdušnou ochranu roztroušeným německým jednotkám. Bylo vyrobeno dohromady 140 kusů v období roku 1943 – 1944.
Síla pancíře nástavby byla pouhých 10 mm, ale díky sklopení pancíře zajišťovala trochu lepší ochranu posádky. Horní část nástavby bylo možné sklopit a posádka tak měla více prostoru k pohybu. Kanón samotný se mohl otáčet o 360 stupňů. Zajímavostí u tohoto tanku bylo, že měl depresi děla -10 stupňů a tak mohl pálit i po pozemních cílech.
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: kanon Flak 38 ráže 20 mm
Pancéřování: nástavba 10mm, podvozek 10-15 mm
Posádka: 4-5 mužů
Rychlost a dojezd: 42 km/h; 185 km po silnici a 140 km v terénu
Motor: Praga AC, 147 koní
Hmotnost: 9,8 t
Aufklärungspanzer 38(t)
Tato přestavba tanku sloužila pro průzkumné účely a měla být v předních liniích. Plnil úlohu průzkumníka, kterou předtím plnily motocykly a měla je právě nahradit lehce pancéřovaná vozidla a Aufklärungspanzer 38(t) byl jedním z nich.Výroba probíhala od počátku roku 1943. Věž byla použita z osmikolového obrněného vozidla SdKf 234/1. Dohromady bylo vyrobeno na 70 kusů tohoto tanku.
Prisma – Ve Wotku bohužel není, ale ve Warthunderu k vidění je jako LTčko ?
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: 20 mm kanón KwK38 L/55, kulomet MG 34 ráže 7,92 mm
Pancéřování: 50/30/10 mm
Posádka: 4 muži
Rychlost a dojezd: 42 km/h; 250 km po silnici a 100 km v terénu
Motor: Praga EPA-2, 125 koní
Hmotnost: 9,75 t
Marder III
Další z významných přestaveb, která byla používána až do konce války. Byl vyráběn celkem ve 3 verzích: Ausf. H s nástavbou vpředu, Ausf. M s nástavbou vzadu a SdKfz 139. Mardery se vyráběly od roku 1942 až 1944. Používány byly až do konce války.
Marder III Ausf. H
Marder III se využíval především na východní frontě a jeho hlavním úkolem bylo „snížít“ početní převahu tanků nepřítele.
Marder III Ausf. M
Prisma – Pozor, verze M je velmi podobná samobybnému dělu Wespe, ale ten je na podvozku PzKpfw II.
SdKfz 139
Technické parametry (pro verzi Ausf. H):
Hlavní a sekundární zbraň: kanon PaK 40 ráže 75 mm a kulomet MG 37
Pancéřování: korba 11 mm a podozek 50/30/10 mm
Posádka: 4 muži
Rychlost a dojezd: 46 km/h, 240 km po silnici
Motor: Praga AC, 160 koní
Hmotnost: 10,8 t
Československý obrněný plamenomet PM-1
Tento plamenometný tank se vyráběl až po skončení 2 světové války a můžeme ho nazvat jako posledním nezávisle vyráběným tankem v tehdejším Československu. Jak si můžete všimnout na obrázku, jedná se „pouze“ o přestavbu tanku Hetzer. Bylo mu odstraněno dělo a na střechu byla instalována věžička s plamenometem.
Díky mnoha nedostatkům se vývoj tanku prodloužil až do roku 1956, kdy byl tento projekt už zastaralý a byl zrušen.
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: Plamenomet a kulomet ZB 53 (Vz. 37)
Pancéřování: korba 60/20/20 mm a věžička 50/30/25 mm
Posádka: pouze 2 muži
Rychlost a dojezd: 40 km
Motor:Praga AE, 158 koní
Hmotnost: 17 t
Grille 38 Ausf. M
Samohybné dělo, které mělo nástavbu umístěno vzadu a disponovalo 15 cm houfnicí. Verze M byla vyvinuta kvůli potřebě lepšího pohybu posádky a uzpůsobení tanku samotného. Díky tomu, že se nástavba přesunula do zadní části tanku, byla posádka obsluhující dělo lépe chráněna, protože motor byl v přední části vozidla a mohl tak zastavit střelu vystřelenou na přední část.
Na rozdíl od předchozí verze H se dbalo také na větší bezpečí posádky (viz. motor). Přední stěna u verze M je už skosená (u korby i nástavby) a nabízí tak lepší ochranu oproti verzi H, kde byla stěna kolmá.
Grille Ausf. M se vyráběl mezi lety 1943 – 1944 a bylo vyrobeno na 389 kusů.
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: 15 cm houfnice sIG 33 a kulomet MG 34
Pancéřování: 15/10/10 mm
Posádka: 4 muži
Rychlost a dojezd: 35 km po silnici, 190 km po silnici
Motor: Praga AC, 147 koní
Hmotnost: 12 t
Prisma – Když ho vidím ve hře, musí zemřít jako první ? Co myslíte vy?
Grille 38(t) Ausf. H
Jedná se o předchůdce masově vyráběné verze M. Obě verze měly otevřenou nástavbu pro lepší pohyb a rozhled posádky, ale naopak nezajišťovaly dostatečnou ochranu.
Dohromady bylo vyprodukováno 91 vozidel. Zajímavostí u této verze je pátý člen posádky, protože neměl v nástavbě žádné přidělené místo a musel by tak sedět nejspíše na podlaze.
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: 15 cm houfnice sIG 33/1 L/12 a kulomet MG 34
Pancéřování: nástavba 25/14,5/14,5 mm
Posádka: 4-5 muži
Rychlost a dojezd: 35 km po silnici, 185 km po silnici
Motor: Praga AC, 147 koní
Hmotnost: 11,5 t