Minule jsme si v našem seriálu a českých adventurách povídali o příběhu poldy Pankráce, tentokrát se podíváme na další významný titul s neméně charismatickou a vychytralou hlavní postavou. Konkrétně je řeč o česko-slovenském Ve stínu havrana, který už má za sebou téměř 20 let existence.  

Hráčům se většinou při zahlédnutí názvu Ve stínu havrana vybaví české studio Cinemax, které mimo jiné stojí za rozsáhlým RPG Inquisitor. V případě tohoto titulu ale Cinemax působil spíše jako vydavatel. Ke hře se dostali až když byla v alfa verzi. Celý vývoj do té doby měl na svědomí slovenský tým Rainbow Rhino, který čítal méně než 10 lidí.

havran16

Bez Cinemaxu by ale možná Havran nikdy nevyšel. Zajistili dabing a dokončení samotného vývoje. Zároveň to také byl první titul, který vydávali. Původně měla hra název The Fate, tedy Osud, vývojáři ho ale spíše používali jako pracovaní název. A proč vůbec Ve stínu havrana? Havran provází Severína celou hrou a měl by znázorňovat jeho osud. Každý to ale může chápat trochu jinak.

Lahodí oku i sluchu

Když už jsem zmínil dabing, musím vypíchnout i jeho jedinečnost a kvalitu. V celé hře neuslyšíte hlas nikoho jiného, než Jiřího Lábuse. Dabuje nejen všechny postavy, ale také zvířata v čele s kozou a žabí královnou. Navíc celé nahrávání prý netrvalo vůbec dlouho a Jiří Lábus většinu textu zvládal bezchybně na první pokus. V průběhu si dokonce některé věty lehce upravoval, aby lépe seděly do kontextu hry.

havran

Na první pohled ale Ve stínu havrana bezesporu zaujme i svým vzhledem. Vypadá to, jako by byla celá hra ručně nakreslená a věřte tomu nebo ne, opravdu je tomu tak. Veškeré prostředí, které ve hře vidíte, je kreslené vodovými barvami a následně převedené do digitální podoby. Jen postavy se dělaly rovnou digitálně.

havran2 havran3 havran4havran5

K Havranovi jste se v minulosti mohli dostat ze spousty zdrojů. Původně hra vyšla na disku ve velké červené krabici, později vznikla reedice, jejíž cover art (se Severínem jak letí balonem) se v souvislosti s Havranem objevoval nejčastěji. Speciální edice pak vyšla i exkluzivně pro obchody z řetězce Levné knihy. V případech jiných her se takhle doprodávaly zbylé kusy, ale pro Cinemax to byla jen další cesta, jak dostat Havrana mezi širší publikum. Samozřejmě nesmíme zapomínat ani na spoustu covermountů u všech možných časopisů. Mnohé z nich už dnes neexistují.

Minulý rok se také díky Steam Directu dostal Havran na Steam. I dnes si ho tak může bez problému sehnat každý. Najdete tam sice anglickou verzi, která byla vydána o něco později, ale ta obsahuje i český dabing s titulky. V těch jsou dokonce upraveny nějaké chyby a překlepy.

I’m John Severín Rambo

Pojďme ale tuhle omáčku kolem nechat na chvíli být a konečně se podívat na hru samotnou. Hlavní roli si tady, jak již víme, stříhnul mnich Severín. Do poldy Pankráce opravdu nemá daleko a svými nápady by mu mohl bez problému konkurovat. O místo v klášteře ale hned v úvodu hry přijde, protože je přichycen se zakázanou knihou v ruce. Nezbývá mu nic jiného, než utéct z kláštera pomocí Rambo-šátku. Ano, autoři se nebáli do hry zakomponovat odkazy na popkulturu. Občas si také vystřelí z moderních technologií, jako třeba když obchodník ve městě telefonuje a mluví o kamionech.

havran7

Severínovým cílem je najít jeho ztracený smysl života, což rozhodně není jednoduchý úkol. Při svých cestách narazí na opravdu zvláštní lidi, kteří jakoby ani nepocházeli z tohoto světa. Cesta za smyslem života ale není tak dlouhá, celý Havran se dá projít za jeden večer. Tedy pokud víte kudy kam. I tady totiž najdete několik zásekových míst. Mě například dostala situace u jezírka, kde můžete sbírat žáby. Snažil jsem se docela dlouho zjistit, jaké to má využití. Nakonec se ale ukázalo, že je to absolutně zbytečné a vykecávání se s žabí královnou nemá žádný smysl.

Střílej na slunce!

Pro některé hráče mohla znamenat předčasný konec hry také některá z miniher. Potápění lodí lidojedů pomocí obří lupy by ještě šlo, ale střelba na slunce už byla horší. V ten moment má totiž Severín dokázat náčelníkovi, že je vyvolený, ale i když se mu slunce podaří zasáhnout, vyhrnou se na něj lidojedi a už ho nesou do kotle. Řešení je opravdu jednoduché, ale pokud nevíte, kam střílet, může trvat docela dlouho, než se pohnete dál.

havran9

Celá hra má celkově spíše vtipný nádech, i když se během dialogů občas objevují některé až filozofické a náboženské myšlenky. Převážně se to týká konce hry, kde konečně Severín chápe, co znamená smysl života a konečně už si nemusí prožívat noční můry.

havran3 havran2 havranhavran4

Tady ale jeho cesta končit neměla. Pár let po dokončení prvního dílu se rozjely práce na dvojce, která už měla běžet v plnohodnotném 3D prostředí. Vývojáři slibovali propracovanější postavy, rozlehlejší a detailnější svět, a dokonce se mluvilo i o RPG prvcích. Bohužel to zůstalo jen u slibů a dohadů. Krom pár obrázků jsme ze samotné hry neviděli vůbec nic. Ale třeba se ještě někdy dočkáme.

Historie českých adventur – Ve stínu havrana
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 4 hlas/ů

4 KOMENTÁŘŮ

  1. To byla aspoň hra 😀 Když jsem byl menší tak jsem ji nedokázal dohrát. Po několika letech jsem si to stáhl a dohrál a říkal jsem si jak jsem to nemohl dohrát 😀 + ten konec mě překvapil.

  2. Hlavne si pamatuju ze ve hre byla chyba. Na zacatku kdy se melo pouzit prozkoumani studny v prvni vesnici aby do ni pak vlezl (pomoci zmeny kurzoru na lupu, tusim) tak neslo tuhle zmenu udelat. Uz si ale vubec nepamatuju zda to vyresila nejaka oprava 😀

    • Tak o tom vůbec nevím, že tam nějaká taková chyba byla 😀 Ale uznávám, že mi při prvním hraní trvalo poměrně dlouho, než jsem přišel na to, že do studny se vůbec dá spadnout 😀

      • Ja jsem tu hru totiz ziskal k predplatnemu na rok jako volitelny darek k casopisu level. Takze jsem mel originalni hru ale nesla mi kvuli tomu dohrat 😀 Hru jsem dohral az kdyz jsem si ji sehnal jinou cestou o mnoho let pozdeji. Holt doma pred internetem byla temna 😀

Comments are closed.