Stejně jako Swigridova kletba se ani DreamLand neřadí mezi tituly, na které by vzpomínaly tisíce českých hráčů a snily o tom, jak by asi vypadal další díl. V případě DreamLandu to ale zprvu vypadalo, že by mohla prorazit nejen v Česku, ale i v zahraničí. Proč jí to nevyšlo tak, jak si vývojáři představovali? 

c2643ef44c6c969a4843704a6223

V rámci našeho seriálu o českých adventurách jsme se nejednou podívali na konec minulého tisíciletí, kde se na výsluní české herní tvorby zrovna vyhříval polda Pankrác s Honzou Majerem z Horkého léta. Z pomyslného trůnu je ale měl roku 1999 sesadit projekt od ústeckého studia Top Galaxy. Byla to jejich vůbec první hra a ani přesto se nebáli rozjet to ve velkém.

S plnou vervou

Jednalo se o nejnákladnější hru své doby. Oficiální čísla se mi sice dohledat nepodařilo, ale podle odhadů přesáhly Poldu 2, který vyšel ve stejném roce, hned desetkrát. Stejně jako Gooka byl DreamLand situovaný spíš jako vážná adventura. Možná, že i to byl jeden z faktorů jejího neúspěchu, ale k tomu se ještě dostaneme.

286620-dream-land-final-solution-640x480

Když se podíváte na obrázky přímo ze hry, mohlo by se zdát, že taková hra přece nemůže být stará už skoro 20 let. Má totiž krásně malovanou grafiku, o jejíž zpracování se postaral kreslíř Karel Kopic. S tímto jménem jste se mimo jiné mohli také setkat v souvislosti se zatím posledním dílem Poldy, na kterém se také podílel. Není to ale jediný člověk, který je podepsaný zároveň pod Poldou 6 a DreamLandem.

Programátor Petr Svoboda byl důležitým členem vývojářského týmu. Díky jeho schopnostem totiž mohli vývojáři využívat ty nejmodernější technologie. Mimo DreamLandu napsal také engine pro druhého Poldu a poté se podílel i na vývoji technologie pohánějící Gooku 2 a další české adventury. U Poldy 6 pak působil jako producent.

286619-dream-land-final-solution-640x480 558005-dreamland-final-solution-windows-screenshot-intro-not-so-happy

Co bylo na DreamLandu tak zvláštní? Vývojáři se rozhodli vybočit ze stereotypu zajetých 2D adventur, i když jen trochu. Ve hře totiž najdete jak 2D, tak předrenderované 3D prostředí. Bylo to do té doby něco nevídaného. Tedy alespoň v našich krajinách. Celkově jsme si mohli projít 65 dvojrozměrných a 45 trojrozměrných obrazovek, což je oproti Poldovi 2 s 50 dost značný rozdíl.

Stejně převyšoval Poldu i co se postav týče. Ten jich měl něco kolem 40, zatímco počet v DreamLandu se vyšplhal ke 250 a všechny byly kompletně nadabované. Navíc byla ve hře použita u nás dosud nevídaná technologie synchronizace dabingu a úst postav. Zatím to zní opravdu hezky, co říkáte? Teď se ale dostáváme k tomu, kde DreamLand selhával.

Rozpad země snů

Když už jsem nakousl ten dabing, musím zmínit, že jeho kvalita rapidně snižuje celkový dojem ze hry. Na vývoj padla obrovská částka peněz, ale na zvučná jména v dabingu už očividně nezbylo. V tomhle ohledu Top Galaxy konkurence naprosto rozválcovala. Zvlášť na začátku hry, kde se nic moc neděje, působí dabing, jako by herci jen znuděně odvykládali svoje repliky, aby už konečně mohli jít domů.

286623-dream-land-final-solution-640x480

Příběh měl celkově strašně pomalý náběh a když už se konečně něco začalo dít, celé se to táhlo několik hodin. V tehdejších recenzích byl obrovský rozsah braný spíš jako pozitivum, ale mě přijde 20 hodin herní doby na adventuru tohoto typu opravdu hodně. Ke konci se navíc příběh dost vymykal kontrole a vznikaly situace, kdy řešení hádanek vůbec nedávala smysl. Přitom na začátku hry se nic takového nedělo.

Do DreamLandu se také dostal jeden neduh, který by se spíš hodil do hry bez dabingu. Po každé větě je nutné kliknout. Konverzace tak ztrácejí na plynulosti a celých 20 hodin se proklikávat přes tuny konverzací opravdu není zrovna velká zábava.

286619-dream-land-final-solution-640x480

Příběh se točí kolem zábavní orbitální stanice DreamLand. V roli novináře musíte vyřešit případ, kdy hráči virtuálních her přišli o rozum. Sami se při pátrání dostanete do celkem 7 různých světů. Je to jako byste začali hrát úplně jinou adventuru. Ve většině případů to ale vypadá tak, že každý virtuální svět má vlastní příběh a na hlavní premisu se tak nějak zapomíná. Kvůli takovým částem je hra zbytečně roztahaná a možná by bylo lepší, kdyby vývojáři tenkrát upřednostnili kvalitu před kvantitou.

Top Galaxy dokonce zamýšleli, že s DreamLandem zamíří mezi světovou produkci. Prodeje u nás ale byly tak mizerné, že nakonec nevyšel nikde jinde. Ani kladné kritiky mu nepomohly k úspěchu. DreamLand je tak první a poslední hrou, kterou tým Top Galaxy stvořil. Přes její neúspěch by ale byla velká škoda na ni zapomenout. Přece jenom byla do jisté míry revoluční, minimálně co se vývoje her v České republice týče.  

Legendární české adventury – DreamLand: Final Solution
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 5 hlas/ů

1 KOMENTÁŘ

Comments are closed.