Co je lepší: World of Tanks nebo War Thunder?
i Zdroj: WoT.cz
Článek Co je lepší: World of Tanks nebo War Thunder?

Co je lepší: World of Tanks nebo War Thunder?

Excalibur.cz

Excalibur.cz

4. 7. 2016 17:00
Reklama

Debaty o tom, co je lepší, jestli World of Tanks nebo War Thunder, provázejí obě hry už od roku 2014, kdy ruští Gaijin vydali ke svému leteckému simulátoru druhou část, nazvanou Ground Forces a napřímo tak zkřížil meče s běloruským Wargamingem. Diskuze WT vs. WoT nejčastěji dopadají tak, že se všichni shodnou, že se hry srovnat nedají, protože mají rozdílný herní koncept. My si to však nemyslíme. Proto jsme se rozhodli položit vedle sebe plusy a mínusy obou her. Která z nich je lepší?

Pro přehlednost jsme naše hodnocení rozdělili do deseti základních kategorií:
1) Herní koncept
2) Obtížnost
3) Grafika
4) Uživatelské rozhraní
5) Herní módy
6) Mapy
7) Řešení problematiky dělostřelectva
8) Zvuky a hudba
9) Podpora konzolí a mobilních zařízení
10) Týmová hra

1) Herní koncept

Zde se zřejmě skrývá základní jádro pudla. Herní koncept je něco, co obě hry odlišuje naprosto evidentně. Zatímco World of Tanks je svým způsobem arkáda, War Thunder: Ground Forces se blíží tomu, čemu by mainstreamová herní veřejnost nejspíše mohla říkat simulátor. A byť by s tím skuteční fanoušci tankových simulátorů asi nesouhlasili, pravdou je, že War Thunder má k hardcore simulátorům blíže.

Tím samozřejmě neřešíme otázku, co je lepší, jestli arkáda, nebo kvazi simulátor. Je to jako řešit, jestli je lepší banán nebo pomeranč. War Thunder i World of Tanks jsou jiné hry. Obě se hrají s tanky, v obou bojujete proti lidem. Kde však World of Tanks sází na velmi pozitivní jednoduchost, tam War Thunder sází naopak na komplexitu. Oboje je pro mírně odlišné hráče a ani jedno není špatně. Zdálo by se tak, že souboj v otázce “Herní koncept” nemůže mít vítěze. Ale má.

War Thunder má totiž jednu věc, kterou World of Tanks postrádá už ze samé podstaty: Letadla.

To, že se můžete prohánět se svým Junkersem Ju-87 Stuka po obloze stejného bojiště, na kterém probíhá těžká tanková bitva je věc, kterou World of Tanks zkrátka trumfnout nemůže. Ano, možná namítnete, že hodnotíme tanky, proto bychom letadla do rozhodování neměli míchat, ale mýlíte se. War Thunder je na kombinaci letadel a tanků postaven. A kdo to zkusil, musí uznat, že to opravdu má něco do sebe. Sice si můžete zapnout separátní letecké bitvy, nebo separátní bitvy tankové, ale hráči většinou hrají mód, ve kterém jsou letadla a tanky spolu.

A není to žádné falešné pozlátko, není to jen vějička pro nerozhodnuté. Je to opravdu životaschopný koncept, který skutečně funguje. Vy skutečně bojujete se svým IS-2 a nad hlavou vám krouží Stuka a vy cítíte její přítomnost, víte, že kromě protivníků na zemi musíte po očku sledovat i to, co se děje nad vámi, protože pokud si vás vyhlédne frajer s 37mm protitankovým dvojčetem, blížící se na vaši záď rychlostí 300km/h, máte mnohem větší problém, než při přestřelce s Tigerem. Z tohoto důvodu dáváme první bod hře War Thunder.

World of Tanks – War Thunder 0:1

2) Obtížnost

Jak už jsme psali v prvním bodu, obě hry mají rozdílný herní koncept. Tam, kde War Thunder sází na větší realističnost, tam World of Tanks sází na jednoduchost a přímočarost. A byť řada lidí tvrdí, že pochopit herní principy World of Tanks je pro začátečníka složité, u War Thunder je to ještě o jeden level těžší.

