Možná jste už slyšeli, že SEGA chystá tento rok vydat nástupce manažerské strategie Theme Hospital. Pamětníci si při pohledu na první obrázky z připravované Two Points Hospital okamžitě museli vybavit dlaždičkové chodby, bláznivé choroby a hlavně nejukecanější recepční všech dob z téhle klasické hry od Bullfrogů. Nový titul sice může být skutečně 3D, ale originál je jen jeden a vzpomínky na něj máme blahé. A hlavně, pokud si Theme Hospital zahrajete i dnes, zjistíte, že tahle hra z roku 1998 v podstatě nezestárla.

Theme Hospital vznikl jako volné pokračování hry Theme Park z roku 1994. Studio Bullfrog Productions a hlavní designer Peter Molyneux tehdy uhodili hřebíček na hlavičku a hráčům přinesli hru, která prověřila jak jejich tvořivost při stavbě zábavního parku, tak jejich manažerské schopnosti při správě zaměstnanců, doplňování zboží a vyvažování cen vstupného. Hra měla velký úspěch a rozšířila se na spoustu různých platforem, od Amigy až po Segu Saturn, PlayStation a po letech třeba i na Nintendo DS. Dalo tedy smysl, že se vývojáři pustili do vymýšlení zasazení dalších potenciálních dílů v zamýšlené Designer series, které mělo spojovat slovíčko Theme.

Tahle jména si zapamatujte

Molyneux společně s programátorem Markem Webleym a hlavním ilustrátorem Gary Carrem vybrali jako další théma nemocnice. Molyneux poté sám odběhl k vývoji Dungeon Keepera a nechal projekt v rukou Webleyho. Traduje se příhoda, že Webley společně s Carrem pro sběr inspirace navštívili skutečné nemocnice a dokonce se dostali na sál během operace. Z něj však byli vykázání chirurgem, protože ho rušili při práci. Zde si povšimli, že nemocnice vypadají všechny stejně a nejsou zábavné, ba naopak, jsou spíše vážné. Carr tehdy dostal spásný nápad, že by se ve hře místo skutečných nemocí měly léčit nemoci smyšlené a legrační.

ef77b3fb155129d18e2a1ac5912d68873eed3b939dfb80adcb57345eaf68567d

Carrův podíl práce a nadčasový styl ilustrace hra vlastně vůbec mít nemusela. Carr od Bullfrogů odešel při vývoji Theme Parku, který nesnášel. Zpět ho přilákal až příslib práce na Dungeon Keeperovi. Vedení ho utáhlo na vařené nudli a nakonec ho přiřadili jako hlavního ilustrátora právě k Theme Hospital. U něj zůstal, avšak jen kvůli tomu, že se z Theme Park vyklubal takový úspěch. Svého rozhodnutí Carr nakonec nelitoval.

Práce je legrace

Díky jeho práci je hraní Theme Hospital taková zábava. V nemocnicích se elektrolýzou léčí přílišná chlupatost, psychiatr pacientům rozmlouvá, že nejsou inkarnací Elvise Presleyho a sestřičky míchají léky pro neviditelné pacoše, které kousl radioaktivní a taktéž neviditelný mravenec. Zrovna první zvláštní nemoc, se kterou se hráč setká – naflouklá hlava – údajně vznikla díky alergické reakci Molyneuxa, při které se mu hlava výrazně zvětšila. Humor a pop-kulturní narážky jsou v srdci hry, od názvů AI soupeřů, po texty diagnóz a způsoby léčby. Například i takový problém s odpadky může vyústit v návštěvu bonusové úrovně, kde se brokovnicí střílejí krysy pobíhající po opuštěné nemocnici. Něco takového jste při hraní nečekali, ale rozhodně vás to rozesmálo.

bloaty-head2

Pokud je humor srdcem hry, pak žíly tvoří i na dnešní poměry vlastně velmi slušná manažerská strategie. Nemocnici je třeba vybavit personálem, který se vždy hodí na něco jiného. Například pouze sestřičky míchají léky, podávají očkování a kontrolují pacienty před operací. Operace pak může provádět jen školený chirurg, stejně tak pouze psychiatr řeší problémy duše. Někdo se musí věnovat klasické diagnostice, někdo zas vyučuje nezkušené doktory a někdo musí zastoupit doktory, kteří si šli odpočinout po dlouhé šichtě. Jsou tu ale i údržbáři, kteří musí rozdělit svůj čas mezi opravu drahých přístrojů, úklid po zvracejících pacientech a zalévání květin. Nakonec, recepci odbaví rychle pouze šikovná recepční a není nic horšího než fronta rovnou u vchodu do nemocnice. Všem pacientům totiž pomalu odtikává zdraví a stráví-li příliš dlouho čekáním na léčbu, přijde si pro ně smrtka. Doslova.

Oháněj se, manažere

Kromě správy personálu je třeba rozšiřovat svoji nemocnici, stavět nové místnosti s léčebným nebo diagnostickým zařízením, vybavovat chodbičky sedátky a automaty s občerstvením, měsíčně platit tučné sumy za vytápění odemknutých křídel a výzkum nových léků a přístrojů. Není to vůbec levné, takže musíte nastavit cenu každé procedury a pacienty pěkně zkasírovat. Hlavně, aby se nemocnice měla dobře. Naštěstí čas od času přijde VIP omkrnout stav vašeho ústavu a když se mu líbí, co vidí, může nemocnici věnovat šek s pěknou cifřičkou.

