Série s válčícími červy v hlavní roli je nejspíš jedna z těch, kterou není třeba příliš představovat. Alespoň zběžně se s ní setkal snad každý a i po letech nabízí pořádnou porci zábavy, hlavně když se sejdou dva hráči u jednoho zařízení. Wormsové jsou známí i tím, že vyšlo opravdu mnoho dílů a stejně jako každá série má své skvělé i vyloženě nepovedené momenty. Ale jak to všechno začalo? Kdo za tím vším vlastně stojí? Čtěte dál, všechno se dozvíte! 

Psal se rok 1993 a britský designér Andy Davidson si chtěl vytvořit hru. Jen tak pro zábavu svoji a několika spolužáků. Inspiroval se u starších titulů a vznikl koncept založený na podobných principech, jako Artillery Duel, známý hlavně z C64 a možná ještě o něco populárnější PCčkový Scorched Earth. Jen místo tanků a dělostřelectva byli v hlavní roli… chcete dodat červi? Právě že ne. Andy totiž v té době pracoval i na vývoji programu, který dokázal uložit obsah RAM z právě běžící hry i po jejím vypnutí. Tím způsobem si “vypůjčil” assety z Lemmings a právě lemmingové se tak stali hlavními hrdiny jeho připravovaného titulu, který nazval Lemartillery. Hra se u jeho přátel setkala s obrovským úspěchem a Davidson začal uvažovat, že zkusí štěstí i v komerční sféře. Ale to by mu s “kradenou” grafikou asi neprošlo, takže nakonec zaměnil lemmingy za červy a hra dostala pracovní jméno Total Wormage. Zajímavý je i způsob, kterým Davidson hru testoval. Dával ji zahrát zákazníkům v Amiga obchodě, kde v té době pracoval.

Po neúspěšném pokusu prorazit v soutěži Blitz BASIC, pořádané magazínu Amiga Format, zkoušel Andy Total Wormage nabízet různým vydavatelům, ale rovněž neúspěšně. Průlom nastal až když se Davidson rozhodl zkusit štěstí na European Computer Trade Show alias ve své době největší evropská herní výstava ECTS. Tam se na doporučení Marka Foremana (v té době hlavní nákupčí firmy GEM Distribution, největší britské vydavatelské společnosti) zkusil domluvit s Team17. Jak již jistě tušíte, tentokrát to dopadlo dobře.

Červi se plazí do světa

A asi to nebyla špatná volba, když vezmeme v úvahu, jaké slávy se červí hry dočkaly. Team17 je studio, které je s Worms sérií nerozlučně spjaté dodnes. Hlavně v roli vývojáře, ale velkou část dílů i vydávali. Ten první po dlouhých peripetiích nakonec vyšel v roce 1995 na PC, PS1, Segu Saturn, Atari Jaguar, Segu Mega Drive, GameBoy, SNES a Amigu. Většina tuzemských hráčů ale přišla do styku s PC verzí, která si například na GameSpotu vysloužila známku 7.6 z 10. Trent Ward v recenzi chválil hlavně easy to learn, hard to master hratelnost, která dokáže zabavit na pořádně dlouho.

Není tak žádným překvapením, že brzy začaly práce na druhém dílu. Ale ještě před jeho vydáním dostali hráči datadisk jménem Worms Reinforcements, který přidával do hry kampaň pro jednoho hráče, možnost přidávat si do hry vytvořené úrovně a “hlavně” nový animovaný intro filmeček. Na Amigu v roce 1997 vyšel takzvaný Director’s Cut, což bylo víceméně pokračování, které ale spočívalo pouze v drobném rozšíření původní hry. Několik nových zbraní, trochu vylepšený engine. Kritikům to stačilo, hra si vysloužila pěkných 90 % od Amiga Format, ale celosvětově se jí prodalo údajně jen 5000 kusů. Hůř by možná dopadl už jen plánovaný port na VirtualBoy, který byl ale (nepřekvapivě) zrušen již v roce 1995.

Zbraně, hodně zbraní

Samotné nástroje červí zkázy jsou jedním z nejdůležitějších a nejzábavnějších prvků celé hry. Troufnu si říct, že kdyby se jejich výběr nepovedl tak dobře a vývojáře nenapadly některé, dnes již legendární, kousky, dnes bychom možná na Worms koukali jako na zajímavou hru, která ale zmizela v propadlišti dějin. Pojďme si společně připomenout několik zbraní, které musí znát každý červí veterán:

2323493-bazookaBazooka – Základní a nejobyčejnější zbraň, která se objevila úplně ve všech Worms hrách. Právě s ní se všichni učili jak vlastně zamířit, jak dlouho držet tlačítko pro střelbu a jak moc je projektil ovlivňován větrem. Právě ten dovoloval posílat vystřelené rakety i na místo, kam se nemohly dostat po přímé lince, takže se bazuka těší velké oblíbenosti i u zkušených hráčů.

2323491-air_strikeAir Strike – Jeden z důvodů, proč není dobrý nápad mít víc červů blízko u sebe. To by se vám pak klidně mohlo stát, že na vás soupeř zavolá leteckou podporu a na vaší spokojenou skupinku se snese kobercový nálet. Bomby sice nedávají nějaké extrémní poškození, ale nálet dokáže pokrýt poměrně slušné území.

2323512-sheepSheep – Ovce která dělá to, co ovce většinou dělávají. Prostě jde a pak vybouchne. Dobře, tu poslední část asi přeci jen většina ovcí úplně běžně nedělá, ale na likvidaci schovaných červů se to hodí, protože tenhle přežvýkavý sudokopytník si dokáže poradit i s těžkým terénem.

2323494-blow_torchBlow Torch – Nedílnou součástí červích bitev je i práce se zničitelným terénem. Jednou ze základních zbraní, které dovolují terén upravovat je tento hořák. Červ si s jeho pomocí dokáže propálit tunel buď do bezpečí, nebo naopak blíž k nepříteli.

2323511-prodProd – Chcete soupeře trochu potupit? Stojí na kraji mapy, nebo blízko nášlapné miny? Stačí do něj strčit a pobaveně sledovat, jak mizí v hlubinách, nebo v plamenech. Samotné strčení nedává žádné poškození, jen nepřítele dostane tam, kam chcete a ono to někdy stačí.

A co dál? 

Prvním dílem Worms samozřejmě příběh nekončí. Po již zmiňovaném druhém dílu přišel v roce 1999 ten asi nejproslulejší – Worms Armageddon. Celkem se ale červi utkali v opravdu hodně hrách. Záleží na tom, zda budeme počítat různé odbočky, remastery a podobně, ale i bez nich se můžeme dopočítat něco kolem dvaceti her. Určitý zlom přinesl rok 2003, kdy vyšel první 3D díl, ale tahle “moderní” odnož si nikdy nezískala takovou popularitu, jako mělo původní 2D pojetí. Červí 3D hry měly většinou problémy s kamerou a celkově s orientací. Zároveň také rychleji stárnou, takže se k nim asi už jen tak někdo vracet nebude. To ale rozhodně neplatí třeba o zmíněných Worms Armageddon. Schválně, zkuste si pozvat kamaráda, zapnout červy a dát si pár soubojů. Vsaďte Holy hand granát, že vás to bude bavit. Minimálně do první prohry, kterou si způsobíte sami, špatně odraženým skokem a pádem do vody.

Retronaut – Worms
Ohodnoťte tento článek!
4.62 (92.31%) 13 hlas/ů