Kolohousenka

9

Jak už název samotného tanku napovídá, jedná se o tank, na kterém mohl být použit kolový podvozek. Název housenka byl použit díky housenkovitému typu pásů.

Asi se ptáte, proč byla na tanku použita kola. Mělo to dva důvody. Prvním bylo rychlé opotřebení pásů samotných a druhým důvodem bylo, že díky kolovému podvozku dosahovala Kolohousenka větší rychlosti, než by tomu bylo s pásovým podvozkem. Jedná se tak o neobvyklou koncepci tanku.
Tank nebo také dělostřelecký traktor se vyvíjel a vyráběl v druhé polovině 20. let. Armáda pověřila výrobou Kolohousenky tři tehdejší firmy: Tatra, Škoda a ČKD. Společnými silami firmy postavily dva prototypy tohoto tanku pod označením KH-50 (KoloHousenka-50).

KH-50 se sejmutou korbou
KH-50 se sejmutou korbou
Zdroj: http://www.worldofwars.cz/topic-8697-kolohousenka-kh-50kh-60kh-70/

Vojenský technický ústav podrobil tyto dva prototypy důkladným zkouškám, aby tak ověřili všechny parametry, ale následné výsledky nebyly pro armádu uspokojivé. Jeden prototyp při testech museli vyřadit kvůli opotřebení pásů, ale druhý prototyp byl přepracován do tankové podoby a vybaven dělem ráže 37 mm. Toto nebyla ale jediná úprava tanku. Věž s kanónem byla vyměněna za jinou, která byla osazena dvěma kulomety vz.24 ráže 7,92 mm a tento tank byl nakonec roku 1930 přijat do armády pod označením KH-60.

Tento tank sloužil pouze k výcvikovým účelům a po vyřazení používán jako statická pomůcka ve škole útočné vozby ve Vyškově.

Kolohousenka KH-60
Zdroj: http://forum.worldoftanks.com/index.php?/topic/27306-name-that-tank-quiz/page__st__6180
Zdroj: http://forum.worldoftanks.com/index.php?/topic/27306-name-that-tank-quiz/page__st__6180

Zajímavostí je i ta skutečnost, že se další dvě Kolohousenky pod označením KH-60 prodaly do tehdejšího Sovětského svazu v roce 1927 a v roce 1930 se prodala další do Itálie pod označením KH-70.

Osádku tvořili 2 vojáci.
Pancíř měl tloušťku od 6 do 14 mm.
Hmotnost se lišila dle vyrobeného typu Kolohousenky:
KH-50 7,9 t / KH-60 8,5 t / KH-70 9t
Šířka byla u všech typů stejná: 2,39 m
Délka se ovšem lišila: 4,5 m / 4,5 m / 5.4 m

Motor byl vodou chlazený čtyřválec firmy Škoda.
Výkon: KH-50 50 HP / KH-60 60 HP / KH-70 70 HP

Za pozornost stojí změny rychlostí daných typů KH:
KH-50  35 km/h (kola), 15 km/h (pásy) / KH-60 45 km/h (kola), 18 km/h (pásy) / KH-70 60 km/h (kola), 18 km/h (pásy)

Ohodnoťte tento článek!

9 KOMENTÁŘŮ

  1. Československé předválečné inženýrství bylo rozhodně zajímavé a už tenkrát uměli přijít s inovativními návrhy, kdoví jak by vypadaly naše tanky kdybychom nebyli Protektorát. Projekty TVP jsou taky zajímavé tanky, které kombinovaly německou a ruskou tankovou školu.

  2. Tak vynechali jste pár důležitých věcí 🙂 a i nějaká ta chybka se našla…
    1) Vývoj probíhal v druhé polovině 20. let
    2) KH-50, KH-60 a KH-70 pokud se nepletu označuje použitý motor…50, 60 a 70 koní 🙂
    3) určitě jste mohli přihodit třeba to, že vývoj byl unikátní především tím že se vyvíjel v ČSR a nekopíroval se od dalších národů co dělali stejné koncepty ze stejných důvodů 🙂

    • Děkuji za upozornění, chyba ohledně vývoje byla opravena 🙂
      KH-50,KH-60 a KH-70 není označení motoru, ale označení tanku a je tam přidáno, aby bylo jasné jaký motor byl použit u daného typu tanku 🙂

      • není zač a ano KH-50 atd je označení tanku 😀 ale pochopili jsme se…narážel jsem na to že hlavní rozdíl tvořil motor 🙂 na 99% si troufnu tvrdit že tam byli i nějaké rozdíli v konstrukci atd jak už to tak nějak vždycky je…

      • a už vim proč mě to tak praštilo do očí 😀 byla to ta věta „Za pozornost stojí změna rychlosti daných typů“ tam mi došlo že to vyplývá z použití silnějších motorů…

Comments are closed.