LT vz. 38 (část 1.)

2
LT vz. 38
Zdroj: http://dkrehan.webgarden.cz/rubriky/tanky-a-tankove-dny

Lehký tank vzor 38 je jedním z nejznámějších tanků předválečného a druhoválečného období. Svou pověst si zasloužil svými skvělými parametry (palebná síla, pohyblivost a pancéřování). Co se týče údržby, byla jednoduchá a stroj se vyznačoval vysokou spolehlivostí.

Z mnoha zdrojů se můžete dočíst, že byl i nejlepším lehkým tankem své doby. Dokázal to například v tažení do Francie, kterému bude věnována pozornost v dalším článku LT vz. 38 v boji.

Vývoj tanku začal vypsáním soutěže, kterou vypsala Československá armáda. Nejdříve chtěla objednat dalších 300 ks tanku LT. vz. 35, ale rozhodla se jinak. Důvod byl ten, že stávající LT vz. 35 nebyl příliš spolehlivý po provozní stránce, a tak se ho armáda rozhodla nahradit novým tankem.

Zdroj: http://www.opevneni-milostovice.com/texty/zv51.php
Zdroj: http://www.opevneni-milostovice.com/texty/zv51.php

Soutěže se opět zúčastnily firmy Škoda a ČKD. ČKD přišla s vylepšenou verzí tanku LT vz. 34R a vylepšenou verzí tanku TNH. Škoda představila vylepšené verze tanku LT vz. 35 označené Rek. I a Rek. II. Po proběhnutí zkoušek v březnu roku 1938, podepsala Československá armáda smlouvu s vítěznou firmou ČKD. Následná objednávka činila 150 kusů tanku TNH pod armádním označením LT vz. 38.

Bohužel do mobilizace bylo vyrobeno pouze 10 tanků a to ještě bez výzbroje. Díky tomu se nemohli zúčastnit případných bojů s Německem.

Zdroj: https://www.flickr.com/photos/lastpixcz/7434062608
Zdroj: https://www.flickr.com/photos/lastpixcz/7434062608

Po obsazení našeho území, projevil zájem o tento tank německý zbrojní úřad (Waffenamt), který zakázku převzal a rozjel výrobu tanků na plné obrátky. Tank dostal německé označení L.T.M. 38 (Leicht Tank Muster 38). Později na začátku roku 1940 dostal označení Pzkpfw 38(t) / Panzerkampfwagen 38(t) (t – tschechisch).

Vyráběl se dohromady v 8 provedeních, německy označených jako Ausf. (Ausflührung = provedení). Série Ausf. A až Ausf. F byly vyráběny postupně za sebou a tyto série se od sebe moc nelišily. Přes malé úpravy tanku, například přidání prstence kolem základny věže u série C, šlo hlavně o zesílení pancíře. Série Ausf. S byla určena původně pro Švédsko (S = Schweden), ale tuto sérii taktéž německá armáda zabavila. Za pozornost ještě stojí poslední série Ausf. G, jejichž počet činil na 500 vozidel. Tato série se vyráběla na přelomu roku 1941 a 1942 a to už se na východní frontě objevily tanky, kterým nemohl 37 mm kanón konkurovat. Proto se výroba zastavila. Podvozky série G byly použity na samohybná děla a věže jako opevnění.

Prisma – Jelikož bylo hodně verzí tanků na podvozku LT vz. 38, budu tomu věnovat další samostatný článek 😉

98d29fc221fb
Zdroj: http://www.diorama.ru/forum/viewtopic.php?t=3443
Technické specifikace
  • Osádka: 4 muži
  • Výzbroj:
    • Kanón Škoda A7 ráže 37 mm
    • Kanón, byl schopen prorazit 38 mm pancíř na vzdálenost 500 m
    • Dva těžké kanóny ZB vz.37 ráže 7,92 mm
  • Motor:
    • Zážehový vodou chlazený šestiválec Praga EPA
    • 150 koní / 112 kW
  • Rychlost:
    • 42 km/h po cestě
    • 15 km/h v terénu
  • Dojezd:
    • 250 km po cestě
    • 100 km v terénu
  • Pancíř:
    • Věž – 25/15/15 mm
    • Korba – 25/15/15 mm
    • S postupným zesilováním se síla předního pancíře korby dostala až na 50 mm

      Zdroj: http://lavandamd.ru/index.php/index.php?option=com_content&view=article&id=602:-----lt-vz38&catid=29:2010-09-05-08-03-21&Itemid=49
      Zdroj: http://lavandamd.ru/index.php/index.php?option=com_content&view=article&id=602:—–lt-vz38&catid=29:2010-09-05-08-03-21&Itemid=49
  • Rozměry a hmotnost:
    • Délka: 4,61 m
    • Šířka: 2,14 m
    • Výška: 2,25 m
    • Hmotnost: 9,75 t; série Ausf. G měla 10,34 t
Ohodnoťte tento článek!

2 KOMENTÁŘŮ

Comments are closed.