Složitější u War Thunder je systém expení, mnohem složitější je ovládání, složitější je i samotná hra, kde nestačí pouze sledovat počet nepřátelských HP, ale musíte bezpodmínečně vědět, kam a s čím ho střílet, jinak nemáte šanci. Fakt, že nad vámi často létají letadla, byť to byla z pohledu prvního bodu pro War Thunder výhoda, mu z pohledu obtížnosti naopak příliš nepřidává.

Když už konečně zjistíte, jak rozdělit body posádce, když ovládnete kompletně všechny funkce sofistikovaného ovládání a naučíte se weakspoty všech potenciálních nepřátel tak, abyste mohli něco zahrát, ještě pro vás cesta za tím, být výborný hráč, zdaleka nekončí. Čeká vás to nejtěžší – hlídat si nebe. A i když si můžete pustit mód bez letadel, dříve nebo později vám bude málo a začnete hrát na vyšším levelu – s letadly. A jak asi chápete, při rychlostech, často hodně překračujících 500 km/h, dává sledování nebe pořádně zabrat. Všichni, které v tanku vykosil nějaký bombarďák, o tom vědí své.

World of Tanks je pro začínajícího hráče jednodušší, resp. snadnější na ovládnutí všech funkcí. A přestože v Gaijinu udělali za poslední roky pořádný kus práce na tom, aby hra nebyla tak složitá, druhý bod dostane naprosto po právu World of Tanks.

World of Tanks – War Thunder 1:1

3) Grafika

Ať se to skalním fanouškům World of Tanks líbí nebo ne, tento bod bude jednoznačný, na tom se asi všichni shodneme. Co se grafice War Thunder často vyčítá, že je jaksi “vyblitá”. Což je bohužel pravda, přestože existuje možnost nastavit si FX, ta zdánlivá “vyblitost” souvisí s vyšší realističností. Ne každá tráva je zelená, ne každý strom má symetricky posazené větve. Přes tento drobný nedostatek a přesto, že od World of Tanks aktualizace 9.0 udělali ve Wargamingu obrovskou práci zejména na HD modelech, které vypadají parádně, je zde hodnocení jednoznačné.

Například taková demolice prostředí. Projeli jste někdy ve War Thunder dřevěnou chalupou na mapě Kursk? Pokud ano, všimli jste si, jak se rozpadla na jednotlivé trámy, které podle pohybu vašeho tanku zůstaly buďto na zemi, nebo opřené o váš stroj, případně na něm zůstaly chvíli ležet. A pokud jste jeli dál, všimli jste si, že uvnitř té chalupy jsou ještě cihlová kamna, která se také dají rozjet a rozpadnou se na jednotlivé cihly?

Anebo jeli jste někdy meandrem řeky? Tam, kde se voda dotýká země, je několik metrů široký pás hlíny nasáklé vodou. Když se po ní na vyšší nastavení grafiky projedete, vytlačíte do ní nádherné stopy od pásů. A nejsou to jen textury, které po sobě zanecháváte jako ve World of Tanks, povrch se skutečně deformuje ve 3D.

Dále jsou zde takové věci, jako odlétávající kusy tanků (znají majitelé všech strojů s bočními přídavnými pancéřovými pláty), možnost kamkoli na tank přidat 3D objekt, ať už je to kytara, helma, nebo třeba sada keříků k zamaskování, osádky, které jsou v tancích přímo vidět nebo bláto, které na tanku s postupující bitvou ulpívá víc a víc a které můžete smýt, když projedete řekou.

O tom, jaké jsou ve WoT problémy s enginem, který toho moc nedovoluje, jak dlouho už nám Wargaming slibuje a zase odkládá ničitelné prostředí, o tom už toho bylo napsáno moc a moc, o tom se tu rozepisovat nemusíme.

