Mnichov 1938, část 2.

0

Jestli jste pravidelnými čtenáři historických článků o tancích 1. republiky, určitě jste si všimly faktu, že skoro u všech tanků figurovaly pouze dvě firmy – Škoda a ČKD. Jedinou výjimkou je firma Tatra se svým atypickým tankem Tatra T-III.

Tyto dvě firmy měly mnoho zkušeností s výrobou tanků i jejich komponentů. Například Škodovka do svých tanků dávala děla i motory. Samozřejmě firma Škoda nevznikla s počátkem naší republiky, ale její vznik se datuje až do sedmdesátých let devatenáctého století. Na přelomu století už Škodovka začala vyrábět 4,7 cm námořní děla a poté vyráběla velkorážná a lodní děla ráže 15 a 24 cm. Specializovala se také na obléhací hmoždíře ráže 21 a 30,5 cm. Na fotografii dole je 30,5 cm hmoždíř vz. 11.

Zdroj: http://www.panoramio.com/photo/45728627
Zdroj: http://www.panoramio.com/photo/45728627

PrismaUrčitě mnoho z vás zachytilo informaci, že by se mohla měnit artyna G.W. E100, protože nemá moc reálný základ. Tato informace je samozřejmě už stará, a hlavně díky následující aktualizaci 9.18 není už ani aktuální. Zajímavostí na této informaci je stroj, který měl být za ní vyměněný. Verzí náhradního tanku bylo asi více (to už si nepamatuju), ale jednou z verzí nového tanku mohl být podvozek Pantera právě s 30,5 cm českým hmoždířem.

A bezesporu Škodovka byla nejvýznamnějším a nejdůležitějším dodavatelem zbraní československé armády. Nevyráběla pouze tanky, ale také dělostřelecké traktory, osobní a nákladní automobily a samozřejmě i pancéřované automobily.

Zajímavostí je, že Škodovka neměla pouze závody v Plzni, ale vlastnila nebo získala řadu dalších podniků jako například automobilku Laurin & Klement v Mladé Boleslavi, výrobce letadel Avia a další.

Nejvýznamnějším tankem, který Škodovka vyráběla, byla bezesporu světově známý LT vz. 35.

Zdroj: http://2013.natodays.cz/zpravy/vhu-predstavi-svoji-chloubu--ceskoslovensky-tank-lt-vzor-35
Zdroj: http://2013.natodays.cz/zpravy/vhu-predstavi-svoji-chloubu–ceskoslovensky-tank-lt-vzor-35

Firma ČKD byla též významných zbrojním podnikem, protože byla autorem dalšího velmi úspěšného lehkého československého tanku LT vz. 38.

Zdroj: http://dkrehan.webgarden.cz/rubriky/tanky-a-tankove-dny
Zdroj: http://dkrehan.webgarden.cz/rubriky/tanky-a-tankove-dny

Českomoravská-Kolben-Daňek (ČKD) název je dlouhý, a je tomu proto, že je složen ze tří firem. Původní firmu založil Ing. Kolben (Kolben a spol.). V roce 1921 se spojil s firmou Českomoravská, a tak vznikla „Českomoravská-Kolben a.s.“. Nakonec se ještě v roce 1927 spojil s firmou Briefeld-Daněk a vzniklo nám známé ČKD.

Před první světovou válkou kooperoval Kolben s firmou Ringhoffer (nyní Tatra) na výrobě automobilů. Později spolupráci přerušili a Ringhoffer byl přejmenován na Pragu, která se zařadila pod Českomoravskou. Zmínka je tu například kvůli nedávnému článku Praga MT nebo motorům používaných v tancích (například Praga  TNHPS/II pro LT vz. 38).

Tato firma nevyráběla také jen tanky. Byla výrobcem dieslové lokomotivy, leteckých motorů a také pásových dělostřeleckých traktorů.

Další česká Zbrojovka Ing. F. Janeček produkovala adaptované těžké kulomety Schwarlose, které nám zde ve velkém počtu zbyly po první světové válce. Tento těžký kulomet byl použit na prototypu tanku MU-2 a na obrněných vlacích.

Zdroj: http://forum.valka.cz/topic/view/17115/CZK-vz-37
Zdroj: http://forum.valka.cz/topic/view/17115/CZK-vz-37

Za zmínku stojí jistě i ZB (Zbrojovka Brno nebo Československá zbrojovka a.s. Brno) patřila mezi největší výrobce pušek a kulometů v Československu. V článcích jste mohli vidět, že bylo mnoho kulometů, které měly označení ZB vz. XX. Příkladem může být tank LT vz. 35 se dvěma kulomety ZB vz.35 (před modernizací) a ZB vz. 37 (po modernizaci). Zajímavostí u vz. 37 je, že licence na tento těžký kulomet byla prodána ještě před válkou do Velké Británie, a tam byl vyráběn pod označením BESA a používán na obrněných vozidlech.

Prisma: Tato série článků slouží jako shrnutí pro meziválečné období Československa.

Mnichov 1938, část 2.
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 8 hlas/ů