Před několika dny jsme přijali pozvání firmy Wargaming a studia Creative Assembly vypravit se do Londýna a omrknout chystanou multiplayerovou odbočku série Total War. Hra s názvem Total War: ARENA nabízí všechny taktické výdobytky svých předchůdců, ovšem soustředí se na rychlejší bitvy méně jednotek a nutnost kooperace.

Nutno podotknout, že o přístup do uzavřené betaverze můžete zažádat i vy. Stačí se proklikat na tuto stránku, mít odpovídající počítač a během pár dní, maximálně týdnů, už budete moci hrát také. My si však mohli vyzkoušet o něco pokročilejší verzi, která se mezi hráče dostane až za pár týdnů. K dispozici jsme měli všech 11 velitelů (a jejich jednotky), neomezené množství peněz na upgradování a spoustu hodin pro samotné hraní.

Proč by tato hra měla zajímat i vás?

Dejme tomu, že patříte k těm hráčům, kteří tráví většinu “herního” času u World of Tanks a ostatní hry vám nic neříkají. Baví vás realističnost, pohled do historie a boje v sehraném týmu. Všechny tyto věci jsou klíčové i pro Total War: ARENA. Stejně jako v ostatních dílech série Total War zde každé zařazení nové jednotky podléhá nejprve schválení od skutečně zapálených historiků. Pokud tihle chlapíci nemohli mít ve druhém století bambitky, tak je ve hře zkrátka také nebudou mít. Fantazie pochopitelně dovolila zapracovat na speciálních schopnostech ať už vašeho velitele, nebo vašich vojáků, kdy pouhým kliknutím aktivujete například o polovinu vyšší obranu. To jsou však prvky, které autorům rádi odpustíme.

V aktuální verzi je k dispozici aréna 10 proti 10 hráčům, přičemž pokud se nenajde potřebný počet, chybějící místa zaberou počítačem řízení vojevůdci. Na začátku si můžete vybrat místo, odkud vaše armáda vyrazí do boje a skrz jednoduché kreslítko předestřít ostatním svou taktiku. Schovat vojsko do lesa? Frontální útok skrz úzký průsmyk? Není problém, ale sami to raději nezkoušejte. Ne snad, že bychom přímo během našeho hraní nezažili momenty, kdy jeden velitel dovedl obrátit průběh celé bitvy, ale většinou šlo o nějaký povedený taktický manévr proti poničené armádě někoho jiného.

Je to MOBA?

Nelze nevidět jisté podobnosti s MOBA žánrem – především fakt, že bitvy trvají většinou několik minut a oba dva týmy soupeří o základnu toho druhého. Jejím zajmutím hra končí a zajímat se může pouze tehdy, když na ploše základny stojí pouze jednotky jedné barvy. V současné podobě máte k dispozici tři sloty pro vaše jednotky (1 jednotka = 40 chlapů s meči, kopím, lukem a šípy, dva katapulty, atd.), do kterých si můžete dosadit libovolnou kombinaci, vyhovující vašemu naturelu. Nutno říci, že v našem testování fungovaly jak taktiky “vsadit všechno na jeden typ”, tak rozdělení na více druhů.

Daleko více než MOBA hry ale Total War: ARENA připomíná klasický deathmatch, jak ho známe z akčních titulů. Jen je o trochu pomalejší, ovladá se pouze myší (tvůrci nám dokonce během rozhovorů explicitně říkali, že na ovládání skrz gamepad vůbec nemyslí) a zničením jedné vaší jednotky hra nekončí.

Příběhová kampaň nebude, ale…

Také se vám v souvislosti se sérií Total War vybaví jako první její římská odnož? Pletichy na královském dvoře, zplození potomků a povyšování generálů do rodinného kruhu? Nebo alespoň velkolepá tažení napříč Evropou, Amerikou i Asií? Nic z toho v této hře nenajdete – soustředí se pouze na rychlé souboje, které máte odbyté za několik minut. Minimálně v tuto chvíli. Do hry pochopitelně je implementována i inteligence počítače, která se, jak jsme psali výše, aktivuje ve chvíli, kdy není přítomen dostatečný počet hráčů. S regulérní singleplayerovou kampaní se ovšem nepočítá a ačkoliv by autoři jisté vyprávěcí prvky ve hře mít chtěli, v současné době se zaměřují na co nejlepší vybalancování všech velitelů a co největší historickou přesnost.

