Číňané kopírují Wargaming, vykradli WoT a WoWs

Tak, ještě letadla a bude to komplet

24

Pokud Čína něco opravdu umí, je to určitě důkladné kopírování již existujících produktů, a to za poloviční náklady. To platí zejména u technologií. Videoherní průmysl není tedy žádnou výjimkou. 

Ve šlépějích tamější tradice se vydala i čínská herní společnost ChangYou. Koncem roku 2012, kdy MMO World of Tanks slavilo velké úspěchy, světlo světa spatřila první nám známá tanková obdoba jménem Project Tank.

O necelý rok později se jasně inspirované dílo dostalo i k nám – na Západ. Hráčská komunita si vzápětí začala všímat až přehnané podobnosti právě s World of Tanks (WoT). Netrvalo dlouho a všimli si i jí i vývojáři WoT. Ti vzápětí podnikli první právní kroky. 

Na ChangYou podali žalobu pro porušení autorských práv, prý nešlo o inspiraci, ale o pouhé vykradení jejich konceptu. Od soudního procesu uběhly již tři roky a oficiální verdikt není dosud veřejně znám (pokud ovšem stále neprobíhá). Díky změnám, které se v průběhu těchto let udály, se však dá odhadovat, co se zhruba stalo.

Po Project Tank se mezitím slehla zem. Hra jako samotná ale nezmizela, změnila totiž pouze jméno a zázemí. Nyní je známá jako Ground War: Tanks a je pod záštitou evropského vydavatele GameBox.

Plagiát už nenaleznete v portfoliu ChangYou. Je k mání pouze na Západě a v Rusku, kde jej poskytuje vydavatel Mail.ru. Člověk by si pak mohl naivně myslet, že když Číňané odstranili ze svého rejstříku Project Tank, že se třeba ponaučili a budou tvořit vlastní hry. Nicméně opak se stal pravdou.

Začátkem roku 2015 ze stejné čínské dílny vzešel Steel Ocean, opět podobný titul další hře od Wargamingu. Tentokrát šlo o obdobu na námořní MMO World of Warships, kterou u nás vydává přímo Changyou.com Limited.

Obě hry však provází různorodé názory. Někteří tvrdí, že to jsou pouhé osekané vykrádačky, zatímco jiní zas říkají, že jde o sofistikovanější tituly, které nabízí více možností než jejich předloha. Jaký názor na toto téma máte vy? Podělte se o něj s námi v komentářích.

Ground War: Tanks seženete na subdoméně společnosti GameBox a Steel Ocean je k mání přímo na platformě Steam. Oba tituly jsou free-to-play.

Ohodnoťte tento článek!

24 KOMENTÁŘŮ

  1. Ehm….Steal Ocean je na světě dýl než WoWs 😉 To co je momentálně na steamu je oživená hra,který byla vytvořena někdy roku 2012. Tehdy byla hra jen pro čínskou komunitu.Po krachu studia(jehož jméno nejsem schopen napsat) se pár bývalích zaměstnánců rozhodlo,že hru zrestaurují.

    • Máš nějaký zdroj, kdyžtak? Projel jsem internet křížem a všude píšou, že je to naopak. WoWs sice vyšlo dýl než čínská verze SO, ale ve vývoji je už od roku 2012. To neznamená, že byla dřív, ale že se Čínani prostě vykašlali na pořádné testování.

      Když mi sem hodíš nějaké důvěryhodné zdroje na ten původní projekt a ukáže se, že to tak bylo, budu rád a hned to samo přepíšu. Ale takhle bez podkladů si to nemám z čeho uvěřit. Jinak díky za feedback.

      • Taky si to tak pamatuju, číňani v podstatě obšlehli WoWs v alfě, přihodili ponorky jako lákadlo a vydali celou věc dřív než WoWs vyšlo do otevřené bety.

        Takže možná se může zdát, že Steel Ocean byl „první“, ale kdo sledoval zákulisní informace z WG na tehdy ještě FTR, ten ví, že na WoWs (a WoWp, ale to stranou) se makalo prakticky už od prvotního úspěchu WoT

  2. V jednom dokumentu jsem viděl že Číňané neuznávají autorské právo protože oni považují ( kopie ) jako vylepšení či vyrobení stejného produktu jinak dle svého. Samozřejmě to zbytek světa neuznává 😀

    • Je tam už spousta soudních sporů, i třeba s Valve, Blizzardem apod. Zpravidla se to řeší kolikrát X let a bez výsledku. Někdy jsou ale i výhry na straně Západu, například Blizzard vyhrál spor, když jim tam tamní vývojáři okopčili Hearthstone (ripoff se jmenoval Crouching Dragon Legends).

  3. Však by byli „blbý“ … kdyby to nezkusili – můžeme jim pouze TLESKAT, Bravo ! 😉

  4. Já to těm Číňanům přeji, protože za poslední roky mě WG nasr… naštval dost…

  5. má někdo zkušenost s těma „čínskejma“ tankama? Jestli tam mají přijatelnější RNG a smysluplnější MM (což WG rozhodně neumí a roky pouze slibuje).. tak tam jdu klidně hned. Nemám problém pustit kačku, ale WG i skrze drobný odliv hráčů je čím dál tím víc nenažranější..

    • Zkušenost nemám, ale od pohledu to vypadá na WoT 8.X.X přes kopírák, tedy všechno co lidi sere na WoT + stará fyzika, chudší technologické stromy a grafika nic moc.

      Navíc bys „pouštěl kačku“ darmožroutům co pro tu hru nemuseli skoro ani hnout prstem (o současném vývoji WoT se dá polemizovat, ale fakt, že narozdíl od číňanů WG tu hru vyvinulo, tedy alespoň v minulosti do ní nějakou tu snahu investovalo se popřít nedá)

      • Bla bla bla bla bla. Naopak WG jsou podvodnici dle mne. Jejich RNG co samo urcuje kdo vyhraje a kdo ne je cheat za který si nechaji ti zlodeji platit. Jen houst jejich klonu, co je mozna donuni přehodnotit svou ignoraci a podvody.
        Jestli to nemá tak dojebane RNG a hratelnost na verzi 8.x, tak parada. Grafiku si strc nekam, kvůli grafice hraji jiné hry.

        • „RNG co samo urcuje kdo vyhraje a kdo ne je cheat za který si nechaji ti zlodeji platit“

          1) RNG = Random Number Generator. Random znamená náhodný, takže je stejná šance že RNG vytrolí tebe i protivníka

          2) tím, že penetrace, dmg a rozptyl podléhá RNG se WG nikdy netajilo, dokonce uvádějí přesné hodnoty rozptylu pene a alfy přímo ve hře a rozptylný obrazec „přesnosti“ taky uvedli veřejně když se měnila distribuce střel.

          3) Cheat… lol, až někdo vymyslí jak obejít RNG aby dával permanentně naddmg a nadpene (a dostával poddmg a podpene od protivníků) tak to bude cheat, takhle jsou všichni na stejné (ikdyž připouštím solidně rozhoupané) lodi

          4) ano, nechají si platit, ale stejně tak dobře můžeš hrát i zadarmo.

          Klony WoT (jako třeba AW, škoda že tam je tak zoufale slabá komunita a vydavatel dlabe na jakékoliv promo, tahle hra fakt měla potenciál být lepší než WoT) jsou OK, dokud to je hra která „ukradne“ nápad a zpracuje ho po svém. Project Tank je ale 100% vykrádačka, kde „tvůrci“ převzali nejen nápad, ale i prakticky kompletní zdrojový kód včetně engine, modelů tanků a map. To neni zdravá konkurence, to je zlodějna.

          To je jakoby někdo vykradl pekařství, naproti začal ty kredený rohlíky prodávat a ty bys řekl že je koupíš u zloděje protože ten parchant pekař na tebe blbě čumí když u něj nakupuješ, má každej rohlík jinak velkej a vedle nich má na krámě vystavenej celozrnej chleba za 60 kč bochník 😀

