Armored Warfare: První dojmy

30

Autor blogu FTR, Silentstalker, dostal šanci být mezi prvními 500 v prvním veřejném (pre) alfa testu Armored Warfare, chystané hry Obsidian Entertainment. Pojďme se spolu s ním podívat, jak Armored Warfare vypadá v reálu.

Nejdříve trochu vysvětlení. Zkušení vývojáři hry vědí, že když uděláte hru, první věc, kterou by měl udělat není ani alpha – první je minimalistická verze toho, co máte v úmyslu ze hry udělat – a nechat lidi kritizovat. Není to uzavřená beta, není to ani skutečná alfa, je to jen malá verze světa, který hra přinese jednou na vaše monitory. Jako takový, mnoho funkcí chybí, protože klient je osekaný na minimum, aby nerozptyloval testery zbytečnými funkcemi. Tomu se říká “minimální životaschopný výrobek” – co to je můžete vidět v tomto videu.

To je přesně to, co tento pre-alfa test byl. Vývojáři varovali, že některé věci budou zabugované a testeři byli vyzváni k nahlášování problémů.Test se konal včera a trval čtyři hodiny.

Jak mnozí z vás vědí, Gaijin založil svou tankovou část War Thunder na: “je to jiné, že World of Tanks” – a bylo to. Obsidian na druhé straně šel jinou cestou. Jejich základní myšlenkou je, že vše, co bychom mohli kritizovat na Wargamingu a World of Tanks (mizející tanky, artilerie, RNG apod) vylepší, ale zachovají herní koncept, který je vlastně velmi dobrý (stačí se podívat na masivní úspěch World of Tanks) – tak proč tento herní koncept nepoužít, nepostavit na něm hru a tu zlepšit?

A tak Armored Warfare začal jako klon WOT klonu s moderními tanky. Ale zůstal jím? Pojďme se na to podívat.

První věc, které si všimnete po přihlášení (instalace bylo docela v pořádku a rychle) je garáž, která je velmi známá. V podstatě to vypadá jako WOT hangár, ale lepší. Můžete ihned vidět, že mnoho funkcí chybí, nelze upgradovat tanky a tak například tam nemáte žádná systém pro reálné peníze (nákup prémové měny?, pozn. stanislavek1), vše, co můžete, je ve skutečnosti … hra s tanky. A některé tanky tam jsou.

V testu, tam bylo několik kusů techniky, od pokročilého MBT (T-90), přes lehký tank (Stingray II), scout (Weasel), stíhač tanků (kolový Stryker) a dělostřelectvo (Akatsiya). Detaily tanků jsou velmi vysoké – zejména model T-90 je kvalitnější než HD modely Wargamingu. Velmi příjemné na pohled. Samozřejmě  že první jsem vybral T-90 a okamžitě stiskl tlačítko “bitva”. Obrazovka načítání bitvy je velmi elegantní a soundtrack se mi opravdu líbil.

Takže k bitvě

Grafika, jak si dokážete představit, zejména na jedné mapě (hřbitov, staré zarostlé letiště s různými vraky) je velmi, velmi dobrá. I přes zatím neoptimalizovaný engine (testeři byly výslovně upozorněni vývojáři, že tento klient není optimalizován a má podstatně vyšší požadavky, než bude mít výsledný produkt) mapa vypadá úchvatně. Zvuky střelby, letadla létající nad hlavou, vybuchující předměty… Moc se mi to líbilo. A pak je tu noc. A déšť. Terén vypadá velmi přirozeně, ne tak uměle jako ve WOT. Cena za tento vzhled je, že budete muset věnovat více pozornosti svému okolí, ale to je v pořádku, to je opravdu, ale opravdu hezké. A můžete zapnout na tanku světlomety, představte si, že! Trvalo mi chvíli, než jsem to objevil. Další věc, kterou jsem zjistil, že to nebyl dobrý nápad – ano, tím, že se z vás stane velký tlustý atraktivní cíl. Ale bylo to hezké.

