Historie s WoT: Italský střední tank M.11/39
Ojedinělá konstrukce tanku, který zasáhla do bojů 2. světové války. Vzhledově je velmi podobný americkému tanku M3 Lee.
V roce 1936 zadala italská armáda požadavky na vývoj nového tanku. Tank měl mít tříčlennou posádku, dva kulomety umístěné ve věži a kanón ráže 37 mm L.40 zasazený v trupu tanku. Pancíř měl být tak silný, aby odolal palbě z ručních zbraní a kanónům ráže 20 mm. Hmotnost se měla pohybovat okolo 11 tun . Tento tank měl nahradit již velmi zastaralé stroje Fiat 3000.
Za posledních pár let vývoje tanků jako takových bylo zřejmé, že je potřeba obrněná vozidla vyzbrojit spíše kanóny, než kulomety (nebo v případě italské armády dvojicí kulometů Breda, která byla do této doby primárně používána). Italští designéři a armáda si toto uvědomili poměrně pozdě a kanóny jako primární zbraň začali používat později, než tomu bylo u jiných států.
V roce 1936 byl postaven první prototyp, který měl všechny parametry požadované armádou. Tento projekt byl však opuštěn a začalo se na něm pracovat až mnohem později. Prototyp byl pojmenovaný Carro di Rottura da 10t. Hlavně podvozek a celý trup byl inspirovaný britským tankem Vickers 6 tun a dalšími evropskými konstrukcemi.
V roce 1938 byl z prvního prototypu (toho z roku 1936) vyvinut nový tank, který dostal označení M.11/39. Ze začátku byl známý ještě pod označením Carro di Rottura 8T, díky jeho motoru FIAT SPA 8T. Tank byl vyvíjen hlavně pro použití v italském hornatém terénu a v jejich koloniích.
Po schválení prototypu italskou armádou se v roce 1939 rozeběhla sériová vyroba a jednalo se o první italský střední tank. V té době měla již armáda požadavek na těžký tank, ale žádný nebyl k dispozici, a proto se rozhodli pro výrobu tohoto tanku. Prvotní objednávka čínila 100 kusů a následující objednávky měly být dohromady až na 450 kusů.
Počátkem války obdržela armáda pouze 96 kusů a byla tedy vystavena objednávka na dalších 400 kusů. Sériová výroba byla velmi pomalá, za měsíc se dokázalo vyrobit pouze 9 vozidel.
Osádka tří mužů byla umístěna do poměrně stísněného prostoru, kde Velitel byl v malé věžičce s dvěma kulomety Breda ráže 8mm, Střelec byl vpravo u kanónu záže 37 mm a Řidič seděl na levé straně v trupu tanku.
Konstrukce tanku byla snadná na přepravu díky kanónu umístěném v trupu a naopak měla nevýhodu při boji v severoafrické poušti, která byla rozlehlá a při palbě z kanónu museli otáčet celý tank.
Technické parametry:
Hlavní a sekundární zbraň: kanón Vickers ráže 37 mm a dva kulomety Breda ráže 8 mm
Pancéřování: 6 – 30 mm
Posádka: 3 muži (Velitel, Řidič, Střelec)
Rychlost a dojezd: 32,3 km/h a 200 km po silnici
Motor: 8 válcový FIAT SPA T8, 105 koní
Hmotnost: 11,2 tun
V příštím článku střední tank II. úrovně M.14/41