Armored Warfare: První pohled

    38

    Včera jsem měl možnost zahrát si poprvé v uzavřené betě novou konkrurenci World of Tanks, Armored Warfare od Obsidianu. Některé věci mě překvapily příjemně, některé nepříjemně, pro všechny, které problematika AW zajímá, vydávám proto krátký shrnující článek.

    S Armored Warfare se komunitou nese naděje, že World of Tanks konečně dostane relevantní konkurenci, když War Thunder své snažení přetáhnout WoT hráče „odklonil“ do hardcore segmentu. Konkurence je správná a potřebná, vytváří pro hráče možnost výběru a všechny konkurenty nutí více se snažit, aby na trhu uspěli. S příchodem Armored Warfare tedy nečekáme jen na novou hru, ale také na tolik potřebný nový impuls pro Wargaming.

    Jaké je AW pro současného hráče WoT?
    Nejčastější otázka hráčů World of Tanks, ze kterých se jistě bude rekrutovat drtivá většina hráčů Armored Warfare je, „je Armored Warfare stejné jako World of Tanks,“ neboli „budeme se muset učit něco nového?“ Ještě než si řekneme o AW něco víc, odpovíme si na tuto základní otázku. Odpověď je prostá, nicméně dvojí: Hra je i není podobná WoT.

    Když vlezete do bitvy, jste doma. Minimapa, ovládání, chat, uživatelské rozhraní a hlavně – systém boje, to vše dobře znáte z World of Tanks. Od okamžiku, kdy začne odpočet, můžete vypnout tu část mozku, kterou se učíte, protože všechno, co vidíte, už znáte. Využijete hulldown, využijete facehug, využijete dobré čtení mapy. Samozřejmě neznáme zatím přesnou mechaniku penetrací, mapu pancířů nebo přesnou funkci systému spottingu, ale to už jsou věci pro fajnšmekry, které se zajedno dozvíme později a které navíc průměrného hráče zajímat nebudou. Vše, co se týká bitvy, znáte z World of Tanks.
    Něco jiného je to v garáži. Samozřejmě je jiné uživatelské rozhraní, ale to se vcelku dalo čekat. Na UI bude ještě nutno zapracovat, logika menu a oken je občas zvláštní. Systém výzkumu je podobný, ale nákupy jsou poněkud jiné, tady bych to spíše přirovnal k War Thunder. Spotřebáky tu jsou a mají dokonce čtyři sloty, stejně tak klasický výběr munice. Co je opravdu velmi jiné, jsou posádky, systém velitelů a jejich podřízených. Nicméně i ten se jistě brzy naučíme, nemám o to strach.

    A jaké tedy vlastně AW vůbec je?
    První, co vás přepadne, je překvapení. Překvapení nad tím, že z videí se hra zdála být vývojově mnohem dál, než opravdu je. To, co máme možnost v uzavřené betě hrát, je skutečně zatím pouze jakési demo, které má podle mého mínění do finálního produktu v některých ohledech ještě celkem daleko. První pravidlo projektového řízení říká, že za 20% času se na každém projektu udělá 80% práce a zbylých 20% práce se dělá 80% času. To hlavní se prostě udělá celkem rychle, ale takové ty drobné dodělávky, bez kterých produkt není hotový, se pak táhnou.

    Joshua Morris, hlavní producent Armored Warfare, adresoval včera hráčům otevřený dopis, ve kterém jim děkuje za příspěvek k testování jejich hry a prosí je o shovívavost. Myslím, že to byl rozumný krok, protože v této fázi z naší strany bude shovívavosti třeba.

    Abychom nechodili kolem horké kaše (slíbil jsem vám stručné shrnutí), pojďme se podívat na hlavní plusy a mínusy současného Armored Warfare. Začneme negativy.

    Negativa:
    Modely a obecně grafika
    Léta už kritizujeme modely, které používá Wargaming. Nutno podotknout, že s příchodem jejich HD verzí se situace velmi zlepšila. V současném AW jsou však modely a grafika obecně, o dost méně vyladěné, než ve World of Tanks. Například antialiasing, který upravuje hrany objektů, aby nebyly pixelovaté, nefunguje ani zdaleka tak dobře, jako ve World of Tanks. Modely vypadají o dost méně propracovaně a tak nějak provizorně. Totéž se týká textur. Ne že by se na to nedalo dívat, po chvilce si zvyknete. Ale přecijen, když si pak pustíte WoT, rozdíl je tam patrný. CryEngine rozhodně umí víc.

