Čím blíž se dostáváme v našem seriálu k současnosti, tím větší časově kroky musíme dělat. Ne, že by za ty roky nevznikly žádné české hry, ale jen málokterá z nich byla adventura. Postupem času byl totiž tento žánr odstrčen na okraj herního průmyslu a vývojáři se zkrátka začali zaměřovat na jiná odvětví. Pár klasických adventur se ale přece jenom našlo a jednou z nich je i Memento Mori od studia Centauri Productions.  

ss_06ae5a6f9d5b3925c2d643bb4ef2ebd5246c0a61.1920x1080

Memento Mori vyšlo roku 2008. Už tehdy patřilo studio Centauri Productions pod německého vydavatele DTP, což byl také jeden z důvodů, proč se na našem trhu objevila o něco později. V hlavní roli figurovali hned dvě postavy. Max Durrand byl napravený padělatel obrazů a Larisa Světlovová zase soukromé očko.

Záhada ukradených obrazů

Dohromady je svede případ krádeže několika obrazů z petrohradské Ermitáže. Postupně si zahrajeme za obě postavy a samozřejmě rozlouskneme celou záhadu ukradeného umění. Nic složitého to ale není. Právě toto byla jedna z výhrad, kterou měli hráči Memento Mori. Celou hrou projedete jak nůž máslem a jen málokdy se stane, že nevíte, jak se posunout dál. Spíš, než hra v některých částech působí Memento Mori jako interaktivní film. Skončí rozhovory s ostatními postavami, uděláte pár jednoduchých akcí a následuje další příběhová část.

ss_68e3d141201cf44fcbd247ec8c6746f375dd4162.1920x1080 ss_7ca5d6298acac17e5b3ac59080f851347e6af49f.1920x1080

Naštěstí to zachraňuje propracovaný a napínavý příběh, během kterého se podíváme do různých koutů Země. Nechybí samotný Petrohrad, Lyon, Finsko, Portugalsko ani Skotsko. V neposlední řadě pak nesmíme zapomínat ani na skvělé zpracování hry. Vývojáři si pohráli s dynamickou kamerou a celkově se scénami opravdu výborně. Díky minimálnímu uživatelskému rozhraní pak hra působí filmovým dojmem. U nás přispěl k celkovému prožitku ze hry také profesionální český dabing a ani po hudební stránce se není za co stydět.

Na svoji dobu na tom byla hra skvěle i po grafické stránce. Na rozdíl od konkurence, kde stále bylo klasikou 2D nebo částečně 3D zpracování, Memento Mori přišlo s plnohodnotným 3D prostředím. Vytvořili si pro něj vlastní engine jménem CPAL3D.

ss_352f00aaba3e6162fa9646bae9585e93137ea330.1920x1080

Vývojáři si tady také zkusili mechaniku, která v klasických point’n’click adventurách není úplně tradiční. V určitých částech příběhu jste měli na výběr, jakou cestou se dále vydáte. To pak ovlivnilo závěr celého příběhu. Sice takových situací bylo jako šafránu, ale i tak je to na tento žánr něco neobvyklého.

Velké zpoždění

Pro vývojáře původně mělo Memento Mori být rozloučením s adventurním žánrem, ale vydavatel měl velký zájem o to, aby se vytvořilo pokračování. Roku 2011 tedy vyšel druhý díl, ale pouze v německy mluvících zemích. Do zbytku světa se dostal až po téměř třech letech. Opět v tom měl prsty přímo vydavatel. Tentokrát za to mohla jeho nepříznivá finanční situace. Mimo jiné to zapříčinilo také absenci českého dabingu.

ss_399a5464463763a1a16e27460ef7af83452d37f4.1920x1080

Po stránce příběhu stojí hra sama o sobě a užijete si ho i bez znalosti jedničky. Max a Larisa to dali dohromady, a právě si užívají svatební cestu v jižní Africe. Osud jim ale nedopřeje klidnou dovolenou. Zanedlouho po jejich příjezdu někdo vykrade místní historické muzeum. Děj se postupně roztáhne na celých 20 hodin. Rozjezd je poněkud pomalejší, ale postupně nabírá pořádné obrátky.

Občas se taky můžete na nějakou chvíli zaseknout. Vývojáři si totiž vzali k srdci výtky ohledně jednoduchosti prvního dílu, takže se u některých hádanek pořádně zapotíte. I přes to se jim ale podařilo uchovat jejich logiku. Zprvu se to tak vůbec nemusí zdát, ale s gradací příběhu narůstá i obtížnost řešení.

ss_1988c521401d0c93d6a09e622931b2b96ac6a46e.1920x1080

Nechybí ani nelineární pojetí z příběhu, které je oproti jedničce o něco vylepšené. Podobně je to i s grafikou, a hlavně mimikou postav, na kterou byla v tehdejších recenzích prvního dílu nejedna stížnost. V tomto ohledu spíš ale zaostával, protože to tříleté zpoždění na ní zkrátka bylo poznat a pro ostatní tituly nebyla žádnou konkurencí.

Tohle už bylo skutečné rozloučení Centauri Productions s adventurním žánrem. Od té doby se podíleli jen na hře ArmA Tactics pod hlavičkou tuzemského studia Bohemia Interactive. Bylo to důstojné rozloučení a zároveň také jedna z posledních klasických adventur pocházející z našich krajin.

Legendární české adventury – Memento Mori
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů