Hvězdné války jsou bezpochyby jedním z největších filmových fenoménů v dějinách. Chtělo by se říct, že jde o nejznámější sérii na světě, ale raději buďme opatrní, aby se třeba takový agent 007 s povolením zabíjet neurazil. Jisté je, že značka Star Wars dalece přesahuje hranice stříbrného plátna a rozprostírá se přes všechna odvětví zábavního průmyslu, hry nevyjímaje. A právě na ně se zaměříme a vydáme se na výlet do historie za těmi největšími, nejdůležitejšími, nejhoršími a nebo prostě nejzajímavějšími hrami, které se pyšní Star Wars licencí. 

 

Poměrně dávno v této galaxii…

Empire Strikes BackPsal se rok 1982 a hračkářská firma Parker Brothers (nyní jsou součástí značky Hasbro) správně vycítila potenciál skrývající se v digitální zábavě a kromě klasických deskovek se vydávala i na pole videoher. Jednou z nich byl i titul jménem Star Wars: The Empire Strikes Back, který obecně bývá považován za tu úplně první licencovanou Star Wars hru a je spojený se jménem programátora a designéra Rexe Bradforda (kromě her je známý i tím, že se na vlastní pěst zabývá vyšetřováním atentátu na JFK). Vyšel na Atari 2600 a Intellivision a je inspirován úvodní filmovou pasáží z bitvy o Hoth. Hráč se ve sněžném speederu vrhá do bitvy proti shlukům několika pixelů, které mají představovat kráčející tanky AT-AT. Ačkoliv z dnešního pohledu je grafika velmi schématická a hra obsahuje pouze jedinou úroveň, je to přeci jen poprvé, co si mohli lidé vyzkoušet něco z toho slavného filmu na vlastní kůži. Rezenzenti ve své době přijali hru poměrně rozporuplně a slavný sci-fi autor Harlan Ellison ji ve své recenzi pro magazín Video Review dokonce přirovnává k Sisyfovskému mýtu, protože hra nejde vyhrát (hráč hraje dokud mu nedojdou životy, nebo dokud některý z AT-AT nepronikne až do základny, což jsou oba neúspěšné konce). Parker Brothers měli pod křídly i další dvě SW hry na Atari 2600, Star Wars: Return of the Jedi: Jedi Arena a Star Wars: Return of the Jedi: Death Star Battle vyšly shodně v roce 1983 po premiéře šesté epizody (v té době třetí, ale víme jak to je) a první jmenovaná si vytknula nesnadný úkol nabídnout hráčům atmosféru boje se světelnými meči. Tahle perfektní reklama asi mluví za vše.

Původně Parker Brothers chtěli k Návratu jediho vydat tři hry. Star Wars: Return of the Jedi: Ewok Adventure, vyvíjená původně pod názvem Revenge of the Jedi: Game I, však byla roce 1983 zrušena. Po dokončení hry se ukázalo, že složitost ovládání dalece přesahuje tehdejší standardy a designér Larry Gelberg dostal za úkol problém vyřešit a ovládací schéma přepracovat do jednodušší podoby. Gelberg to odmítl, věřil hráčům, že s původní podobou nebudou mít problém, ale Parker Brothers se raději rozhodli hru úplně zrušit a nevydávat. Hra tak existuje pouze v jediné fyzické kopii na světě. Tu daroval Gelberg synovi svého kolegy a ten ji později prodal za pěkných 1680 dolarů. Podle lidí co měli možnost si Ewok Adventure zahrát je škoda, že hra nakonec nevyšla, protože se jedná (minimálně z dnešního pohledu) o možná nejzábavnější Star Wars na Atari 2600.

Tak kopni do tý bedny!

