Někdy nezáleží na tom, kdo přijde s nápadem první, ale kdo ho zpracuje nejlépe. Theme Park sice hráčům nabídl správu zábavního parku už v roce 1994, ale trvalo to dalších pět let, než pomyslnou korunu krále virtuální matějské převzal RollerCoaster Tycoon. A ta podle názoru mnohých od té doby stále majitele nezměnila. Proč? RollerCoaster Tycoon je totiž nadčasová pecka, kterou si můžete zahrát bez problémů i dnes.

c60ef5e0c30352bebf9fa755ae39f6da47af472c10f458fb189f938ccd259314

Stavění horských drah má ale kořeny někde jinde. Když v roce 1994 vyšel Transport Tycoon, měl už jeho designér Chris Sawyer dost herních zářezů na své paži. Ne, že by se rodák ze Skotska řezal, ale na hrách pracoval už šest let a na svém kontě měl devět DOSových portů z Amigy. Transport Tycoon byla však jeho první vlastní hra a jako zázrakem se mu tehdy podařilo uhodit nadčasový hřebíček na hlavičku a překonat starší Sid Meier’s Railroad Tycoon. Následující rok Transport Tycoon nahradil Deluxe edicí, která přidala jednosměrný provoz vlaků a trojici dalších herních prostředí. Zbytek nebylo třeba upravovat, základ však zůstal v podstatě stejný a hráčům to nijak nevadilo. Naopak, Deluxe edice se na dlouhá léta stala vzorem pro spoustu dalších her. Netrvalo dlouho a Sawyer se pustil do příprav skutečného pokračování.

Počátky v bílých kloubech

Na novém titulu začal Sawyer pracovat v roce 1996 u svého počítače ve vesnici Dunblane, která se nachází zhruba hodinu autem od Glasgow.  Žádné studio, žádný tým, žádný vydavatel. Práce na novém enginu, který by vykresloval vozidla z různých stran, nebyla nejzábavnější a Sawyera vyčerpávala. Byť na hře pracoval se Simonem Fosterem, který se stejně jako u Transport Tycoonu nakonec postaral o veškerou grafiku, potřeboval designer prostě vypnout. Jeho pozornost se upnula k horským dráhám a brzy se stejným směrem odklonilo i zaměření hry. Nový projekt byl zpočátku jen výmluva proč Sawyer pořádal často výpravy do zábavních parků. Hra, tehdy ještě pojmenovaná White Knuckle, však velmi rychle začala nabírat skutečné obrysy. Byť práce na tycoonu z prostředí zábavního parku pokračovala, Sawyer se své nové záliby nevzdal ani v následujících měsících. Adrenalinové jízdy si zamiloval tak, že kvůli “výzkumu” v létě roku 1999 strávil dva týdnu návštěvami 14 amerických zábavních parků!

New Project (4)

Po hře White Knuckle ještě v průběhu vývoje sáhlo vydavatelství Hasbro Interactive. To si od ní slibovalo podobný hit, jako byl Railroad Tycoon pro MicroProse. Když však v následujících měsících Hasbro právě MicroProse koupilo, a dostalo tak pod sebe práva na značku Transport Tycoon, došlo k logickému rozhodnutí novou hru vrátit do původních kolejí a navázat na odkaz oblíbeného titulu. Tak hra dostala jméno RollerCoaster Tycoon.

Hrej si, tu máš myší horskou dráhu

Není to jen jméno Chrise Sawyera, které obě hry spojuje. Oba tycoony se od dobových podobných her odlišovaly především tím, že ekonomická stránka hry byla potlačena ve prospěch zábavy. Sawyer věřil, že když se hra soustředí na realismus, výsledek je často nudný, frustrující, časově náročný a nevděčný. Realismus tak v obou hrách slouží jako logická pravidla, která hráč snadno rozpozná. Záměrem her není simulovat dopravní společnost nebo správu zábavního parku, ale užít si stavění a při hraní se bavit. V RollerCoaster Tycoonu tak hráči nesoupeří se hrou a s jejími pravidly a ani takový bankrot společnosti je v podstatě neohrožuje. Cílem není vyhrát, ale hrát.

ss_a6fe28cf40302bfb6972bfe0f13995429515954c

Zároveň ale dle Sawyera musí hra být především hra a ne návrhářský nástroj. Proto RollerCoaster Tycoon neobsahuje editor scénářů, režim volné stavby nebo cheat na nekonečné peníze. Naopak, na hráče čeká 22 úrovní, jejichž cíle postupně rostou v obtížnosti. Ale není to jen o stavění nejvýdělečnějšího parku, ale také toho nejhezčího, víme? Hráči mohou zapojit své estetické cítění a postavit v lese paloučky jako z Alenky, horské dráhy prohnat skrz čajový dýchánek a prodávat deštníky vedle obří muchomůrky. RollerCoaster Tycoon nabízí editor budov a pětici tematických dekorací – parky se mohly nést v řeckém či egyptském duchu, připomínat doly, marťanskou základnu nebo už zmíněnou Říši divů. Pokračování RCT 2 kategorie ještě rozšířilo, ale už jednička toho nabídla vcelku dost, aby si hračičkové mohli vyžít v umisťování soch, zahrádek, stromů, laviček, skákacích fontánek, lamp, obchůdků a prostě všeho.

