Dneska budeme pokračovat v našem seriálu “Neúspěšné české adventury, které dnes už (skoro) nikdo nezná”. Přesně do této kategorie totiž kousek jménem Siwgridova kletba spadá. Přitom z jeho popisu by to nemuselo znít vůbec špatně.  

Swigridova-kletba

Swigridova kletba se řadí mezi pohádkové adventury, jako byla Dračí historie. Na rozdíl od ní se jí ale nepodařilo oslovit hráče, ať se snažila sebe víc. Vývoj sice podporovalo vydavatelství JRC Productions, ale vývojáři ze studia Agawa nezvládli udělat hru v takové formě, aby se českým hráčům zalíbila.

Kouzelný příběh

Děj hry by klidně mohl být zpracovaný i jinou formou, protože jeho základní premisa dává smysl a dal by se kolem ní vystavět zajímavý příběh plný zvratů, ale bohužel se tak v případě Swigridovy kletby nestalo. Celá hra se odehrává v Manohonském kraji. Při příchodu jara je vždy potřeba, aby nejváženější občan zatroubil na kouzelný roh. Jinak by totiž zima neskončila a celá krajina se ponoří do doby ledové. Tento roh je ale ukraden.

613

Za vším nestojí nikdo jiný než zlotřilý čaroděj Swigrid. Roh si odnesl do svého hradu v ledové zemi, odkud sleduje, jak celá krajina postupně zamrzá. Vy to ale nenecháte jen tak. Chopíte se role pasáčka ovcí Robina a vydáváte se získat kouzelný roh zpět. Příběh to není úplně špatný, co říkáte?

Jeho zpracování ale nebylo tak dobré ani zdaleka. Po úvodní animaci se prostě zjevíte na palouku, nikdo vám nic neřekne. Zkrátka jdete kupředu. Hlavní postava se ani nepředstaví, její jméno se dozvíte až někde za polovinou hry. Některé okolnosti pak kvůli nedostatku informací nejen okolo pasáčka nedávají smysl. Jako třeba proč ho některá postava má nebo nemá ráda. Jeho konec je navíc dost utnutý.

swigrid-005

Na to, že hra vyšla dva roky po vydání Tajemství oslího ostrova, tedy v roce 1996, vypadá velmi podobně. Interaktivní prvky navíc v prostředí nijak nejdou rozeznat, takže nezbývá nic jiného, než každou obrazovku pořádně prošmejdit myší. V některých případech zjistíte, co se na obrazovce nachází až ve chvíli, kdy na to najedete myšítkem. Třeba takový sýr by si člověk klidně mohl splést se soplem.

Jako plus lze zmínit to, že na rozdíl od Oslího ostrova obsahuje dabing. Když jsem ho ale slyšel, bylo by snad lepší, aby hra vyšla bez něj. Hlasy k postavám vůbec nesedí a většinou ani jejich tón nepasuje do konkrétní situace.

Celé to navíc trvá jen nějaké dvě hodinky, což sice na poměry tehdejších her není minimum, ale na rozdíl od ostatních byla Swigridova kletba velmi přímočará, i když se našlo několik míst, kde se hráč mohl zaseknout. Občas bylo potřeba na někoho kliknout vícekrát, než změnil názor a konečně vám dal to, co potřebujete.

swigrid-011swigrid-010

Osud jim nepřál

Vývojářské studio Agawa nemá zrovna veselou historii. Rok před Swigridovou kletbou vydalo sci-fi adventuru Mise Quadam. Ani ta se ale nesetkala s úspěchem jak u hráčů, tak u recenzentů. Tím ale skončit nechtěli. Měli celkem dost plánu do budoucna.

Jedním z jejich chystaných projektů bylo orientální dobrodružství. Na tom se ale za dobu vývoje vystřídalo hned několik scénáristů. Následně byl kompletně zrušen a přešlo se na další. Krom toho bylo v plánu cosi pod kódovým označením MMA a taktická akce USX. Ani jedna z nich ale nespatřila světlo světa a po čtyřech letech existence zavřelo studio Agawa své brány.

Alespoň vidíte, že ne každý příběh kolem vývoje českých adventur končí happy-endem. Podobných případů je ale naštěstí výrazně méně, ale nesmíme na ně zapomínat. I když jsou to horší hry, stále pocházejí z našich krajin.

Legendární české adventury – Swigridova kletba
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 4 hlas/ů