    Hardwarová náročnost
    World of Tanks hraju na svém hlavním počítači s Core i5 na přetaktovaných 4,4Ghz a dnes již průměrnou grafickou kartou nVidia GeForce 660 Ti OC. Comp se sice chvílemi zadýchává a občas se propadne až někam k 30FPS, ale jinak se kolem 60FPS pohybuji celkem stabilně, samozřejmě vše na maximální detaily. Dál hraju na notebooku s integrovanou grafikou. Tam samozřejmě na nejnižší detaily a pro plynulost i snížené rozlišení textur. Že by to byly nějaké grafické orgie, to samozřejmě nejsou, ale hra se tak dá hrát plynule a bez problémů.

    Armored Warfare mi na stejné „velké“ konfiguraci nepřekročilo na maximální detaily 40FPS a neplynulost hry mě donutila stáhnout detaily na druhou nejvyšší úroveň. I zde jsem se ale těžko soukal přes 50FPS a nevyhnul se hlubokým propadům během složitějších scén.
    Ano, mohli bychom se chlácholit, že CryEngine využívá víc jader a hra není optimalizovaná, že časem poběží lépe, ale upřímně řečeno, tomu moc nevěřím. K optimalizaci jistě dojde, ale neočekávám desítky procent výkonu navíc. Čili ano, zřejmě budeme s AW muset upgradovat, jestli budeme chtít hrát na nejvyšší detaily.

    Myslel jsem, že bych o víkendu zkusil AW nainstalovat i na svůj kancelářský ultrabook s integrovanou grafárnou. Asi to ale neudělám, výsledek je předem jasný.

    Mikrolagy
    Třetí věc je čistě provozní a dá se čekat, že ji Obsidian do spuštění hry vyřeší. Ačkoli ji píšu v seznamu až jako třetí, ve hře dělala problémy největší. Ping se sice stále drží na přijatelných 50, nicméně mikrolagy jsou zjevné a spolu s hardwarovou náročností hry způsobují občas nepřijemné záškuby vašeho tanku. Hranici snesitelného tento problém nepřekročil, nicméně vyřešit se bude muset a já jsem si jist, že zrovna tohle se také vyřeší.

    Absence nakoupeného obsahu
    Dostat se do bety bylo možné několika způsoby. Kódy se rozdávaly, vyhrávaly, bylo možné taky kupovat preorder balíčky s premium tanky. Před spuštěním bylo ohlášeno, že expení tanků bude zatím omezené do šestého tieru (z celkových osmi), což zní logicky, protože za těch pár dnů by se na osmičku stejně dohrabal málokdo a mechanika testování na vysokých a nízkých tierech je dost odlišná. Ovšem jakožto majitel balíčku za 65€ jsem tak nějak čekal, že si své tanky vyšších tierů budu přesto moci projet už nyní. Jistě, byl by zde problém s matchmakingem, prakticky všechny hry se včera odehrávaly na tierech 1 – 3 podle toho, jak lidé stačili odemykat další úrovně a tak by pár desítek čtyřek, pětek a šestek muselo dlouho čekat na bitvu, ale přesto, aspoň v garáži jsme ty tanky mít mohli. A když ne ani to, čekal bych, že se o tom, že si se svým draze koupeným MBT-70, kterého je z alfy plné youtube, prostě nezahraju, aspoň někde dočtu.

    Tohle považuju za drobnou, ale úplně zbytečnou kaňku na jinak perfektní komunikační strategii provozovatele hry.

    Abychom jen nenadávali, pojďme se také podívat na pozitiva, která nám hra přináší. Jsou rozhodně významná a hodně přikládají na váze „Ano“ v rozhodování, zda k World of Tanks začít hrát i Armored Warfare.