Druhá mapa je jako město, a to je docela podobá Himmelsdorfu, pouze bez hnusného zatmavení. Město vypadá světle a má středomořskou a moderní atmosféru. Není to špatné, ale trochu nijaké. Inu, na tom nezáleží. Tanky vypadají velmi pěkně všichny, zejména pokud jde o nejvyšší detaily. A jak rychle hra běží? No, zdánlivě tak rychle, jako World of Tanks. Na PC pevném počítači (solidním), 50 – 60 FPS, v závislosti na situaci a mapě. FPS padá ke 40 v nejhorší případě, ale to je na max detaily a déšť, kouř, výbuchy, tanky a vším možným poletujícím okolo. Není to špatné na pre-alfu – i takto dávaá WG na frak – WG na to nebude moci reagovat v dohledné době, ne bez HD mapy a s vědomím, že pro WG to budou dva roky práce. Takže ano, CRYENGINE funguje.

Pak je tu ta zábavná část, tanky. Pohybují se jako tanky, ne jako elektrické hračky na pásech. Pohyb je srovnatelný s WOT (díky bohu – bez klouzání WT), ale je jemnější a celkově velmi, velmi dobrý. S tanky si také užijete zážitek z rychlosti – subjektivně vypadá, že jedou mnohem rychleji, než by jejich rychlost naznačovalo, řítit se vpřed ve Strykeru je docela zážitek. I T-90 se nebere servítky. Uslyšíte kvílení motoru(lepší než “hučení” ve WOT) a ocelová bestie chrlí kouř a oheň, jak se pohybujete dopředu. Exploze, střelba a ohňové efekty jsou prostě krásné, kilometry vzdálené čemukoliv, co WG kdy ukázal. Stisknutí tohoto tlačítka střelby a sledování explodujícího nepřátelského tanku je opravdu dobrý pocit.

Obecně platí, že hra na mě udělala opravdu dojem. Při správném vývojí (opět, hra je v pre-alpha stádiu!), bude tato hra vypadat více jako Battlefield, než jak to dělá World of Tanks, a ano, to je dobrá věc. Navíc, umístění ovládacích prvků je velmi intuitivní, což je velmi důležité pro nové hráče.

Boje měly velmi rychlé tempo. Žádné kempení. Předpokládám, že to je dáno vlastnostmi vozidel a také – AW postrádá “opravdu pomalé věci” jako T95 nebo Maus, prostě proto, že tito dinosauři vymřeli hned po válce a o 10 let později již žádná taková vozidla v provozu nebyla. Hra je určitě o něco rychlejší než World of Tanks téměř v každém ohledu. A jsou tam některé docela originální věci, jako lehký tank odpalující kouřové granáty, které vás na velmi krátkou dobu ukryjí (zasaženi můžete být stejně, ale nejste vidět). Velmi užitečné!

Ale …

Ale samozřejmě, že to není všechno perfektní. Vyvstala celá řada otázek, které rychle proběhneme:
– zkouška byla zalagovaná (přes připojení 50ms), pravděpodobně způsobeno serverem, který není prozatím zcela připravena nebo tak něco, prakticky všichni hráči hlásili tyto problémy
– bitevní rozhraní je velmi přeplněné zbytečnými údaji – v podstatě je to jako plné XVM, nováčci se budou ztrácet
– ramování je velmi neuspokojivé, vozidla vzbuzují dojem, že mají malou váhu, když ramujete, prostě se o sebe zastaví
– některé efekty ničení objektů nejsou implementovány, takže budovy se přepínají rovnou do zničeného modelu
– dělostřelectvo funguje stejně jako v WOT a vzhledem k povaze bitvy, je to buď OP jako prase (to může střílet řízené střely, takže si dokážete představit tu radost), nebo (mnohem častěji) úplně k ničemu, netrefíte nic (hodně RNG). Poslední bod (artilerie) vývojáři AW chtějí kompletně přepracovat- doufejme, že to bude něco konkurenceschopnější, ale upřímně řečeno, vzhledem k tomu, jak rychle se vozidla pohybují a jak snadné je někomu vjet do boku, tak si myslím, že hra by mohla být i bez artilerie

Vzhledem k výše uvedenému, nemám ponětí, proč to bylo dokonce součástí testu.