Jistě, grafika World of Tanks je více “cartoon”, barvy vypadají pastelově, příjemně, ve War Thunder tohle nevidíte. Ale všechno ostatní hraje pro War Thunder a to naprosto jednoznačně. Proto další bod získává War Thunder.

World of Tanks – War Thunder 1:2

4) Uživatelské rozhraní

Uživatelské rozhraní, neboli UI, je velmi specifická část grafiky, kterou jsme vyňali z celkového hodnocení grafické povedenosti obou her. Zatímco v bitvě můžete mít stokrát vyjeté koleje od pásů, krásné animace trávy nebo tank zablácený až po dělo, v garáži při analýze parametrů nebo v menu vám to moc nepomůže.

Vůbec menu ve War Thunder je téma samo o sobě. Když si hru spustíte poprvé, jste jako v Jiříkově vidění. Položka za položkou, u většiny absolutně netušíte, co by mohla měnit. Ve World of Tanks se tomuto chaosu v posledních letech snaží vší silou také přiblížit, ovšem díky využití pokročilých systémů na správu UI jsou zatím ještě stále o pár levelů přehlednější.

I když hrajete War Thunder už nějaký čas, stejně nevíte uprostřed hry, kam rychle kliknout, když potřebujete změnit to nebo ono. Nabídek je sice hodně, což souvisí s komplexitou hry a je to jistě přínosné, ale jejich prezentace je opravdu zoufalá, neboť je povětšinou pouze textová. Zkrátka na zjednodušení menu by v Gaijinu měli zapracovat.

Další věc je garáž. Pokud si vpozmínáte, jak vypadala garáž ve War Thunder před cca dvěma lety, byl to taky slušný chaos. Od té doby se mnohé změnilo k lepšímu, ale je symptomatické, že spousta věcí byla zjevně okoukaná právě z World of Tanks. Umístění statistik tanků, výběr módů, tlačítko spuštění bitvy.

A byť Wargaming udělal dle mého chybu, když zavedl nové zobrazení charakteristik tanků, které není ani přehledné, ani intuitivní, když sečteme všechno výše zmíněné, je zřejmé, že ve věci uživatelského rozhraní je na tom World of Tanks stále mnohem lépe.

World of Tanks – War Thunder 2:2

5) Herní módy

World of Tanks zažilo několik ohledně herních módů v posledních letech několik opravdu velkých neúspěchů. Fatálním průšvihem skončily historické bitvy, ještě před nimi byl zastaven i mód Národ vs. Národ. Zrušen byl i mód Rampage a s příchodem módu Stronghold se prakticky přestaly hrát roty. Na druhou stranu tu máme klanové války, které vtáhnou dříve nebo později téměř každého, kdo je u hry déle než, pár měsíců a má nějakou výkonnost.

War Thunder má naproti tomu, jak již bylo zmíněno výše, k dispozici složité realistické módy, různé eventy, ve kterých je možné bojovat dokonce i s pěchotou na bitevních polích, má možnost bojovat s letadly nad hlavou, nicméně přes to všechno jedno chybí – právě pořádné klanovky. Mód “World War” Gaijin slibuje už dobré čtyři roky, ale skutek zatím utek. A to proto, že se zřejmě čeká na uvedení WT lodí, které všechno spojí v jeden velký herní mechanismus.

Do té doby je to však pro War Thunder zjevné mínus a bod tak získává World of Tanks.

World of Tanks – War Thunder 3:2

6) Mapy

World of Tanks sice slibuje mapy v HD a jak už bylo psáno výše, jejich grafika je očím jaksi “komiksově” příjemnější, než relativně realistické barvy ve War Thunder, na druhou stranu mapa 1×1 kilometr zkrátka nemůže být stejně dobrá jako mapa 32×32 kilometrů a ještě mnohem víc, když si uvědomíte, že nad vámi létají letadla.