    Pozitiva:
    Podobný systém bitev
    Co mě ze hry potěšilo úplně nejvíc, už o tom byla řeč, je podobný systém bitev. Vstoupíte do boje a kromě jiných tanků, jiných map a jiného uživatelského rozhraní všechno znáte. Tak jsem neměl problém v první bitvě hrát na spot, ve druhé hulldownovat nebo si utáčet pomalejší cíle. Žádné učení, skočíte do bitvy a už to krájíte. První bitva jeden frag, druhá tři, třetí dva. Hned od začátku nebyl při sledování minimapy problém najít si dobré pozice a to přesto, že jsem tu hru hrál pět minut. Mechanika prostě funguje, jak se očekávalo, pokud jste dobrý hráč ve WoT, budete dobrý hráč i v AW. Absolutní spokojenost.

    Mapy
    Na mapách je vidět, že je dělal někdo, kdo má s jejich navrhováním zkušenost a hlavně má všech pět pohromadě. Jsou tak nejen celkem hezky zpracované, ale hlavně jsou na svou velikost velmi příjemně členité. V bitvě ve městě to nevypadá, jako že tam žijí trpaslíci nebo obři, dveře nejsou dvakrát větší, než tank, ve kterém jedete. Řeka vypadá, že tudy tekla odjakživa a zcela koresponduje s okolní přírodou. Obří rafinerie ideálně zapadá do krajiny, stejně jako benzínová pumpa nebo jeden každý dům. V AW se cítíte jako ve skutečném světě, ne na místech, uměle vytvořených pro videohru. Mapy jsou rozhodně velmi příjemné překvapení a vzdáleně mi zpracováním (nikoli rozlohou) připomněly mapy z Operace Flashpoint nebo série ArmA.

    Už lowtiery jsou „velké bitvy“
    Ve World of Tanks je ten problém, že tanky nízkých tierů nemohou potkávat tanky vyšších tierů a to nikoli proto, že to nedovoluje matchmaking, ale jednoduše proto, že spolu nic neuhrají. Rozdíl v charakteristikách MS-1 a IS-7 je tak propastný, že se ty dva tanky prostě nikdy nemohou potkat v bitvě. Absolutně by to nedávalo smysl. Naproti si úplně bez problémů dokážu představit, že by se jedničky v Armored Warfare (hrál jsem zejména s plovoucím tankem PT-76) dostávaly do bitev s pětkami nebo šestkami. Jasně, pořád na to nemají HP a měly by i problémy s penetrací. Přesto však rozdíl mezi tiery není rozhodně takový, jako ve WoT. A to sebou nese jeden zajímavý prvek: Už bitvy na jedničkách jsou „velké bitvy“. Nepřipadáte si, jako že jedete s žebřiňákem, na který nějaký opilý Heinrich přidělal kulomet. V AW i na jedničce jedete s masou oceli, která má kanón, co dokáže pěkně naložit.

    Celkově zatím z AW vládne mírný optimismus, i když je zřejmé, že práce je na něm ještě dost.

    Ohodnoťte tento článek!
    Sdílejte
    Předchozí článek27. 5. 2015
    Další článekSupertest: Ingame screen tanku Mammut
    Excalibur.cz
    Excalibur.cz - herní magazín od hráčů pro hráče. Denní novinky ze světa online her. Vlastní recenze, oblíbená videa, gameplay, názory. To vše najdete na webu Excalibur.cz.

    38 KOMENTÁŘŮ

    1. K té „jedničce“ 😀 M113 si poradí se vším a neschováš se nikde 😀 vlastní zkušenost 😀

      btw. carrambo stavíš se dnes na TS večer ? 😀 Docela sranda včera

        • ts.armoredwarfare.eu Sešlo se nás tam včera asi 20. Můžeš se ukázat na pokec a tak… 😀

          • Dneska to nedám, jdu večer na fotbal. A vlastně o víkendu taky ne. Tak snad v pondělí 🙂
            Hráli jste nějaký čety nebo tak něco?

            • Ano hráli se čety, i na odpočet. Někdo potkal i Silenta. A hlavně probíhalo takové to porovnávání v čem je co lepší atd.. 😀 Určitě se ukaž, čím více lidí tím lépe.
              Dneska někdo bude zkoušet zakládat Batalion(klan) pokud to pujde, tak budeme všichni tam.

            • Tak já taky potkal Silenta i bez odpočtu. Hned ve druhé bitvě. A nedal jsem mu pokoj, dokud jsem ho nezničil. Chudák. Takhle po něm půjde každej…

            • Silent s námi nešel na odpočet, ale to je vlastně fuk 😀 Tam ho někdo snad jenom jednou trefil. Pak narážel Barbarrossa na mě a na Zarricka, že jsme mu slíbily zničení jeho tanku a furt se nic nedělo 😀 No až přijdeš uvidíš 😀

    2. Už jsem to tu psal s touhle recenzí se ztotožňuji, myslím, že těch, co čekali od producentů víc, bude většina. Zatím typičtí amíci – velká huba, samé sliby ale skutek zatím daleko.

      • No v tom co píšeš o amících jsou asi stejní i Bělorusové(WG) 😀 Pokud řveš na to, že ve hře není něco co slíbily, tak musíš vydržet je to Early acces (BETA)

        • Ne je v tom rozdíl. Bělorusové slibují, ale amíci se chvástali tím, že už beta bude převratná. Tedy ona převratná je, protože vydávat nedodělanou alfu za testovací betu by si nikdy WG nedovolilo. Příkladem je jak WoT, WoWP ale i současné WoWS. A věř mohu srovnávat jsem u WoT veterán 🙂

          • Tak Wot je tu uz par rokov a stale je na nom vela prace takze by som pomlcal.Absolutna nerealita pancierovania sproste pravidla ako pravidlo 3krat mensi pancier ako kaliber aj to nefunguje vzdy.A je toho dost.Sak ale trollom to nevysvetlis len cucaju prachy a pritom na hracov seru a plieskaju sa po sunkach.Same sluby a hovno s toho.

    3. KolenoNakashi: Ja sa mozno zastavim, to TS-ko uz mam davno nahodene…v ktorej miestnsoti budete?

      • To bude až večer. a no nevim 😀 Tam kde bude více lidí 😀

    4. Mam technickej dotaz, kdyz nesmazu ten 13 gigovej file se stazenejma souborama, bude dalsi aktualizace rychlejsi (nemeni se vsechno) nebo ho v klidu muzu smaznout? Misto na disku mam, ale je to 500GB SSD a trochu hospodarit na nem musim 🙂

      • Někdo měl clienta ještě z Alphy a dotáhlo mu to jen 3GB novej built. Pokud to smažeš nemělo by to ničemu vadit 🙂

        • ok dokud budou castejsi aktualizace tak ho tam necham …. dik za info

    5. konečne hra kde nebude naša slovenka komunita mit viac priestoru

      • ..“mít“?? No máš smolu, po slovensky sa to píše MAŤ..takže chuj si, ale nie slovenský ako tak pozerám.

    6. Pane bože , tohle je začátek uzavřené bety , je jasné , ze hra nebude na 100% perfektní , bez jediné chyby

      • To víme miláčku také, ale když to srovnám s výletem na Kokořín (ALFA, nebo BETA WoWS – ta se také hraje), tak tady je prd z toho co už při uvedení bety slibovali. Vlastně oni neslibovali, oni se chvástali a v tom je rozdíl 🙂

    7. Mě tam silně rozhodila citlivost myši. V přehledu dobrý v zoomu moc rychlý, nebo naopak. Tak zasadní věc jako oddělené nastavení citlivosti pro sniper mode mělo být už v ranné alfě.

    8. Taky mě docela mrzí, že si nezahraju s tankama z třetího balíčku

    9. na to ze se tady zivili 100 let na WoT, tak presli na AW. A nyni reklama na uzavrenou betu … jo co nejvice nabudit lidi , napinat rozdavat klice … jak jinak.

      • tady se WG zastanu, lode jsou uz hodne povedene, kvalitni a hratelne i na to ze je to CBT. A koupit balicek je tady asi uplne OK za to co hned po koupi dostanes. U AW za balicek dostanes jen skutecnou moznost testovani navic bez obsahu, ktery sis koupil.

        • Tak nejak, clovek se musi koukat na to kdy WoT vzniklo, a ze bylo prakticky prvni. Nyni ostatni maj tu vyhodu ze se mohou poucit z jejich chyb. To ze nemaj reseni a ucinnou obranu na nektere neduhy, to je spatne, nebo maj spatny lidi kteri to nedokazou vyresit.

          ale penize za betu chce v dnesni dobe kde kdo , to je zase pravda … delal to i blizzard u HotS

    10. trochu zklamani ok je to beta to chapu, ale zklamani v tom, ze to bude nejmin rok nez to dotahnou do neceho hratelnyho. Spatny veci jsou grafika, detaily, bez optimalizace (jako 60 FPS to jede, ale naps garaz je graficky vic narocna jak hra podle zatizeni graficky karty 🙂 a multi processing taky neni rovnomerny, jedno jadro na 100% a ostatni na 30% max) a silene zamerovani kdyz zrovna zoomuju a mirim, tak to nekam ulitne … dost neprijemne. Dobry veci je zaklad hry, narazim do baraku a rozbiju vylohu 🙂 … sice u vybuchu aut deformace svetla jako pri atomovem vybuchu ale no dobra 🙂 …. no po 3 hrach to zas „zamrazuju“ na hodne dlouho, to nema smysl hrat je to tes nic vic. Skoda ze jsem utratil 60 euro za neco co dostanu za rok, mozna, driv to jako hra smysl asi davat nebude … no battlefield4 se mi taky rok valela na disku a ted ji parim 😀 tak mozna se k tomu jeste vratim … RHM ve WOT je ted pro me zajimavejsi na expeni a zabavu 🙂 … ale drzim AW palce strasne moc hlavne proto, zby WOT melo konkurenci.

    11. A jak dlouho to trvalo wg?? Tipnu stejne? Nebo podobne? Me to zatim staci je to jine neokoukane, a verim ze to vylepsi. Nehledam v tom nejakou spasu, jen vim ze je to beta tak u toho nelomim rukama. Kdyz to vemu ciste jako hrac tak bugu tam zase tolik neni, wot jede roky a bugu je tam porad hafo. A vim ze i v aw budou a proto nebudu plakat. 🙂

      • Pardon, tohle z mého pohledu není ani vychytaná alfa, natož nelze mluvit o beta verzi. Pokud by WG v tomhle stavu vypustil nějakou svoji betu, to by bylo nadávek. Ale alespoň si uvědomíme, že ono to není asi až tak lehké něco takového uvést do chodu, a možná začneme, v porovnání s tímto nedodělkem, na WoT pohlížet trochu jinak. Ale nezačneme, protože jsme jen stále brblající a na všem chybu hledající prasovčely.

        • Presne, ja kdyz jsem videl prvni videa, rekl jsem si fajn tohle bych si obcas skusil, z WoTka ale odejit nehodlam, a ani nechci. Nerikam ze WG je super a bezchybny, spis je otazkou s kolikati vecma jsou schopni neco udelat. Nastvalo mne spis to ze humbuk je kolem toho velky, a dame vam nejake klice ale kdyby vam to nevyslo muzete si pristup do hry koupit.

          dle meho jsou close alfa na vyvoj hry a close beta na doladeni a zatezove testy … a ne proto

      • ale ja nemam nic proti jen WoWs CBT nastavila latku ocekavani docela vysoko a tam ted AW neni ani zdaleka. Proste to zkusim za par mesicu, jak se to pohlo. Nijak to nezatracuju a ano neni to okoukane a verim ze se to muze i tak nekomu libit, vcelku i me jen radeji volny cas budu travit (pokud nelze jinak 🙂 u dospelejsich her.

    12. Zatím nic moc čekal jsem víc. Zaměřováni úplně na prd . Grafika taky nic moc

    13. Nehral jsem to jeste ale myslim ze na optimalizaci by meli makat jak vyvojari z obsidianu tak i vyvojari driveru nvidia a amd. I vyvoj ze spolecnosti co delaj grafiky a drivery maj k tomu co pomoct a vylepsit optimalizaci ke spokojenosti nas hracu :o)

    Comments are closed.