Poslední velkou informaci, kterou se nám z autorů povedlo dostat, jsme si schovali na konec. Je totiž možné, že vás nezajímá samotné hraní, ale na epické bitvy v Total War stylu byste se podívali rádi. Kromě sledování nejrůznějších streamerů se vám budou snažit vyjít vstříc přímo autoři hry. Právě v těchto dnech totiž startuje omezený provoz replay režimu, v němž budeme moci sledovat bitvy jako nezúčastnění diváci. A navíc – pamatujete si na epické filmové bitvy ve strategii Star Wars: Empire at War? Tam se šlo přepnout do role filmového režiséra a nechat si ukazovat skutečně jen ty nejlepší momenty vesmírných a pozemských bitev. Na něco podobného se můžeme těšit i zde a vzhledem k tomu, že už v základní verzi vypadá vše moc hezky, není důvod nevěřit tomu, že při správném kamerovém úhlu si budeme připadat jako u druhého Gladiátora.

Souhrn: Historická akurátnost a důraz na legendární vojevůdce bude hrát v Total War: ARENA prim. Pokud máte partu kamarádů a chybí vám klasické strategie, které můžete hrát spolu, tohle by mohla být ta pravá volba.

Total War: ARENA – dojmy z hraní uzavřené betaverze
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 4 hlas/ů

7 KOMENTÁŘŮ

  1. Mám-li být upřímný, po přečtení tohohle článku mám dost divné pocity. Co vlastně zůstalo z původní myšlenky total war? Singleplayer nebude, pokud dobře čtu, což je podle mého to hlavní, co většinu hráčů na total war bavilo ( já osobně odehrál určitě pár tisíc hodin ). Budou nějaký deathmatche o vlajku, čímž se z bitev vytratí realističnost a místo čehokoli tam budou jen běhat vyfintěný postavičky, takže z toho celého vznikne to stejné jako je wot, wows, wowp atd. made by WG, totiž variace na counterstrike ( rozuměj “něčim” jdu, střílim + omáčka v naleštěném MP režimu, akorát místo vojáčka jsem třeba tank – nic proti CSku 😉 ) jen tady nebudu přímo ta jednotka, ale jakýsi velitel. Ono dost vypovídá i ten začátek v odstavci “Proč by tato hra měla zajímat i vás?” Ať si WG dá do svého wotka třeba UFO, ale ať takhle totálně nemrví osvědčené a zaběhnuté hry !!!
    Jinak za článek díky, i když mě nepotěšil 🙂

  2. Hra kde šlo o strategii a spolupráci různých druhů vojska se stal další grind PVP , no zkusil jsem, ale nic moc, kdyby raději udělali kooperativní historickou kampaň (a to pořádně) pak by se dalo mluvit o ničem jiném.

  3. Tak nevím, ale podle mě je to vlezdoprdelkovani WG, došel jsem až na úroveň 5 bez PU nebo bez prémiových jednotek. Klasika WG koupíte se si prémiové jednotky a účet budete mít více stříbrných(není to už náhodou?) lvl 1 až??? Také to už je, více méně tato hra krom grafické stránky nepřišla že žádnou inovací, jen vzali strukturu a vložili je do jiné hry. Máte 3 jednotky na ovládání ale jestli vezmete 3 stejný nebo 3 různý nehraje roli protože máte v týmu dalších 9 spolubojovniku. V této hře bitvu jako jedinec ovlivnit nemůžete ani kdyby jste to pokládali jak chcete prostě vás enemy tým prevalcuje. Dle mého názoru fanouškům total war je tato hra spíše úsměvná než aby vůbec kdokoliv za to mohl utratit nějakou kačku. Krom grafiky která je na WG a její styl převedena tato hra nenabízí vůbec nic..ocekaval jsem daleko více a pro mě skládání 4,5/10.

  4. No mne staci ze sa na tom podiela WG a uz viem ze nemam zaujem. Ak to bude tak realisticke ako WOT tak tam tie palne zbrane budu. Ale ako pozname WG taktika ide bokom a bude tam daco podobne ako RNG a vasa kavaleria bude mat vyhladovane a unavene kone a bude sa plazit a lukostrelci po preflamovanej noci nic netrafia. Ale debilne ovce alias hraci im za totalne odflaknutu sprostost zase bezproblemov zaplatia a este odhlasuju dake ocenenie.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Přihlášení pomocí Wargaming.net ID