Závěr

Vzhledem k tomu, to je ještě fáze pre-alpha, jsem byl velmi spokojen. Ano, engine potřebuje hodně ladění. Ano, potřebuje ho také server, zpoždění bylo někdy na úroveni WTF. Ano, na každé straně bylo jen pět tanků. Ale mám z toho dobrý pocit. Takže zbývá otázka, kterou si klade mnoho lidí … bude to zabiják WOT? Ne, samozřejmě, že ne. V tomto bodě World of Tanks je ve stejné pozici World of Warcraft, definujícím prvkem svého žánru. Ale myslím, že to ukrojí kus hráčské základny WOT – konkrétně té, která utrácí ve hře nejvíc na hlavu. A ne, není to ta ruská …

Zdroj: http://ftr.wot-news.com/2015/01/31/armored-warfare-pre-alpha-first-impressions/

Ohodnoťte tento článek!
Sdílejte
Předchozí článek30. 1. 2015
Další článek31. 1. 2015
Excalibur.cz
Excalibur.cz - herní magazín od hráčů pro hráče. Denní novinky ze světa online her. Vlastní recenze, oblíbená videa, gameplay, názory. To vše najdete na webu Excalibur.cz.

30 KOMENTÁŘŮ

  1. Taky jsem zvědav,jenže asi my(staří bobři ) co neumíme anglicky nejspiš ostrouháme ne?Nebo se mýlim a při zavedeni do oficionálniho provozu to pofiči hned v češtině? 🙂

  2. Velice pěkně napsané 🙂 Přesně takhle jsem si to představoval 🙂

    • Opravdu? Jak to víš? Nic takového se tam, krom toho, že otevřeně přiznali kopii – klon WoT nepíše. Když jsem to tu před časem zmiňoval, tak jsem byl osočován, ale jak je vidět, tahle firma asi pochopila potenciál, který WoT v sobě má…. Jen tak dál, docela se těším na betu a uvidíme, zatím to vypoadá slibně, ale nekřičím hop, dokud nepřeskočím – tedy nebudu hrát hru 🙂 Ještě by mě zajímalo, kdy to vydal, tupiju přeleom roku 2015/2016 nebo dokonce 1/Q 2016. (usuzuji podle toho že WT je také stále v betě)

      • ono když se to tak vezme tak i WoT je pořád ještě beta… přece jenom verze 1.0 tu není ani po tolika letech… asi je to nový trend uveřejnit hru a nalákat hráče tvrzením že je hra ještě ve vývoji a několik let se vyhýbat verzi 1.0

        • Jenže WoT je plná hra, aktuální verze 9.5 (první plná verze byla vydána někdy kolem roku 2011?, přesně nevím, již je to hodně dávno..) – to je proti těm ostatním zatím velký rozdíl. A že je hra neustále ve vývoji? Jenom dobře pro hráče, ne? Protože ten, který ustrne a zaspí vývoj, brzy skončí na trhu, a říkejte si co chcete, WG zatím končit nehodlá a hned tak končit nebude.

          • já nechci být rejpal, nechci ani slovíčkařit ale není to verze 9.7! Ale 0.9.5 tozn ještě před verzí 1.0… když jsem poprvé četl o WoT (rok 2011) hovořilo se o nějaké verzi tuším 0.6.X těsně po uzavřené běte… tenkrát jsem si říkal fajn počkám si na verzi 1.0… kdybych se tím řídil ještě pořád bych slintal nad WoT a čekal…

            ale máš jinak pravdu akorát vývojáři se pořád vyhýbají označení 1.0

          • smrtka to píše přesně, mě hrozně baví jak WG nenápadně vypustil tu první nulu a přitom jsou pořád ve fázi otevřené bety jen se o tom už tak nějak nemluví, ale třeba když budete stahovat mody tak je to všude krásně vidět jednak na verzích modů, které se stahujou tak hlavně v samotném adresáři hry ve složce \res_mods\ je aktuální verze 0.9.5 ….. 🙂 takže pokud WG ještě nějak nezakouzlí s číslama verzí tak se za pět updatů můžeme těšit na verzi 1.0.0 ….