Hra nakonec přišla s 12 levely, což dnes možná nezní jako moc, ale tehdy to prostě nějak stačilo. Každá úroveň přinesla novou speciální nemoc a později i nějaké nové problémy. Brzy jsme začali řešit krizové případy, kdy do naší nemocnice helikoptéra přivezla rovnou několik pacientů s jednou akutní nemocí a museli jsme se o ně rychle postarat, jinak je čekal exitus. Později přišla zemětřesení, která ničila drahé vybavení a v explozích zabíjela jak pacienty, tak doktory. Nejzáludnější byly i infekce, které se rapidně šířily mezi nemocnými a bylo je třeba všechny najít a včas naočkovat, než nakazili někoho jiného. V kůži ředitele nemocnice bylo tedy docela horko.

71162_screenhi_930x524_en_US_08_^_2014-03-31-13-57-25_5f6ea168313f9b32e87e38735d680a2b8d4e531d

Původně však měl Theme Hospital být mnohem ambicióznější. Hráče měl protáhnout čtyřmi historickými obdobími – začít středověkem a přes viktoriánskou dobu a současnost skončit v budoucnosti. Vývoj celé hry ale trval pouhé dva roky a tým nebyl největší, takže se od tohoto nápadu upustilo. Co se však do hry dostalo, byl multiplayerový režim přes lokální síť, ve kterém se až 4 hráči mohli utkat v konkurenčním boji na jedné mapě a škodit si navzájem třeba shazováním odpadků. Tento divný přídavek přibyl ve verzi pro Windows až společně s patchem… Ale upřímně, znáte někoho kdo Theme Hospital v mulťáku hrál? Nemyslím si.

Theme už nic

Co se vlastně stalo se sérii Theme? Po nemocničním prostředí se vrátila ještě dvakrát ke kolotočům a horským dráhám (Theme Park World a Theme Park Inc.), ale jediný Theme Hospital z nich zůstal nepřekonán. Hrálo pro to několik faktorů – zatímco Theme Park chtěl roztomilou grafiku s nízkým počtem pixelů a pozdější díly se zase snažily o takovou tu ošklivou předpotopní 3D grafiku, Theme Hospital je svými jemnými sprity nadčasový. Pokud si ho zahrajete dnes s nějakým patchem ve vyšším rozlišení, uvidíte, že si svoji krásu ponechal.

19b8ae16d34c0934b00b896ab7ed9823557bd89ca792c21fd82f545a1ed05ef0

Zároveň téma správy parků v roce 1999 uchopil RollerCoaster Tycoon a opět ho posunul někam dále a žádný další Theme Park už sérii RCT nedostihl. Na druhou stranu Theme Hospital nikdy nebyl překonán žádnou hrou, která se o to pokoušela. Většinou se jednalo o budgetové záležitosti nebo hry, které se snažily do hry vnést cizí prvky. Například naprosto hrozný Hospital Tycoon hru postavil na vztazích mezi doktory a sestřičkami po vzoru The Sims. Nakonec všechny snahy o nový Theme Hospital pominuly stejně s úpadkem budgetových her.

Nezávislá resuscitace

Až vlastně letos po 20 letech se setkáváme se dvěma novými projekty, které na Theme Hospital navazují a vypadají velmi zajímavě. Project Hospital od českých Oxymoron Games k thématu přistupuje trochu realističtěji, na začátku zmíněný Two Point Hospital se zase drží cartoonové estetiky a legrační atmosféry. Není divu, stojí za ním Mark Wembley a Gary Carr, hlavní tváře Theme Hospital! Jejich tým Two Point Studios chce svojí prvotinou zopakovat úspěch originální a ve své kategorii nepřekonané strategii. Lehký cíl to není. Osobně bych rád viděl Two Point Hospital učinit takový pokrok, jaký byl mezi Theme Parkem a RollerCoaster Tycoonem. Prostě nejen to samé, ale lepší po všech stránkách.

theme-hospital-is-also-lovingly-known-as-vomit-simulator-credit-electronic-arts

Než obě nové hry vyjdou, můžete svoji chuť po Theme Hospital ukojit velice snadno. Zaprvé tu máme verzi z GOGu za 5 eur. O pár fufníků levněji jde pořídit i na Originu. Pak také existuje CorsixTH, dlouhodobý komunitní projekt, který chce časem převést engine Theme Hospital do open sourcové podoby. Stejně jako v případě OpenTTD chce nakonec nahradit vše volně šířitelnými assety. Výhodou CorsixTH je, že jej spustíte třeba i na tabletu s Androidem. Nevýhodou pak, že musíte prozatím vlastnit soubory z původní hry a že neobsahuje všechno, co originál. Ale co byste kvůli přenosnému Theme Hospital neudělali, že?

Excalibur Retro: Theme Hospital – nestárnoucí klasika
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů