Po celé řadě humorných adventur se konečně dostáváme k jedné z těch, které se berou vážně. Alespoň zdánlivě. Gooka byl velmi ambiciózním projektem, který ale nakonec zapadl prachem a dnes si na něj vzpomene už jen málokdo. Je tady ale pár věcí, ve kterých Gooka ve své době vynikal. 

2-Avaral

Snad u každé z adventur, na které jsme v našem seriálu zatím vzpomínali, se našlo nějaké to prvenství. Věřte tomu nebo ne, ale ani první Gooka není výjimkou. Je to vůbec první česká hra, která vyšla na systém Windows. Bylo to roku 1997 a o její vydání se postaral Slavomír Pavlíček se svojí firmou JRC Interactive. Pro něj to také bylo něco nového, protože dříve se JRC zaměřovalo spíše na hry pro Atari. Jak všichni dobře víme, JRC se od té doby změnilo z distributora her na jeden z největších obchodních řetězců, zaměřujících se na hry v našich krajinách. Na hře mimo jiné pracoval také Miroslav Papež, který později stál u zrodu studia Centauri Production, o kterém jsme se zmiňovali v souvislosti se Žhavým létem.

Příběh jako z knihy?

Zatímco ostatní vývojářská studia si tvořila vlastní příběhy, dobrodružství Gooky vyšlo ještě před hrou. Příběh je totiž převzatý z románu od Richarda Evanse (což je umělecký pseudonym Vlada Ríši) jménem Gooka a dračí lidé. V zahraničí nebylo výjimkou, že se něco takového dělalo. Zprvu mě napadá pár adventur inspirovaných příběhy Terryho Pratcheta a jeho Zeměplochy.

V Gookovi se ale děj od knihy podstatně lišil a některé části byly dokonce vynechány. Podstata je ale stále stejná. Hlavní postavou je mladík Gooka, který patří mezi národ Bonijů. Žije si docela spokojeně, dokud nezemře jeho otec. Následně se dozvídá, že je obviněn z jeho vraždy, a právě tady začíná jeho dobrodružství. Je třeba najít toho, kdo má jeho otce skutečně na svědomí. Bude to ta samá osoba, která to na něj hodila? Nebo snad ne? V ději dojde na několik zvratů, ale nebylo lehké se k nim vůbec dostat.

OZ535093_gooka_hra9 OZ53508a_gooka_hra2

Ten pravý hardcore

První Gooka se řadí mezi jedny z nejtěžších českých adventur vůbec. Spíše, než obtížností jako takovou je to spíš kvůli ne úplně promyšlenému designu. V Gookovi totiž bylo potřeba, abyste věci sbírali a používali v přesně určeném pořadí. Pokud jste jednu věc sebrali dříve nebo později, než bylo potřeba, nezbývalo nic jiného než se vrátit k poslední uložené pozici.

286613-gooka-640x480

Ještě horší na tom ale bylo to, že hra vám nijak neřekla, že už se nemůžete posunout dál. Klidně se mohlo stát, že chybu hráč udělal už ve startovních lokacích hry a projevila se až v její polovině. Také je zde pár příležitostí, kdy je jedné z postav možné jen tak dát několik věcí z inventáře. Můžete se tak zbavit přebytečného a nevyužitelného harampádí, ale zároveň tak můžete přijít o důležitý předmět, který někdy v budoucnu ještě budete potřebovat. Nikdo vám neřekne, co je a co není důležité.

Také nebylo nic neobvyklého, že se vám části nebo rovnou celé konverzace ve hře vůbec nezobrazily, pokud jste nesebrali předmět, kterého se týkala. Hráč pak opravdu neměl nejmenší tušení o tom, že někde něco vynechal a už nemá šanci hru dohrát.

Gooka ale přece jen měl něco, co ho dělalo jedinečným a lehce ho to spojovalo s Havranem. Všechna grafika byla ručně namalovaná. Originály pocházejí od výtvarnice Zdeňky Bouškové. Zdejší fantasy svět jménem Jantaris vypadá opravdu pohádkově. Celé to pak dokresluje profesionální český dabing, o který se postarali herci jako je Miroslav Táborský, Rostislav Čtvrtlík nebo Karolína Frýdecká. Hlavního hrdinu pak mluvil Tomáš Turek.

OZ53508d_gooka_hra7

Na poli klasických adventur tehdy kraloval především Polda a ostatní hry, které se zaměřovaly hlavně na humor. Je docela možné, že kdyby byl Gooka nadesignovaný lépe, mohlo to být přesně naopak. Takhle to dopadlo tak, že Gooka zapadl do propadliště dějin a dnes si na něj vzpomene už jen opravdu málokdo.

Tohle ale nebyl konec Gookových příběhů. V roce 2004 vyšla dvojka s podtitulem Záhada Janatrisu. Je to ale už zcela něco jiného než první díl. Ručně malované prostředí bylo vyměněno za plně 3D polygonovou grafiku a od klasické point & click hratelnosti se také upustilo. Ale o tom zase možná někdy příště.

Legendární české adventury – Gooka
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 4 hlas/ů

2 KOMENTÁŘŮ

  1. Gooka je hra velmi zapomenutá, ale velmi, velmi povedená. Taková old scholl click&point adventura. Její velkou devízou byla hlavně skvělá, umělecky vyvedená grafika. Taky to byla první česká hra, která byla v SVGA rozlišení, všechno předtím bylo klasických VGA 320×200.
    Sám jsem ji dohrál sice s návodem, ale dohrál, čistě abych znal pointu.

    Fakt dobrá hra, něco takového by se mělo vyučovat na ČVUT.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Přihlášení pomocí Wargaming.net ID