  3. Nevím co si od toho slibujete. Pravda je taková, že jedině wot bude v historii her něco jako originál, další jsou jenom kopie, které se budou snažit utrhnout si kousek trhu pro sebe. Když se blížili tanky do WT, četl jsem na fórech stejné slinty a skutek utek. Takže tahle nová ruská hra (žádní Američané) bude plus mínus to samé co wot. Budete ji hrát stejně nadšeně a stejně na ní nadávat, protože bude mít své klady a zápory.

    • Výhodou budou nižší ceny než ve WoT a pokud bude hratelnost minimálně stejná (spíš to zatím vypadá lépe), dá se očekávat ne tak odliv hráčů z WoT, jako spíš odliv peněz, přesně jak píše na konci Silentstalker.

      • Chtěl bych být stejným optimistou co se cen u AW týká, jako ty……

        • To je oficiální vyjádření producentů AW, ceny budou na 100% nižší než u WoT.

    • Já osobně si třeba slibuju další konkurenci pro WOT kdy bude muset WG zase kapku máknout/zlevnit aby si udrželi hráče.

    • no už minimálně to, že ve vedení nejsou arogantní rusáci a grafika nevypadá jak z 10 let starý hry mě osobně stačí k tomu, abych se s WoTem rozloučil … teď ho od začátku ledna kvůli zkouškovému nehraji a vůbec mi nechybí … spíš naopak nemám důvod se u ničeho rozčilovat 😀

  4. Na hru se tesim delsi dobu, vyskousim a uvidim. Co me hodne vadi ze i tam budou artyny, artyny dokazou skazit kazdou hru. Jinak si take myslim ze aw diky engine vyvalcuje wg “ale mysleno jen po graficke strance”.

  5. Nižší ceny jsou logické, nic jiného aw nezbývá. Bude se snažit prorazit. . Nicméně wg může reagovat snížením cen až skoro na nulu a tím aw zcela zničit. Wg by to samozřejmě skoro bez újmy přežilo. Takže spíše bych to logicky viděl tak, že aw možná trochu zahýbe cenami, ale bude stejně drahé, jako wot, protože nebude chtít provokovat a kromě nějakých velkohubých prohlášení se nebude snažit jít do střetu s velmi bohatou konkurencí.
    Ze všeho co o aw víme vyplývá to, že wot nebude mít příští dva roky žádnou konkurenci a za dva roky může mít wg už naprosto jiné podnikatelské plány a klidně může wot prodat a nebo klidně i stopnout. A jsme zase zpět u toho co jsem psal o pár příspěvků nahoře. Wot bude jednou legendou a vlastně můžeme být rádi, že ho hrajeme. Wot prošlapalo cestu, vymyslelo, jak co bude. Ostatní hráči na trhu si nechali vypálit rybník a nedovedli nijak zareagovat. Aw jako takové přijde pozdě, prostě se snaží vychytat starý trend, ale kdo ví, co bude trendy za dva či tři roky…

    • vzhledem k tomu že producent hry je ruskej portál mail.ru bych řekl že se o peníze vývojáři bát nemusej. Apropo Obsidian Entertainment je americká společnost, takže v předchozím postu vaříš z vody když tvrdíš že to je ruská hra atd … prostě českej trolling

      • jen se doplním, že Mail.ru provozuje v US doménu My.com a ano je to obr srovnatelnej s yahoo, googlem a jemu podobným společnostem, takže jak tu někdo nadhodil tak by pro ně asi opravdu nebyl problém koupit celej WG, kdyby o to akcionáři projevili zájem …..

  6. je to zajímavá hra, ale spíš by mě zajímalo kdy a jestli vůbec plánuji CZ lokalizaci… vím že toho textu tam moc nebude ale v angličtině hraji jenom srdcovky

    • z fóra AW info od vývojářů
      – o podpoře různých jazyků se uvažuje – čím bude hra populárnější, tím bude více podpory jazyků. V prvním kole snad čeština a polština.

  7. Marekkm o bohatstvi firem bych nedebatoval. My je mozna tak bohata ze by si wg koupili. Nicmene obe spolecnosti to delaji pro zisk. Wg nezlevni byla by to znamka strachu a porazenecke jednani. Ano slevy se ocekavat daji ale cenova valka z toho nebude na tom by videlaly jenom hraci “zakaznici” a o to wg ani my nestoji.

Comments are closed.