Nekonečná jízda

Všichni si ale určitě pamatujeme na editor horských drah, který jednoduše nabídl vcelku komplexní možnosti stavby adrenalinových zabijáků. Přehledné rozmístění tlačítek umožňovalo dráhu zakřivovat horizontálně i vertikálně v několika sklonech. Snadno se daly stavět loopingy, foťáky, vodní splash zóny, brzdy i tahací řetězy. A těch různých druhů horských drah! Jednička přišla s devatenácti druhy, které se lišily cenou, maximální rychlostí, ohebností, dostupnými vozítky a možnou výbavou. Dřevěné, ocelové, myší, vystřelovací, pomalé malé i raketově rychlé. Nevím, jak vy, ale já se vždy do stavby pustil s takovou vervou, že výsledek byl svojí intenzitou a blitko-pudivostí často zásadně převyšoval zábavu… Ale zase která jiná atrakce završila tři loopingy šílenou spirálou smrti, ve které na návštěvníky působila síla pěti G?

Forest_Frontiers_RCT

A to jsou jenom horské dráhy. Kromě nich RollerCoaster Tycoon, navzdory svému jménu, přišel s plejádou jemných, intenzivních, vodních a transportních atrakcí, které zabavily každého návštěvníka parku. Ti ostatně měli své preference a někdo chtěl jen do strašidelného domu a na autodrom, jiní zamířili rovnou k rotujícím houpačkám a věži volného pádu. Editor tratí se ještě využil v závodech motokár, vláčku rozvážejícího lidi po celém parku nebo při stavbě umělé divoké řeky… Na nedostatek obsahu tedy hra rozhodně netrpěla a žádný park nemusel vypadat stejně.

V rukávu RCT se však schovával ještě jeden trumf. Málokterý tycoon přišel s tak pamětihodným level designem jako právě RollerCoaster Tycoon. Duši zábavního parku určuje i jeho topografie a kdo by si nevzpomněl na fantastické mapy jako Leafy Lake na okrajích obřího jezera, Paradise Pier na molu u ospalého městečka nebo Diamond Heights s dechberoucím duem horských drah Agoraphobia a Claustrophobia? Každá úroveň přišla s něčím originálním a nečekaným a vždy prověřila, co jste schopni v dané situaci udělat.

Ať žije král

Komu to přišlo málo, mohl sáhnout po rozšířeních Added Attractions a Loopy Landscapes. Každé rozšíření s 30 dalšími scénáři, novými atrakcemi a dekoracemi. Osobně jsem si vystačil se základní hrou, takže o kvalitách expanzí nic nevím, ale klidně se o své dojmy podělte v komentářích. V roce 2002 pak přišla dvojka, která běžela na stejném enginu a přidala jen pár vylepšení, jako například možnost uživatelského obsahu nebo jemnější animace. Herní svět se však tehdy začal přesouvat do třetího rozměru a RCT 2 začalo působit zastarale. Možná by mu spíše slušelo přízvisko Deluxe, neboť o zas takový pokrok v sérii se nejednalo. Zpětně ale můžeme s klidem říct, že to nevadilo, protože nakonec RollerCoaster Tycoon, ať už 1 nebo 2, dlouho žádná jiná hra nepřekonala. A třeba dle mě se to stále nikomu nepovedlo.

Diamond_Heights_RCT1

Odkaz hry ale i dnes žije dál. Určitě jste slyšeli o Planet Coaster, novodobému nástupci RCT od Frontier Developments, který vyniká robustními editačními možnostmi, skvělou grafikou a výbornou hratelností. Indie scéna zase vyrobila povedený Parkitect, který RCT velmi připomíná, ale sám přichází s několika zajímavými novinkami. Dokonce existuje i RollerCoaster Tycoon Classic pro PC a mobilní zařízení, ve kterém Chris Sawyer spojuje to nejlepší z obou klasických dílů. Nelze opomenout open-sourcový komunitní projekt OpenRCT2, který chce nahradit kód RCT2 tak, aby vznikla volně šiřitelná verze definitivního “klasického” RollerCoaster Tycoonu. A nakonec tu máme původní hru i její pokračování v častých slevách na Steamu a GOGu. Navíc je lze snadno hrát i v moderním rozlišení! Je tedy z čeho vybírat.

Která jiná hra z prostředí zábavních parků nejvíc sedla vám? Napište mi do komentářů a společně rozebereme, proč je RollerCoaster Tycoon prostě lepší.

Retronaut: RollerCoaster Tycoon
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů