Tentokrát se posuneme kousek k přítomnosti, i když to nebude zrovna velký časový skok. Letos to totiž bude už celých 20 let, co vyšla další legendární česká adventura od studia Maxon, Horké léto.  

Stejně jako většina tuzemské produkce mělo Horké léto za cíl oslovit spíše české a slovenské hráče. V případě této adventury to bylo ještě trochu složitější. Už ve své době totiž po grafické stránce nebyla nic moc v porovnání s tehdejší konkurencí. Proto se autoři ani nijak nesnažili, aby se prosadili i ve světě. V našich krajích se ale překvapivě uchytila a mezi hráči se těšila velké oblibě. Nebylo to kvůli grafice ani hratelnosti. Tou věcí, která ke hře hráče poutala, byl dabing.

hl3

Podobně jako v případě Ve stínu havrana je i Horké léto celé nadabované jedním člověkem. Jen s tím rozdílem, že to není Jiří Lábus, nýbrž Zdeněk Izer. Tento známý bavič se svého úkolu zhostil na výbornou. Krom hlasů “namlouval” i zvuky.

Honza Majer jméno mé

Říká se, že nejdůležitější je první dojem a ten se Horkému létu opravdu vyvedl. Začínáme totiž představením hlavní postavy a jeho úvodní slova si snad pamatuje každý – “Jsem obyčejnej kluk, kluci mi říkaj Rambo, holky kreténe. Jinak jsem Majer, Honza Majer.” Po tomhle výstupu už muselo být všem jasné, že se tady nebude brát absolutně nic vážně. Podobně jako ostatní tvůrci českých adventur tedy Maxoni i v případě Horkého léta vsadili na humor.

Zápletka byla velmi jednoduchá. Honzův otec jakožto známý profesor botaniky vycestoval společně se svojí rodinou na ostrov do Pacifiku zkoumat zdejší flóru. Nikdo ale netušil, že právě na tomto ostrově žije kmen kanibalů. Ten unese zbytek Honzovy rodiny, ale jemu se před polapením podaří uniknout. Schovával se totiž v pralese před prací, a tak si ho žádný z lidojedů nevšiml.

hl4

Honza má tedy jasný úkol. Zachránit svoji rodinu a dostat se do bezpečí. Aby toho dosáhl, bude muset překonat celou řadu překážek a vyřešit spousty hádanek. Bez toho by to přeci nebyla ta správná adventura. Tímhle ale příběh Honzy Majera nekončí.

Na divokém západě

O rok později přišlo pokračovaní nazvané jednoduše Horké léto 2. Už ho ale neměli na svědomí lidé z Maxonu. Štafetu převzalo studio Centauri Production. Tentokrát byl příběh podstatně zamotanější. Nacházíme se na divokém západě koncem 19. století, kde řádí parta banditů pod vedením jednookého Dinga. Jejich cílem je většinou osada indiánského kmene Hatanapalatů. Ti si ale na jejich občasné nájezdy už zvykli, takže to nijak extra neřeší. Tedy až do chvíle, kdy je jim při jednom z nich odcizen posvátný kámen zvaný purpurový salamandr.

hl_26

Nastává chaos, protože bez posvátného kamene nebude osada v bezpečí. V tom přichází s řešením zdejší šaman Orlí Tě Péro. Povolá hrdinu z budoucnosti, který pro ně jejich vzácnou relikvii získá zpět. Místo svalnatého superhrdiny se před ním objeví obtloustlý Honza Majer. Nakonec kmenu nezbylo nic jiného než tento nelehký úkol svěřit do rukou právě jemu.

Ve stínu havrana jsem zmiňoval v souvislosti s dabingem, u dvojky to můžeme vzít u grafiky. Horké léto 2 sice nemělo prostředí kreslené vodovkami, ale také bylo vše namalované ručně. Originály pocházely od malíře Jana Štěpánka. Z plátna se pak skenovaly a převáděly do hry. V tomhle ohledu se vývojáři od prvního dílu znatelně posunuli. Dvojka vycházela ve stejné doba jako druhý Polda. Obě adventury byly hodně porovnávané, ale nedalo se jednoznačně určit, která z nich z tohoto souboje vyšla jako vítěz.

hl_25hl_22

Mimo klasické adventurní hratelnosti se tady také objevily minihry, mezi které patřily například přestřelky, soutěže v pití a v neposlední řadě velmi oblíbený poker. V tomhle ohledu Horké léto Poldu předběhlo, protože tam byly minihry až od třetího dílu.

Hurá do Ameriky

Tohle bylo poslední dobrodružství Honzy, ale v rodině Majerových se stalo ještě pár zajímavých věcí. Vývojáři z Centauri Production chtěli udělat další pokračování, ale kvůli problémům s držiteli práv nemohli použít ani název Horké léto, ani hlavního hrdinu Honzu. I tak bylo každému jasné, že jejich nový počin Žhavé léto 3 a půl navazuje na jejich předchozí tvorbu. Původně se měla jmenovat Raiders of the Lost Casino, ale nakonec se tento název použil jen pro distribuci do zahraničí.

zl6

Hlavní postavu ztvárnil děda Honzy, Johnny, který se vydal do Ameriky za penězi. Jeho představy byly daleko od skutečnosti. Musel si vydělávat jako dealer pochybných výrobků. Jednoho dne se ale všechno zlomilo, když se dozvěděl, že jeho děda Leopold zemřel a zanechal mu po sobě ohromné dědictví, mimo jiné kasino ve Snake City. Na to si ale dělá zálusk italská mafie.

Žhavé léto 3 a půl už není jen adventura. Hra běží na vylepšeném enginu pro Gooku 2 a vývojáři se rozhodli, že zkombinují hned několik žánrů dohromady. Od střílečky se tak dostaneme přes stealhové pasáže a řešení hádanek až k závodům. Mezi tím se střídá pohled z první a třetí osoby. Je to opravdu zvláštní směsice, kde najdete od všeho kousek, ale ani jedna část není zcela dotažená do konce. I tak ale hra sklízela poměrně kladná hodnocení.

zl5

Příběhy rodiny Majerových tímto končí. Nesmíme ale zapomínat na tu hromadu zábavy, co jsme si s nimi užili. Pokud jste šikovní, i dneska se ke všem dílům jistě dostanete. Žhavé léto vyšlo například i jako příloha k časopisu ABC, takže není problém toto vydání sehnat.

Ohodnoťte tento článek!

2 KOMENTÁŘŮ

  1. No jo není nad klasiku. Já sem Majer kdo je víc, Lora nenosí mamlas Lora nosí jen oříšky! To se nedá zapomenout ;-). M3

  2. […] Snad u každé z adventur, na které jsme v našem seriálu zatím vzpomínali, se našlo nějaké to prvenství. Věřte tomu nebo ne, ale ani první Gooka není výjimkou. Je to vůbec první česká hra, která vyšla na systém Windows. Bylo to roku 1997 a o její vydání se postaral Slavomír Pavlíček se svojí firmou JRC Interactive. Pro něj to také bylo něco nového, protože dříve se JRC zaměřovalo spíše na hry pro Atari. Jak všichni dobře víme, JRC se od té doby změnilo z distributora her na jeden z největších obchodních řetězců, zaměřujících se na hry v našich krajinách. Na hře mimo jiné pracoval také Miroslav Papež, který později stál u zrodu studia Centauri Production, o kterém jsme se zmiňovali v souvislosti se Žhavým létem. […]

Comments are closed.