Crossout – pohled po několika týdnech hraní

5

Přiznám se na rovinu, že po prvním hraní mě tato hra nějak zázračně nechytla. Připadala mi podivná, nelogická a měl jsem pocit, že bez finanční investice se nemám jak dál posunout a efektivně hrát. To byla ovšem opravdu VELKÁ chyba. Podíváme-li se na hru blíž, tak zjistíme, že realita je někde jinde a můj omyl je snadno vyvratitelný.

Crossout je postapokalyptická střílečka s vozidly, které si sami stavíte. Je to další dílo firmy Gaijin, která proslula hrou War Thunder. Pokud ovšem čekáte pokročilou taktickou střílečku, tak nejste na správním místě. Pamatujete si ještě, když jste třeba hráli WoT na malých tierech? Rychle umírali, občas nenastříleli nic, nadávali, byli frustrovaní a naprosto výborně se bavili? Tak taková je tato hra celá! Šílená, rychlá a neuvěřitelně zábavná!

screenshot-170626-113854
Moje malá bestie.

Rozdělení do bitev je podle takzvaného Power score (síla vozidla). Už při stavbě vidíte, že každá součástka vám toto hodnocení zvyšuje a v bitvách často potkáte jen hráče s podobným hodnocením, anebo alespoň týmy, které mají podobný součet tohoto čísla. Pokud není dostatek hráčů, jsou nahrazeni boty a ti vám dokáží zatopit více než většina lidí.

Dalo by se to shrnout tak, že čím větší Power score, tím silnější zbraně a odolnější vozidlo, ale to by nebyla zas tak úplně pravda. Jde postavit lehoučké malé vozítko, vyzbrojené arzenálem terminátora, ale i superobrněné monstrum, vše podle vašich herních preferencí. Hodnocení totiž nemají jen zbraně, ale i pancéřování. To je na tom právě úžasné – hrajete tak, jak chcete vy, klidně můžete zůstat u základního vozidla a jen se bavit.

Při stavbě si také musíte dávat pozor na množství elektřiny, motor sám o sobě něco málo generuje a můžete přidat i generátor (který ovšem při zničení bouchne). Velmi silné zbraně mají velmi vysoké energetické nároky. K tomu všemu se zbraně buď přehřívají, nebo mají jen omezenou munici. Vynikající způsob, jak hru vyvážit.

Jak jsem již zmínil u generátorů, každá součástka vašeho vozidla má svou výdrž a jde zničit! Je to výhoda i nevýhoda. Musíte myslet na vše. Není totiž nic horšího, než si postavit vozítko na „snipe“ a být přepadeni. Zbraní je navíc opravdu veliký výběr, od těch na blízko (čepele, vybuchující kopí, …), přes kulomety, brokovnice, plamenomety a rakety (neřízené, automaticky nebo ručně navigované). Můžete si ve výsledku klidně postavit i tank s obřím dělem a modulem na přiblížení. Představivosti se meze nekladou a budete potkávat opravdu šílené výtvory.

Samozřejmostí jsou denní výzvy a dokonce i sezónní mise, která vám jako odměnu dávají Scrap (šrot), ze kterého si můžete vytvářet nové součástky, nebo dostanete speciální bedny, ve kterým máte šanci dostat součástku rovnou (včetně legendárních a velmi vzácných věcí). Pokud vás nebaví hraní proti lidem můžete využít Raidy (nájezdy), kde v týmu hráčů musíte splnit misi proti velkému počtu botů, nebo speciální módy jako Free for all (všichni proti všem), nebo třeba jen závody na okruhu.

screenshot-170626-114222
Výběr frakce pro sezónní mise.

Dostáváme se k věci, která mě právě ze začátku velmi mátla – herní obchod. Můžete totiž jakoukoliv vaši součástku prodat jiným hráčům, nebo si sami nějakou koupit. Herní měnu lze efektivně získat právě jen prodejem, nebo koupit za reálné peníze. Sranda je v tom, že si ji opravdu za peníze kupovat nemusíte. Součástky, které nechcete nebo se vám nehodí, dostáváte s každou získanou úrovní vašeho profilu (zkušenosti dostáváte za bitvy), nebo je dostanete s nějakou pravděpodobností za bitvu proti hráčům. Toto je jediný „grind“ (opakování určité akce za cílem něco získat), který vás ve hře čeká! Velmi příjemná změna oproti nutnosti vylepšovat svůj stroj za zkušenosti. Navíc, pokud jste šikovní, se dá v tomto obchodě velice slušně vydělávat manipulací s cenami a vlastním určováním cenových trendů (zkušenosti z burzy jsou výhodou).

Hra má několik podivností, které se nebojím nazvat problémy, odrazujících určitou skupinu hráčů. Není to klidná hra pro rozvážné typy, boje se převážně odehrávají na krátkou vzdálenost. Co je ovšem pro mě nejvíce frustrující je jiná věc – představte si, že si konečně našetříte na vytouženou silnou zbraň, ale v bitvě potkáte človíčka, co má spoustu základních kulometů/brokovnic a během pár sekund vám prostě veškeré zbraně zničí. To jsou chvíle, kdy mám opravdu chuť rozmlátit klávesnici, protože neozbrojené vozidlo neudělá nic. Další věcí jsou občas silně nevyvážené bitvy, kdy jsem bojoval třeba 5 vs. 8, je možné, že většina nepřátelského týmu byli boti, ale i tak vás prostě převálcují přesilou. Frustrující záležitost.

screenshot-170626-115406

Co mě mile překvapilo, jsou hardwarové nároky – Intel Core 2 Duo, 4 GB RAM, NVIDIA GeForce GT 440 nebo Intel HD Graphics 5000 – je milé vidět, že se necílí jen na top sestavy, ale i s integrovanou grafikou na notebooku si zahrajete, navíc i na minimální nastavení vypadá hra velice dobře. Tleskám programátorům!

Co říci závěrem? Vynikající hra na odreagování a vybití nahromaděného stresu a agresivity. Pokud pochopíte herní principy a v čem vlastně spočívá postup hrou, budete se bavit jako malé dítě.

Crossout – pohled po několika týdnech hraní
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 5 hlas/ů

5 KOMENTÁŘŮ

  1. 😀 co mna prekvapuje je enormny narast cheaterov od vydania “aplikacie” od AimJunkies 😀 Podla toho co citam po roznych forach, tak ludia PVP takmer nehraju (iba v pripade, ze chcu ziskat fuel) prave koli vyssie uvedenemu dovodu 🙂 Pokial vyvojari nezacnu s cheatmi efektivne bojovat, tak z crossoutu bude druhe AW.

  2. Hraji v podstatě od zpřístupnění, hra mě chytla hlavně z důvodu, že mám blízko k vývoji vozů. Tady člověk může trošku popustit uzdu fantazii. Navíc se skvěle odreaguje v rychlých bitvách. 🙂
    Doporučuji hru, komukoli, kdo nelpí na taktice. Ačkoli si myslím, že v budoucnu by třeba nějaké klanové války a protažení bitev cca na 5 minut mohli přispět i do této sféry. 🙂
    Hlavni výhoda celé hry – odpadá zde frustrace ze zásahu artiny po 14 minutách hry…. 😀

Comments are closed.