80. léta byla zlatá éra arkádových automatů, takže se samozřejmě Star Wars dostaly i tam. Star Wars: The Arcade Game (1983) vyšlo sice i na Atari 2600, ale jde o hru určenou zejména na automaty. Vektorová grafika dovolila autorům vytvořit na tu dobu poměrně detailní barevné 3D modely a nadšení hráči do mašiny znovu a znovu nadšeně vrhali drobáky, aby mohli ve svém X-Wingu nakopat pár imperiálních zadků. Jednalo se sice o on rail střílečku (pohyb je ovládaný automaticky, hráč pouze zaměřuje a střílí), ale zato si mohli fanoušci vyzkoušet celou bitvu o Hvězdu smrti ve třech fázích – boj proti TIE fighterům ve vesmíru, přelet nad povrchem bitevní stanice a závěrečný úsek s vystřelením torpéd do větrací šachty. Arkádové Star Wars byly ve vývoji již od roku 1981, ale v té době ještě hra neměla licenci Hvězdných válek a jmenovala se Warp Speed. Pro Atari na ní pracoval autor slavného Battlezone, Ed Rotberg, který se ale v říjnu 1981 rozhodl studio opustit, Atari se poté dohodlo na filmové licenci s LucasFilm a hru dokončilo do podoby, ve které v roce 83 nakonec vyšla. O rok později se na obrazovky arkádových strojů dostalo pokračování jménem Star Wars: Return of the Jedi (1984). Narozdíl od filmů se jedi vrátil dřív, než Impérium stihlo vrátit úder a s ním přišla i nová, z izometrického pohledu viděná grafika. Princip on rail střílečky ale zůstal, jen nám tentokrát hra půjčila do rukou mimo jiné i speeder známý ze scén na Endoru a hlavně Millenium Falcon. Úspěch původní, vektorové hry byl ale takový, že se v roce 1985 Atari rozhodlo doplnit i chybějící díl trilogie a v The Empire Strikes Back (opravdu tomu dali stejné jméno jako už jedna hra měla) se k oblíbeným barevným čárám na černém pozadí vrátilo. Zvláštností je, že tyto automatové verze Star Wars her o hodně předběhly svoji dobu a přinesly zdigitalizované samply hlasů přímo z filmu.

NESem vám novinky!

Nintenďácká konzole Nintendo Entertainment System, známá spíše pod zkratkou NES, přinesla svěží vítr na trh otřesený velkým videoherním krachem v roce 1983 a rychle se stala nejrozšířenější konzolí v amerických domácnostech. Star Wars hry na NESku a jeho předchůdci Famicomu (ten byl určený pouze pro Japonsko) samozřejmě nemohly chybět, první se objevila v roce 1987 pod hlavičkou Namco a jmenovala se prostě Star Wars (tehdy se s těmi názvy opravdu moc nepárali). Ta však vyšla pouze v Japonsku, američané si na tu svoji verzi museli počkat až do roku 1991, ale zato hned o rok později dostali pokračování, které se zcela nepřekvapivě jmenovalo… ano, opět další The Empire Strikes Back!

Obě hry vydávalo JVC ve spoluprácí s Lucasfilm Games. Všechny zmíněné tituly byly z boku viděné plošinovky interpretující děj prvních dvou filmů, ale Empire Strikes Back přidalo i pasáže s vesmírnými souboji a hlavně duel se světelnými meči. Akorát tedy z nějakého důvodu dali Lukovi do rukou červený meč. V tu dobu už byla na trhu pokročilejší Nintendo konzole Super Nintendo Entertainment System, takže byla jen otázka času, kdy se do předaleké galaxie vydáme znovu. Stalo se tak v letech 1992-1994 a tentokrát sice opět nikdo nevymyslel žádný originální název, ale aspoň vydali všechny hry ve správném pořadí. Za celou sérií stál designér a kreativní ředitel Kalani Streicher. Super Star Wars (1992), Super Star Wars: The Empire Strikes Back (1993) a Super Star Wars: Return of the Jedi (1994) byly opět akční plošinovky, ale tentokrát s mnohem lepší grafikou a skvělými zvukovými efekty. Díky SNESu a jeho technologii s názvem Mode 7 (úprava vykreslování pozadí, která dovoluje jednoduše vytvářet pseudo 3D sekvence) se hráči v krátkých epizodách dostali i do kůže pilotů sněžných speederů a X-Wingů. První díl Super Star Wars si můžete pohodlně zahrát i dnes, vyšel totiž upravený port na PS4 a PS Vita. V roce 1994 byl dokonce ve vývoji i port na PC (na svědomí ho mělo dánské studio Brain Bug), dokonce se dostal až do fáze závěrečného testování, ale LucasArts se rozhodlo v roce 1995 celý projekt zrušit a počítačová verze Super Star Wars tak nikdy oficiálně nevyšla. Sam Nova, jeden z autorů onoho portu, na toto téma dokonce sepsal zajímavý post mortem.

A to je konec první části našeho výletu do historie, příště se můžete těšit na některé z těch úplně nejznámějších Star Wars her, jako třeba X-Wing, Dark Forces, nebo veledílo jménem Star Wars Chess. A jestli čekáte, že to uzavřu tou průpovídkou o Síle, tak ne, prostě to neudělám!

Hvězdné válčení ve hrách aneb historie herních Star Wars – 1. část
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 4 hlas/ů

2 KOMENTÁŘŮ

  1. Pekny clanok az mi slza vybehla este teraz si pamatam ako som nasetril na prvu 3dFx kartu a pustil sw roque sqadron

Comments are closed.