Vypadá to, že s každou další vzpomínkou na české adventury se vydáváme stále hlouběji do minulosti. Tentokrát to bude rok 1994. Ano, vím, že v tom roce vyšlo 7 dní a 7 nocí, ale prvotina týmu Pterodon, Tajemství oslího ostrova, ho stačila předběhnout o půl roku.  

Už podle názvu hry je asi každému jasné, že i v tomhle případě se čeští tvůrci inspirovali v zahraničí. Tentokrát to ale nebyla Sierra, ale konkurenční LucasArts, kteří stojí například za adventurami Indiana Jones, Day of the Tentacle nebo sérií Monkey Island. Právě poslední jmenovaná se stala pro oslí ostrov inspirací.

OZ310ea3_too

Přitom původně tvůrci vůbec neplánovali, že se někdy Tajemství oslího ostrova bude komerčně prodávat. Byla to vůbec první komerčně prodávaná hra pocházející z Česka. Stejně jako jejich další projekty vyšel pod hlavičkou Vochozka Trading. Původně byl ale projekt Jarka Koláře a Petra Vlčka spíš jen tak pro zábavu. Do vývoje se pustili hlavně proto, že chtěli dokázat, že se i u nás dá udělat hra, která se vyrovná světové produkci. Proto si vzali příklad právě z tehdejšího krále adventur.

Strastiplný vývoj

Vývoj to ale nebyl vůbec jednoduchý. V té době se totiž informace o tvorbě her nedaly najít tak snadno jako v dnešní době. Grafika vznikala v jednoduchých programech, kde grafik obkresloval objekty z papíru, kam si je sám předtím nakreslil. Také byly použity objekty z jiných adventur. Celkem mě překvapuje, že ani v tomhle ohledu nebyly žádné problémy s licencemi. V dnešní době by se něco takového řešilo okamžitě. Hudbu, nebo v tomhle případě spíš zvuky a skřeky, si tvůrci dělali v programu, který si sami naprogramovali. Tehdy ještě využívali převážně PC speaker.

ostrov_4ostrov_3

Hra vznikala mezi lety 1992 a 1994 a první rok se všechno programovalo na školním počítači, ke kterému získali autoři přístup díky jejich učiteli informatiky. Počítač v domácnosti tehdy nebylo nic běžného. Dovolit si ho mohl jen málokdo.

Ještě před tím, než vzešla myšlenka na Oslí Ostrov, měli tvůrci daleko odvážnější nápady. Chtěli zkombinovat adventurní žánr s RPG a celou hru zasadit do prostředí řecké mytologie. V dnešní době vidíme, že kombinace těchto žánrů má opravdu úspěch, i když jejich tehdejší představy byly bezpochyby dost odlišné.

Le Chuck a Le Gek

O co že se vlastně jednalo? Pterodoni se pokusili navázat na příběh Monkey Islandu, kde si to Guybrush Threepwood nemilosrdně vyřídil s pirátem Le Chuckem. Zdejší hrdina Gajbraš Trípvůd se potýká s pirátem Le Gekem, který touží po pomstě svého bratra. Gajbrašova loď je potopena, ale moře ho odnese na neznámý sopečný ostrov. V tu chvíli ho do rukou dostáváte vy a musíte z ostrova uniknout.

OZ310ead_02

Bylo opravdu těžké projít Tajemství oslího ostrova až do konce. Sám Jarek Kolář v jednom z rozhovorů ke dvacátému výročí řekl, že se diví, že někdo jejich hru dokázal vůbec dohrát. Také podotkl, že při vývoji porušili snad všechny zásady dobrého designu.

Prostředí přitom vypadalo dost nevině. V rozlišení 320×200 je možné rozeznat oslíky, mluvící kytky, klobásu na stromě a spoustu dalších věcí. Je tady ale řada situací, kdy může Gajbraš zemřít. Pokud jste před tím neukládali, nezbylo nic jiného než hru rozjet zase znovu. Smrt ale nebyla jediným případem, kdy jste nemohli pokračovat dál. Jednu z klíčových postav jste mohli urazit a následně už se s vámi odmítala bavit. Na výše zmiňovanou klobásu pak bylo potřeba kliknout 15x, než Gajbraš konečně vyskočil dostatečně vysoko.

ANB555b1d_too5

V té době to ale s 2000 prodanými kopiemi byl úspěch. Oslí Ostrov se prodával za 240 korun, což byl zásadní rozdíl od ostatní produkce. Tehdy totiž nebylo výjimkou, že hra stála více než 2000 Kč. Spíš to byl takový pokus, jestli vůbec něco takového v našich končinách může vzniknout.

Od té doby jsme se dost posunuli a české hry si nacházejí fanoušky po celém světě. Důkazem toho je z poslední doby Kingdom Come s milionovými prodeji a Chuchel, který nedávno získal prestižní cenu IGF za grafické zpracování.

Legendární české adventury – Tajemství oslího ostrova
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

2 KOMENTÁŘŮ

  1. TOO , pomatuji když sem to hrál poprvé. Snadno se udělala chyba která nešla vrátit. Třeba když jste oslíkovi dali kaučuk něco řekli a on vám místo člunu udělal balónek. Hezky se na to vzpomíná, ale tehdy sem byl fakt vytočenej. Nebo ta bestie Orchidej. No každopádně klobouk dolů před autory skvělá hra. M3

Comments are closed.