Po několika dílech, kdy jsme postupovali stále blíže k přítomnosti, se zase o něco vrátíme k časům, kdy české adventury prožívaly svoje nejlepší období. Zároveň je to také začátek série adaventur, které by se spíše, než hrami daly nazývat uměním. Pokud vám na mysl vzešel název studia Amanita Design, víte přesně, kam naše kroky budou směřovat. 

samorost1-01

Byl rok 2003 a Jakub Dvorský, tehdy ještě student vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze, pracoval na svém závěrečném projektu. Nějak takhle by se v jednoduchosti dal popsat vznik série Samorost, který Kubovi Dvorskému pomohl dokončit školu. V tom samém roce mimochodem založil i studio Amanita Design.

Už při vytvoření prvního dílu měl Samorost svůj charakteristický styl, který se s ním táhne i v dalších dílech. Hlavním hrdinou je skřítek v bílém hábitu, který žije na jedné planetě kdesi ve vesmíru. Jeho domovině ale hrozí nebezpečí. Zanedlouho se má srazit s další planetou. Skřítek se toho ale nezalekne. To už ale přicházíte na scénu vy a v celkem pěti částech musíte zajisti, aby planeta vybočila ze své trajektorie.

samorost2-001 samorost1-02

Hra to byla opravdu krátká. Od školního projektu, na kterém pracoval jeden jediný člověk, se přeci nedají očekávat velké věci. Celý projekt byl naprogramovaný ve flashi a i dneska si ho můžete zcela zdarma vyzkoušet. Tohle ale byl ve skutečnosti teprve začátek cesty Samorosta.

O dva roky později vyšel druhý díl. To už byla plnohodnotný hra. Mimo jiné na ní pracoval animátor Václav Blín, který se následně přidal k Amanitě. Také stojí za zmínku i autor soundtracku Tomáš Dvořák, který vystupuje pod přezdívkou Floex. Dvojka získala v roce 2007 ocenění na Independent Games festivalu.

samorost2-005

Hlavním hrdinou zůstal malý bílý skřítek. Tentokrát ale nebude zachraňovat planetu, ale svého psa, kterého unesli mimozemšťané přímo z jeho boudy. Vše bylo opět vytvořené ve flashi a první polovina, která se odehrává na planetě únosců, byla k dostání zdarma. Za zbytek hry už bylo třeba zaplatit. Mimo výše zmíněnou planetou se neplánovaně podíváme ještě na jednu. Cestou od únosců totiž skřítek troskotá neznámo kde. S vaší pomocí se ale jistě zvládne zase vrátit domů.

Dlouhá přestávka

S dalším pokračováním si dali tvůrci pořádně načas. Proč jim to ale neodpustit, když v průběhu následujících let udělali další úchvatné projekty? Samorost 3 přišel na řadu až po 11 letech a jednalo se opět o uměleckou adventuru jako byl první a druhý díl, ale bylo tady všechno dotažené k dokonalosti.

Samorost3Homeinterior

Ať už se na hru jenom podíváte nebo se zaposloucháte do některého z tracků, musí vám být hned jasné, proč si hra vysloužila tak kladné přijetí. Kombinací hudebního stylu a kreslené grafiky dostanete krásný surrealistický zážitek. Tým se za ta léta pořádně rozrostl a do řad Amanita Design se přidalo několik šikovných výtvarníků. Na hře je to opravdu hodně vidět.

Tentokrát má náš starý známí skřítek v bílém nelehký úkol. Všechno se motá kolem 4 kouzelných trumpet, pomocí kterých mnichové ochraňovali a řídili svět. Jeden z nich ale přešel na temnou stranu síly a rozhodl se svoji moc využít k požírání duší planet. Záchrana vesmíru padne na skřítkovi bedra. Cestou se podívá nejen na několik planet, ale také na jejich měsíce.

Samorost3RedCave Samorost3TeaTent

Zápletka to není nijak složitá a je vyprávěna bez použití jediného slova, ať už psaného nebo mluveného. Maximálně můžete zaslechnout nějaké ty citoslovce. Právě v tomhle je kouzlo všech her od tohoto studia. Něco takového pravděpodobně uvidíte i v jiných článcích týkajících se her od Amanity. Je jedno, jakým jazykem mluvíte nebo odkud pocházíte, jejich hry si užijete tak jako tak. Amanita je populární nejen u nás, ale třeba i v asijských zemích. Není to tak dlouho, co jejich nejnovější počin Chuchel dostal ocenění na Indie festivalu v japonském Kyotu.

Samorost3Newts

Během hraní narazíte na spoustu interaktivních prvků. Většina z nich ani nevede k posunu v příběhu, ale jejich aktivace a následná animace je jako pohlazení po duši. A když vám k tomu ještě cinkne nový achievement, je to naprostá slast. Občas se ale může stát, že se v ději opravdu zaseknete a nevíte, co dělat dál. Hádanky tady nejsou nijak složité, ale ne každému hned dojde, co po něm hra vlastně chce. Od toho je tady kniha, kterou s sebou taháte skrz celou hru, kde najdete nápovědy. Přesný postup řešení ale nečekejte. Zkrátka vás to jen postrčí tím správným směrem.

Celá série Samorost je něco naprosto jedinečného. To samé bych se nebál tvrdit i o zbytku produkce studia. Ať už je to Botanicula nebo Machinarium, každá z jejich her ve vás zanechá něco nezapomenutelného. O nich si ale řekneme zase něco příště.

Legendární české adventury – Samorost
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů