Dnes v našem seriálu budeme pokračovat ve stopách studia Amanita Design. V prodlevě mezi druhým a třetím dílem Samorostu vzešlo z jejich produkce ještě pár dalších uměleckých adventur, které okouzlily svět podobně jako trpaslík v bílém hábitu. Jednou z nich je i Botanicula. A tentokrát se za dobrodružstvím vydáme s více než jedním hlavním hrdinou.

27b4275cdf67fac8ef7af010ec180724_M

Ještě, než přejdeme k představení postav, je třeba si shrnout příběhové pozadí hry. Vyprávění stejně jako v Samorostu probíhá bez jediného slova. Na velkém stromě si žijí všemožné bytosti spokojeným životem. Jejich klid se ale chystají narušit temní pavouci, kteří postupně z jejich domovského stromu vysávají život. Nastává panika. Nikdo neví, jak se proti obávanému nepříteli bránit. Je tady ale naděje. Přichází pět zdejších obyvatel, kteří hodlají udělat všechno pro to, aby ochránili poslední zdravé semínko stromu.

Jak už bylo zmíněno, celkem hrajeme za pět postav. Funguje to tak, že všechny ovládáte najednou. Podle toho, s čím interagujete, reaguje příslušný hrdina. V popředí se většinou objevuje pan Lucerna. Je opravdu důležitou součástí výpravy, protože v sobě může semínko přenášet. I ostatní členové mají unikátní schopnosti. Paní Houba se umí scvrknout a vytvořit další houby. Pan Makovice je zase místní silák. Na druhou stranu se ale kvůli svým rozměrům nevejde do všech prostor. To rozhodně není případ pana Větvičky, který vypadá zkrátka jako větvička. Může prodlužovat své končetiny dle vlastního uvážení a k tomu na nich dokáže rozkvést květy. Posledním členem je pan Peříčko, který je sice nejmenší, ale zato umí létat. Společně řeší problémy zdejších obyvatel a snaží se chránit jejich domov před zlými nepřáteli.

botanicula-wallpaper-06-1920x1200-wide

Příběh to není nijak složitý, takže ho pochopí každý, kdo si Botaniculu zapne. Říkal jsem to u Samorosta a musím to zopakovat znovu. Botanicula je zážitek pro hráče z celého světa. Porozumí jí zkrátka každý. Kromě žvatlání od postav uslyšíte jen citoslovce. Při “rozhovorech” navíc charaktery dělají různé grimasy, které celou situaci ještě dokreslují. Tentokrát to celé nepodtrhuje hudební podkres od Floexe, ale od hudební skupiny DVA. Po audiovizuální stránce se hře nedá absolutně nic vytknout.

Během hraní navštívíme různá prostředí a budeme řešit všemožné hádanky. Jejich obtížnost není nijak vysoká. Většinou se zaseknete jen proto, že jste ještě neklikli na všechny aktivní prvky na obrazovce. Můžete plnit i nepovinné hádanky, které občas dokáží potrápit mozkové závity. Za jejich zdolání získáváte sběratelské kartičky.

Pro mě osobně je Botanicula výjimečná tím, že je to vůbec první hra od Amanity, kterou jsem kdy hrál. Na rozdíl od ostaních adventur, které jsem do té doby hrával to bylo něco naprosto odlišného. Až jsem se divil, že mě hra tak bavila, protože v porovnání třeba s Memento Mori působí celá produkce Amanity spíše dětsky. Už je to ale dávno, co jsem upustil od podobných předsudků a ukázalo se, že stylizace, kterou jsem dlouhou dobu zavrhoval, má svoje osobité kouzlo.

botanicula-wallpaper-05-1920x1200-widebotanicula-wallpaper-03-1920x1200-widebotanicula-wallpaper-04-1920x1200-wide

Za tímhle výtvorem nestojí Jakub Dvorský. Tentokrát designerské otěže vzal Jaromír Plachý, který už před Botaniculou s Amanita Design spolupracoval. V Machinariu třeba animoval příběhové komiksy. V roce 2012 vyšla verze pro počítače, nyní už si ho můžete zahrát i na mobilních zařízeních.  Jára má na triku také zatím poslední výtvor studia, další roztomilou adventuru Chuchel.

Při hraní můžete dokonce narazit i na pár easter eggů. Potkat můžete třeba hlavní postavy ze Samorostu a Machinaria. Členové uskupení DVA jsou pak ve hře také vyobrazeni.

Snad není jediná hra od Amanita Design, která by nezískala nějaké to ocenění. V roce 2012, tedy v době jejího uvedení na trh, získala Botanicula cenu z Adventure Games za nejlepší animaci. Příběh byl pak oceněn v rámci IndieCade. Na výčet všech získaných cen se můžete podívat na oficiálních stránkách studia.

botanicula-wallpaper-02-1920x1200-wide

I když by se mohlo zdát, že vlastně všechno od Amanity je v podstatě to samé jen v jiném prostředí a s jinými postavami, je to přesně naopak. Jejich hry mají společného snad jen to, že se řadí mezi klasické point’n’click adventury. Ať už si zapnete kteroukoliv z jejich her, prožijete naprosto jedinečný zážitek.

Botanicul s Amanita Design samozřejmě nekončíme. Mají ve svém portfoliu ještě pár dalších adventur, které rozhodně stojí za to. Můžete se tedy na jednu z nich těšit zase v příštím díle našeho adventurního seriálu.

Ohodnoťte tento článek!