Mysleli jste si, že otec Lary Croft je Lord Richard Croft? Možná ve hrách a filmech, ale ve skutečnosti jím je britský designér Toby Gard. V kinech momentálně řádí nový film s Larou v hlavní roli a nedávno bylo oznámeno nové pokračování Tomb Raidera, tudíž je vhodná chvíle se podívat, kdo ji vlastně vdechl život a vytvořil tak jednu z největších ikon mezi herními postavami.

Narodil se v roce 1972 v Chelmsfordu v hrabství Essex a k práci na Tomb Raideru se dostal v roce 1995 ve studiu Core Design. To započalo vývoj své nejznámější hry již v roce 1993 a Toby Gard měl na starosti mimo jiné právě hlavní hrdinku. Tedy, tehdy ještě hlavního hrdinu, protože Tomb Raider měl původně vyprávět příběh mužské postavy s bičem a kloboukem. Pokud vám to přijde jako vykrádačka Indiana Jonese, tak na to máte stejný názor jako Jeremy Smith, spoluzakladatel studia, který právě z tohoto důvodu původní plán zamítl. To vedlo Garda k nápadu obsadit do hlavní role ženu, což v té době rozhodně nebylo ve hrách tak obvyklé jako dnes.

newspic-52747

Na přetřes se postupně dostávalo mnoho možností a návrhů, jak by mohla nová hrdinka vypadat. Mohli jsme hrát za svalnatou ranařku, nebo ostré militantní děvče v uniformě vizuálně inspirované těmi nacistickými. Nakonec však vyhrála jihoamerická archeoložka s copem a dostala jméno Laura Cruz. Tedy alespoň dočasně, protože Eidos jako vydavatel zasáhl a donutil Garda změnit Lauru Cruz na něco bližšího britskému publiku. Stačil telefonní seznam, chvilka hledání něčeho co zní podobně jako Laura Cruz a výsledek už všichni dobře známe.

Čekali by jste, že pak Gard společně s Core Design dodělal Tomb Raider a po jeho úspěchu se vrhnul na další díl? Ne tak docela. Rok po vydání hry se totiž Toby Gard rozhodl studio opustit, protože se mu již nedostávalo kreativní svobody v míře, která by ho uspokojovala. Paul Douglas (pracoval na grafické stránce TR) v interview pro GameGeekPeeks uvedl, že údajně byli společně s Gardem tlačeni do Tomb Raidera 2, případně do portu původní hry na N64. Oba vývojáři tak raději volili vlastní cestu a společně založili studio Confounding Factor. Že vám ten název nic neříká? Není moc divu, mají totiž na svědomí pouze jednu hru, akční adventuru Galleon (2004). Ta navíc ještě vyšla pouze na první Xbox a nedočkala se výrazného úspěchu u kritiků ani u hráčů. Když v roce 1997 vyšel Tomb Raider II, nechali se Douglas s Gardem slyšet, že se jim druhý díl poměrně líbí, ale nepřináší nic moc nového. Označili ho spíše za Tomb Raider 1.5. To však Gard ještě netušil, že v budoucnu bude mít ještě k sérii s Larou Croft co říct.

Core Design během let vydali kromě Tomb Raideru II ještě Tomb Raider III (1998), Tomb Radier: The Last Revelation (1999), Tomb Raider Chronicles (2000) a Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003). Ten poslední díl se jim ale stal “osudným” a po velmi špatných ohlasech na tento pokus o modernizaci celé série se Eidos rozhodl licenci na Laru Croft Core Designu odebrat. Otěží série se ujalo studio Crystal Dynamics, které PlayStation fanoušci dobře znají z pecek jako Legacy of Kain (Soul Reaver) a Gex. V tomto okamžiku se také na scénu vrací Toby Gard. Eidos si totiž otce celé série vyžádal do role kreativního konzultanta, který měl dohlédnout na restart Lary Croft. Nakonec však Gard hrál ve studiu větší roli, než se původně zamýšlelo a přímo se podílel i na psaní příběhu a tvorbě některých herních mechanismů. Výsledkem (nejen) jeho práce byl Tomb Raider: Legend (2006), sedmý díl série, který vyšel 10 let po prvním. A rozhodně patří mezi ty povedenější.

V podobně pozitivním duchu se nesly i ohlasy na další dva díly pod Gardovou taktovkou, remake jedničky Tomb Raider: Anniversary (2007) a Tomb Raider: Underworld (2008). Po nich se ale Gard s Larou rozloučil definitivně. V roce 2009 oznámil, že se bude plně věnovat práci na dosud neoznámeném projektu, ale nakonec z toho nic nebylo a zanedlouho poté začal pracovat jako konzultant ve Focal Point Games LLC. To znamenalo i postupný ústup z výsluní. Od roku 2012 do 2014 se Gard podílel na vývoji titulů Yaiba: Ninja Gaiden Z a Spark Unlimited, ale ani jeden z nich zdaleka nedosahoval velikosti libovolného Tomb Raideru. Následně si Gard ještě jednou vyzkoušel práci ve vlastním studiu, tentokrát s názvem Tangentleman, a výsledkem byl psychologický horror Here They Lie, který vyšel exkluzivně na PS VR, ale žádnou díru do světa také neudělal.

Crystal Dynamics zatim v sérii Tomb Raider vesele pokračují a s dalším restartem v roce 2013 Lara chytila druhý dech. To je ale už bez Garda. Další návrat k práci na Tomb Rideru už je asi vysoce nepravděpodobný. Na Tobyho Garda budeme navždy vzpomínat jako na toho, kdo Laře pomohl na svět, opustil ji, ale když bylo nejhůř, tak se vrátil a zachránil situaci.

Síň slávy herních vývojářů: Toby Gard – duchovní otec Lary Croft
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů