Ojedinělá konstrukce tanku, který zasáhla do  bojů 2. světové války. Vzhledově je velmi podobný americkému tanku M3 Lee.

V roce 1936 zadala italská armáda požadavky na vývoj nového tanku. Tank měl mít tříčlennou posádku, dva kulomety umístěné ve věži a kanón ráže 37 mm L.40  zasazený v trupu tanku. Pancíř měl být tak silný, aby odolal palbě z ručních zbraní a kanónům ráže 20 mm. Hmotnost se měla pohybovat okolo 11 tun . Tento tank měl nahradit již velmi zastaralé stroje Fiat 3000.

droj: http://blog.tankpedia.org/2013/10/16/in-pictures-the-italian-fiat-ansaldo-m1139-medium-tank/vehicle_m1139_3/
droj: http://blog.tankpedia.org/2013/10/16/in-pictures-the-italian-fiat-ansaldo-m1139-medium-tank/vehicle_m1139_3/

Za posledních pár let vývoje tanků jako takových bylo zřejmé, že je potřeba obrněná vozidla vyzbrojit spíše kanóny, než kulomety (nebo v případě italské armády dvojicí kulometů Breda, která byla do této doby primárně používána). Italští designéři a armáda si toto uvědomili poměrně pozdě a kanóny jako primární zbraň začali používat později, než tomu bylo u jiných států.

V roce 1936 byl postaven první prototyp, který měl všechny parametry požadované armádou. Tento projekt byl však opuštěn a začalo se na něm pracovat až mnohem později. Prototyp byl pojmenovaný Carro di Rottura da 10t. Hlavně podvozek a celý trup byl inspirovaný britským tankem Vickers 6 tun a dalšími evropskými konstrukcemi.

V roce 1938 byl z prvního prototypu (toho z roku 1936) vyvinut nový tank, který dostal označení M.11/39. Ze začátku byl známý ještě pod označením Carro di Rottura 8T, díky jeho motoru FIAT SPA 8T. Tank byl vyvíjen hlavně pro použití v italském hornatém terénu a v jejich koloniích.

Zdroj: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/italy/Carro_Armato_Medio_M11-39.php
Zdroj: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/italy/Carro_Armato_Medio_M11-39.php

Po schválení prototypu italskou armádou se v roce 1939 rozeběhla sériová vyroba a jednalo se o první italský střední tank. V té době měla již armáda požadavek na těžký tank, ale žádný nebyl k dispozici, a proto se rozhodli pro výrobu tohoto tanku. Prvotní objednávka čínila 100 kusů a následující objednávky měly být dohromady až na 450 kusů.

Počátkem války obdržela armáda pouze 96 kusů a byla tedy vystavena objednávka na dalších 400 kusů. Sériová výroba byla velmi pomalá, za měsíc se dokázalo vyrobit pouze 9 vozidel.

Zdroj: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/italy/Carro_Armato_Medio_M11-39.php
Zdroj: http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/italy/Carro_Armato_Medio_M11-39.php

Osádka tří mužů byla umístěna do poměrně stísněného prostoru, kde Velitel byl v malé věžičce s dvěma kulomety Breda ráže 8mm, Střelec byl vpravo u kanónu záže 37 mm a Řidič seděl na levé straně v trupu tanku.

Zdroj: https://live.warthunder.com/post/704968/en/
Zdroj: https://live.warthunder.com/post/704968/en/

Konstrukce tanku byla snadná na přepravu díky kanónu umístěném v trupu a naopak měla nevýhodu při boji v severoafrické poušti, která byla rozlehlá a při palbě z kanónu museli otáčet celý tank.

Technické parametry:

Hlavní a sekundární zbraň: kanón Vickers ráže 37 mm a dva kulomety Breda ráže 8 mm
Pancéřování: 6 – 30 mm
Posádka: 3 muži (Velitel, Řidič, Střelec)
Rychlost a dojezd: 32,3 km/h a 200 km po silnici
Motor: 8 válcový FIAT SPA T8, 105 koní
Hmotnost: 11,2 tun

V příštím článku střední tank II. úrovně M.14/41

Historie s WoT: Italský střední tank M.11/39
Ohodnoťte tento článek!
4.2 (84%) 5 hlas/ů

4 KOMENTÁŘŮ

  1. Když vidím jak tehdy fungovala italská armáda nemůžu si nevšimnout že to podezřele podobně dnes chodí v půlce “únie”, hlavně v té, ehm, lepší… 😀
    Za článek díky 🙂

    • Podle toho jak fungovala taky vypadali výsledky ve druhé světové válce.Co jsem pokaždé vyčetl dostáli Italové na zadek, kromě Habeše tam jsem ji bojovalo dobře, když proti sobě měli domorodce s ostepama.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Přihlášení pomocí Wargaming.net ID