Obojživelný tank ŠOT a jeho historie

12
Zdroj: https://togetter.com/li/807710

Jezdit po zemi umí všechny tanky, ale po vodě jen málokteré. Mezi další velmi zajímavé projekty určitě patří Obojživelné tanky.

Československá armáda přišla v říjnu roku 1936 s další výzvou, tentokrát na projekt obojživelného tanku. Tento projekt byl opět zadán dvěma firmám – ČKD a Škodovce. Hlavním požadavkem bylo, aby vozidlo dosahovalo velkých rychlostí, 45 km/h na souši a 16 km/h ve vodě.

V tomto článku se budeme věnovat prototypu firmy Škoda, tanku označenému ŠOT neboli Škoda Obojživelný tank.

Škodovka nejprve zamýšlela použít zmenšený podvozek z již osvědčeného tanku LT vz. 35, ale nakonec bylo rozhodnuto, že pro tento prototyp bude vytvořen úplně nový podvozek.

Zdroj: http://forum.valka.cz/topic/view/59652/Skoda-SOT
Zdroj: http://forum.valka.cz/topic/view/59652/Skoda-SOT

Prisma: Fotografie tanku se nejspíše nedochovaly a našel jsem pouze tuto s poznámkou, že se jedná o rekonstrukci pánů Pejse a Pejčocha.

Bohužel, když byl prototyp dokončený, byl již v rukou německé armády. Takže první zkoušky už probíhaly pro německé pozorovatele, valného úspěchu se ale nedočkal. Při první zkoušce, kdy plaval v Labi, se projevil jeho hlavní nedostatek. Díky velké hmotnosti ve vodě velmi špatně manévroval, ale naštěstí se nepotopil.

ŠOT byl vybaven pouze dvěma těžkými kulomety, aby zůstala nižší hmotnost. Jeden byl umístěn v otočné věži a druhý v přední části podvozku.

Projekt firmy Škoda byl zastaven v roce 1940 a některé díly byly použity na další projekt ŠET (Škoda Eletrický Tank).

Konkurenční firma samozřejmě vyvíjela také obojživelný tank (F-IV-H), tomu bude věnována pozornost v dalším článku.

Technické parametry:

Hlavní a sekundární zbraň: 2x těžký kulomet ZB vz. 37 ráže 7,92 mm
Pancéřování: 6 až 16 mm
Posádka: 3 muži
Rychlost a dojezd: 41,5 km/h, 7 hodin na silnici
Motor: Avia TR-12a, zážehový vodou chlazený sedmiválec, 155 koní (jednalo se o hvězdicový letecký motor)
Hmotnost:  7,5 t

Obojživelný tank ŠOT a jeho historie
Ohodnoťte tento článek!
4.59 (91.76%) 17 hlas/ů

12 KOMENTÁŘŮ

  1. Skodovka by mohla oprasit ty plany na elektricky tank. Urcite by na to dostala od EU dotaci -:)))

    • To ano EkoFasos by jasal, ze Eko. Ale ono je to len prenesenie emisii inde, a dotoho nie su zapocitane straty pri transporte elektriky. 😀

      • Motor v jednom tankeru vyprodukuje tolik sraček co 1000 000 aut, ale nikomu to nevadí, protože to je na otevřené ploše. Zkus si dýchat ve městě je to lahoda že. Ikdyž s těmi dotacemi to taky není košer.

        • Ked zoberies do uvahy objem prepraveneho tovaru je to smiesne mnozstvo. vies si predstavit kolko by bolo splodin ak by to preprvovali kamionmi?

        • Badysak, uvědomuješ si, doufám, že ten tanker nejede pořád na plný výkon, často ani na 30%, nemluvě o tom, že spalovací motory zpravidla maji tím vyšší účinnost čím vyšší mají zdvihový objem – tedy automobilní diesel má přinejlepším lehce přes 40%, kdežto lodní až k 55% – a to se bavíme o dieselu, ne o modernějších metodách pohonu?
          A že pokud by sis např. nechal např. poslat auto z Japonska, tak doprava podvalem Hamburk-Praha vyjde dráž (a nejen pro tebe jako koncového zákazníka, ale obecně po stránce spotřeby energií) než cesta lodi z Tokya do Hamburku?