World of Tanks mapám věnuje mnoho prostoru u vývojového týmu, mapy jsou jedním z nejčastějších témat, pokud se jedná o probíranou kritiku. Naproti tomu totéž ve War Thunder komunitě neuvidíte. Tam s mapami vládne převažující spokojenost. A když si projedete nejdřív Prochorovku ve World of Tanks a pak Kursk ve War Thunder, hned zjistíte proč.

Rozlehlost map souvisí s herním konceptem, který jsme hodnotili na začátku. Na druhou stranu Wargaming nám už léta neříká “máme takhle malé mapy, protože máme takový herní koncept“, oni nám říkají “máme takhle malé mapy, protože jsou ve hře pomalé tanky a také kvůli technickým omezením“. Přitom taková T28, legendární šnek z World of Tanks, je ve War Thunder tanky. A vůbec všechny tanky jsou tam jaksi pomalejší a pocitově těžší těžší.

Ovšem střelba na kilometr, to je parádička. Když trefíte, po těle se vám rozlije pocit blaženosti, umocněný tím, když nepříteli zrakvíte posádku nebo ustřelíte věž.

Zkrátka a dobře, pokud jde o mapy, War Thunder vyhrává o parník.

World of Tanks – War Thunder 3:3

7) Řešení problematiky dělostřelectva

Uff, tohle asi vyvolá hodně hejtu, no ale pojďme do toho. Problematika dělostřelectva je ve World of Tanks ožehavá už někdy od aktualizace 8.0, kdy se díky úpravám herních mechanismů zjistilo, že artyny přestaly fungovat, jako vyšťourávači kemperů, ale že už začaly fungovat jako plnohodnotná bojová jednotka. Kdo pamatujete stav kolem aktualizace 8.5, kdy lidé prodávali T95 a Mausy a hromadně přestávali World of Tanks hrát, protože artynózní šikana dosahovala gigantických rozměrů, musíte mi dát zapravdu, že problematika artyn se vrací stále zpět a Wargaming ji dodnes nevyřešil.

Ano, na Sandbox serveru se něco málo rýsuje, World of Tanks se vydává cestou Armored Warfare, kdy budou artyny dávat jenom malou DMG a budou mít skutečně spíše supportní roli. Ani to ale nepřeváží koncept, který představili ve War Thunder. Některé typy tanků tam mají jako jeden z modulů tzv. “dělostřelecký přepad”. Ve hře tak neexistují skutečné fyzické artilerie, se kterými by hráli hráči, jde jen o tuto drobnou mechaniku.

Kdybych ji měl připodobnit hráčům World of Tanks, je to velice podobné tomu, co se využívá ve strongholdech. Když máte nabito, zaměříte pozici na mapě a spustíte palbu. Ve War Thunder následují čtyři “zastřelovací” pokusy po jedné ráně, které většinou dopadají na okraj zaměřené plochy a pak už následuje několikavteřinová intenzivní kanonáda. Pokud někde kempíte, tímhle vás odtamtud bezpečně dostanou. Ovšem oneshoty za jízdy? Na to zapomeňte. War Thunder v řešení problematiky dělostřelectva jednoznačně kraluje, je to účinné a účelu to slouží dobře, ale hru to negativně neovlivňuje.

World of Tanks – War Thunder 3:4

8) Zvuky a hudba

Chtělo by se říci, že zvuky a hudba nejsou ve hře důležité, ale opak je pravdou. Jsou to právě zvuky, které dělají tu základní atmosféru bitvy. Jistě, stát v houští a čekat na poslední tank, který přijede capovat vaši základnu, nebo dávat head to head přestřelku dvou těžkých tanků v úzké uličce, to má něco do sebe, ale to se vám až tak často nestane. Vývojáři to dobře vědí a proto se snaží atmosféru vybičovat právě hudbou a efekty.

Zatímco na efektech se ve World of Tanks v poslední době mohutně zapracovalo, ohledně hudby je to stále stejná bída. Uměle vytvořené samply už dneksa nikoho neohromí, to jsme někde v roce 1998. Naproti tomu v Gaijinu sáhli po vlastních skladatelích a hudbu doplnili také známými kusy od slavných autorů.