          • Koukam, ze o realite ve wot moc nevis, jedna věc je teorie, druha realita. Naucene to mas zajimave, něco podobného jsem také drive tvrdil, nez jsem analyzou hry a komunikaci se starymi matadory wot prisel na uplny opak. To ze WG tvrdi jednu věc a pravda je jina vi uz dosti zasvecenych matadoru wot.
            Ted tedy k realite.
            RNG ve wot nepracuje nahodne, jeho „nahodnost“ je jen podmnožinou většího celku mnozin -RNG a +RNG a nasledne MM, který ma vliv na prubeh bitev.
            Urcite si každý uz vsiml dnu, kdy ma -RNG, drzi se vas to jako kliste, strely letaji do pryc, jedna prohra za druhou i když mate min modry team a proti vam stoji uplna rajčata.
            Nikomu z vas ještě neprislo divne, ze takova kopyta muzou tak brutalne eliminovat spickove hrace, i když je jasne ze na mape predvadeji tragedii???? Neslo me to do hlavy a tak jsem se na tyto ulety zameril.
            Stacilo se při extremni bitve fialek a modrych vs cervenych vyhercu ! zeptat hrajicich stran, jak jsou na tom dnes s vyhrami. V mem teamu „kvalitních“ hracu vseci dokola to same, jedna prohra za druhou, vse to leta sejdrem, druhy team jedna vyhra za druhou, jde to uplne samo. Tyto bitvy nevyhravaji ani tak hraci, jako RNG. Do te doby jsem zil v presvedceni, ze -RNG je individualni a nemá vliv na MM, eliminovat se da jen castym hranim, ci vymenou tanku.
            Ovšem s těmito poznatky jsem jiz nabyl presvedceni, ze -RNG vklada stejne hrace do stejnych -RNG skupin, které nasledne MM losuje vs RNG+ skupiny.
            Proto jsou ve hre tak nelogicke ohromne vyhry, RNG jde ve sve moci tak daleko ze vam nejen snizi v -RNG den sanci na zasah, ale i penetraci, která jak jsi zde spravne poznamenal je od-do a drzi ji tudíž na min urovni. Prijedete k tanku na 15m a místo aby byl vasi strelou znicen, tak ho trefite do rohu armoru ci nelogicky nepenetrujete a on zazracne prezije ( a to nemluvim o zbytku 1 HP a podobne ), nikdy nezapomenu na kv1s, se kterou jsem před lety mel vymazat ze světa luchse na 20m a 2x za sebou jsem mu trefil nejaky roh za 0 dmg. Pravdepodobnost těchto uletu ja tak minimalni, ze se az clovek smeje, ze si to wg dovoli prasit tak často za sebou.
            Na wot tu kdysi dokonce byl odkaz na spickoveho hrace co si dal hodne práce a sel mnohem dal nez ja a jeho zavery o RNG byly mnohem horsi pro WG, nez co tu popisuji ja a to je to co me i jinym dela s WOT problém.
            Mam rad fair play a todle vnimam jako podvod.
            Na zaver mohu rici jen to, ze ANO všichni mame stejne podmínky ve hre a lidska mysl si lepe zapamatuje prikori, nez opak, ale uz to, ze je tu někdo kdo ovlivnuje hru jednim ci druhym smerem nezavisle na vas je pro mnoho hracu co poznali mechaniku hry neprijatelne a jdou o dům dále.
            Třeba si date tu praci a najdete clanky o RNG a preji vam upřímnou soustrast, neb je lepsi to nevedet.

  6. U tech tanku me bere naprosta kopie statut baru, mapy a zamerovace to je uplne do oci bijici 😀

  7. jeste pred wot jsem to hral na facebooku. hra sice mela mene vetvi, ale druhy tanku tam bylo mnoho. brumbaar, sturmtiger, asu57, to vsechno oni meli driv, nez dokonce to vydalo war thunder a ve wot rikaji ze by to bylo nesmyslne a navic oni meli i to, co ostatni nemeli, vymena vseho. podvozku, pasu,vezi, dela, motoru i modifikace na nektere tanky (m4 sherman protiminovy).

  8. Pozrite si gameplay na YT. Čínske tanky su cisty klon. Ani snaha tvarit sa inak. A rozhodne to nebudem instalovat, je to strasna grafika. 🙂

  9. Jen chci doplnit, co napsal Romikuscz. Netýká se to totiž jen dnů, ale i konkrétních tanků. RNG si vybere x tanků, kterým nadržuje a y tanků, které omezí. Ale pozor, mění se to minimálně dvakrát až třikrát denně. Pokud nemáte moc tanků, tak se na tom daji dost vylepšit statistiky, stačí s každým tankem odehrát 2 bitvy a pokud obě prohrajete, tak už s nimi dál nehrát a hrát s jinými. Kdo má ale tanků hodně, tak by musel odehrát moc bitev a trvalo by to moc dlouho a navíc, jak už jsem psal výše, několikrát za den se to změní.

Comments are closed.