Některé hry z 80. a raných 90. let hráli téměř všichni. Těžko říct, zda to bylo jejich kvalitami (v některých případech si dovolím trochu pochybovat) nebo tím, že jednoduše byly dostupné a nic jiného na hraní nebylo. Jednou z nich je i Alley Cat. Tento kočičí simulátor byl jednou z takových těch her, které v devadesátkách na domácích počítačích prostě tak nějak byly a měl je téměř každý. Ovšem ne každý (včetně mého osmiletého já na počítači u babičky v práci) třeba chápal, co vlastně má dělat, jak se to ovládá a o co v té divně barevné hře s kočkou vlastně jde.  

Ten úplně prvotní nápad na hru s kočkou v zapadlé uličce se zrodil v hlavě člověka jménem John Harris. Ten mimo jiné stojí i za Froggerem, další slavnou hrou z první poloviny 80. let. Vytvořil jednoobrazovkový koncept, ale nedokázal hru dostat do takové podoby, s kterou by byl spokojený, takže ji přenechal dalšímu nadšenci do tvorby her na Atari 8-Bit, Billu Williamsovi.

Bill Williams byl americký vývojář, designér a programátor, který celý život bojoval s vrozenou cystickou fibrózou, genetickou vadou, které bohužel v roce 1998 podlehl. I přes své onemocnění však zasvětil svůj život vývoji her a kromě Alley Cat téměř sám vytvořil tituly jako Salmon Run a Necromancer na Atari 8-Bit, Mindwalker, Sinbad and the Throne of the Falcon, Pioneer Plague a Knights of the Crystallion na Amigu a ke konci své kariéry spolupracoval na Monopoly na NES a Bart’s Nightmare na SNES. Ale ze všeho nejvíc vešla do dějin videohraní asi právě Alley Cat, kterou Williams po Johnu Harrisovi dotáhl, rozšířil a nakonec i prostřednictvím Synapse Software v roce 1983 vydal.

Meow

Koncept, se kterým Harris přišel se do finální podoby hry promítá stále poměrně výrazně. Středobodem hry je obrazovka znázorňující uličku, ve které se po plotě pohybuje černá kočka (jmenuje se Freddy), vyhýbá se rozzuřeným psům, skáče po plotě a prádelních šňůrách a občas se snaží vběhnout do otevřeného okna. Právě za nimi se odehrávají jednotlivé minihry. Těch je ve hře 5. Místnost s obřím sýrem ze kterého vykukují myši a Freddy je musí všechny ulovit, místnost se spícími psy, kterým Freddy musí vyžrat misky, aniž by je vzbudil, shazování květin z knihovny, kterou stráží pavouci, obligátní lovení rybiček v akvárku a lov na ptáčka, kterého ale nejdřív musíte vypustit z klece. Ve všech místnostech navíc Freddymu znepříjemňuje život koště, které se neustále pohybuje po podlaze a snaží se kočičího vetřelce vyhnat.

Splnění minihry je odměněné určitým počtem bodů (podle toho jak rychle se ji podaří dokončit) a na hlavní obrazovce se pak začne objevovat kočičí slečna, která Freddyho láká k sobě. Když vlezete do okna, kde se zrovná nachází, čeká našeho kocoura další minihra v podobě srdíčkového labyrintu, kterým se musí proplést až za svou vyvolenou a nestřetnout se cestou s jiným kocourem, nepropadnout se skrz plošinky, nebo se nenechat trefit šípem. Když vše dobře dopadne, můžete si to celé dát odznova, tentokrát v trochu obtížnější variantě.

Remeow

Z prostého popisu to nezní nijak zázračně, ale v roce 1983 stále ještě u široké veřejnosti poměrně převažovala radost, že vůbec existuje něco jako možnost zahrát si “počítačovou” hru, takže Alley Cat si dodnes udržuje status jedné z těch legendárních her, na které pamětníci vzpomínají. Ale v poslední době se objevují i snahy přiblížit tuto klasiku modernímu publiku. Mám samozřejmě na mysli aktuální Remeow edici.

Jak můžete vidět na videu, není to jen obyčený remeow, můžeme si totiž vyzkoušet nově i hru za více koček až se třemi kamarády, několik nových miniher a dokonce v některých fázích hry ovládat i nepřátelské potvory a škodit Freddymu. To vše samozřejmě v nové grafice a nebo, pokud budete chtít, i v několika retro režimech. Ke stažení zdarma na GameJolt.

Ohodnoťte tento článek!