          A vůbec, řešte tanky, v jednom článku v komentech se řeší ekologie tankerů, v dalším střílení komunistů… teď už jen aby tu někdo zahlásil pod článkem o RNG mechanikách ve WoT že “za to stejně můžou Kalousek s Babišem a před migrační krizí bylo RNG lepší” a máme tu druhý Novinky…

          No, k tématu: Tyhle historické články jsou fajn, člověk se dozví o všech slepých uličkách a zbaví se dojmu, že ČS. tankový průmysl byl neomylná mašinerie na moderní stroje jako LT-35 a 38 (LT-34 pak chápejme jako praktickou zkoušku koncepce a Tk vz. 33 jako dobový módní výstřelek, u kterého naštěstí ČS armáda poměrně brzo pochopila, že nemá budoucnost a upustila od velkých několikaset až několikatisíckusových (v případě francouzských Renaultů UE) objednávek tančíků narozdíl od prakticky všech vyspělejších armád 30. let…

          Mimochodem, nikdy mě nepřestane udivovat, co všechny armády světa tak fascinovalo na myšlence plovoucího tanku – koncept naprosto dementní a protichůdný (buď to nebude plavat nebo to bude mizerně fungovat jako tank – nic mezi), který přesto ještě v 60. letech zmařil kvalitní a bojově hodnotný projekt lehkých výsadkových tanků T92 na úkor hliníkového nesmyslu M551 s pofiderní a nespolehlivou pseudomoderní výzbrojí. Jenom proto, že se někomu zdálo, že když nové americké LT nebudou plavat, tak přes Beringovu úžinu připlují rusové na PT-76 a utlučou je čepicema…

          • Lodě neplují na naftu, ale na nejlevnější sračku https://cs.wikipedia.org/wiki/Lodn%C3%AD_palivo

            Dost pochybuji, že se s tímhle palivem dostanou na úroveň účinnosti automobilových motorů. Navíc ja neřeším ekonomiku, ale rozptyl těch sraček ve volném oceanském prostoru a městě vs elektromobil.

          • Badysak:

            ta stránka na Wiki vychází z překladu článku, který je volným výňatkem z už tak ne zcela věrohodného časopisu New Scientist, což je “vědecký časopis” známý prohlášeními typu “citronová šťáva léčí rakovinu”…

            Nemám čas ani náladu projíždět si všechny studie na toto téma – nepochybuju o tom, že zplodiny z těžkých olejů jsou silně škodlivé, ale v New Scientist se mluví o “Přímé vině na smrti milionů lidí”, což je evidentní překrucování faktů za účelem senzace.

            Bez ohledu na to je ale lodní doprava pořád jedna z nejčistších (a absolutně nejlevnější) metod přepravy v přepočtu na tunu nákladu a kilometr trasy.

            A mimochodem, ano, lodní diesely dosahují účinnosti 50-55% (teoretické maximum spalovacího motoru je cca 56%) přeměny tepelné energie na hybnost – ono to, že něco smrdí a táhne se za studena jak med ještě zdaleka neznamená že to blbě hoří a nedá se vstřikovat při 100°C…

    • predpokladam ze “dotace” za nepouzivani elektromotoru je vetsi nez opravdova dotaze za jeho pouzivani

  2. Príde mi to ako zaujímavé oživenie, keby pridali do hry obojživelné tanky na nižších tieroch. Minimálne by to prinieslo nové taktické možnosti na niektorých mapách, keby si tančík vbehol do vody a oboplával nepriateľa, prípadne sa dostal na inak nedostupnú časť mapy.

    • To by ale pak i XM551 musel být obojživelný a Maus by musel umět jezdit po dně bez utopení (což v reálu musel, jelikož žádný most na světě neunesl 186 tun místního zatížení)…

      Jen ať voda zůstane nepřekonatelnou překážkou, z hlediska herního balancu je tak líp…

Comments are closed.