Ne nadarmo se soundtrack k War Thunder prodává (prodává!) na iTunes a podle ohlasů má poměrně slušný úspěch.

World of Tanks – War Thunder 3:5

9) Podpora konzolí a mobilních zařízení

Jak záhy zjistily obě firmy, konzole a mobilní zařízení jsou něco, co je v dnešním světě potřeba, neboť multiplatformní provázání je věc velmi silně ovlivňující spokojenost hráčů. A tak zatímco War Thunder umožňuje spustit si externě herní mapu a obě hry mají svou vlastní statistickou mobilní aplikaci, World of Tanks se naopak na konzole vytasili s parádní grafikou, nad kterou mohou hráči PC verze často jenom slintat.

Škoda, že každá z her si vybrala jen jednu z hlavních konzolí, znám spoustu lidí, co hrají obě hry a nechce se jim kupovat i PS4 i Xbox One. Ale i tady se snad blýská na lepší časy, klubou se pomalu zprávy, že obě hry by se měly dostat na obě konzole. No tak snad…

Na mobilech samotných je ovšem situace mírně odlišná. Ano, mluvím o World of Tanks: Blitz. Přestože se hra nedá spojit s “velkým” WoT, což by byla bomba a přestože má svoje velké potíže (hráči na desktopech mohou po snadné úpravě nastavení hrát proti hráčům na mobilech), přesto sklízí chválu, kde se dá. Na mobilních telefonech už dneska běží kdeco. Hry, které jsme před deseti lety hráli na velkých a silných PC strojích dnes pomalu berou dech na mobilních zařízeních. A mezi nimi se Blitz rozhodně neztrácí, ba právě naopak. Ve využití 3D grafiky je na mobilech rozhodně jedním z lídrů, proto bod za tuto část hodnocení patří po právu World of Tanks.

World of Tanks – War Thunder 4:5

10) Týmová hra

A nakonec to nejdůležitější – jak se to vlastně hraje. Ať hrajete kteroukoli z MMO her, nakonec stejně přijdete na to, že může mít grafiku, zvuky i obtížnost jakou chce, ale to nejzásadnější, co ovlivňuje hratelnost, je schopnost či neschopnost lidí, se kterými hrajete a to jak spoluhráčů, tak protihráčů. No a tady asi nemáme co hodnotit. Ano, World of Tanks je díky všemu výše zmíněnému hra zejména pro casual hráče, zatímco ti, co vytvořili War Thunder, za sebou mají i legendární simulátor Il-2 Sturmovik a táhnou tak fanoušky simulátorů. Ano, statisticky jsou hráči World of Tanks prokazatelně mladší a měli by tedy hru ovládat méně.

To ale nic nemění na tom, že se skutečnými lidmi hrajete i ve War Thunder a i tam se stává, že tvrdou leteckou bitvu rozhodne hráč s posledním nedotčeným letadlem, který se však místo boje věnuje snaze sestřelit sluníčko. Zkrátka kde jsou lidé, tam to bude vždycky tak trochu na náhodu.

A proto poslední bod končí remízou a udělujeme +1 oběma hrám.

Celkový výsledek:

World of Tanks – War Thunder 5:6

Vítěz je tedy jasný. Není to úplně přesvědčivé vítězství, ale vítězství to je. Wargaming, jak známo, usnul na vavřínech a z kdysi nezastavitelné štiky videoherního průmyslu se stal tak trochu líný kocour. Věci se hýbou pozitivním směrem, ale poněkud pomalu. Řadu věcí jsme nehodnotili, například modifikace, správu replayů nebo chování ke komunitě, přesto jsme se snažili postihnout vše hlavní a zejména to opravdu podstatné, co dělá hru hrou.

My proto gratulujeme Gaijinu ve vítězství v tomto malém souboji a držíme palce oběma firmám, aby nadále bojovaly o hráče, jako doposud.

A co vy si myslíte, souhlasíte s naším hodnocením? Chybí vám v něm něco? Pište, komentujte!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google
Reklama
Reklama